Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
    Med risk för att bli en tråkmåns...... dyningar är aldrig något att vara nervös för, har paddlat Linders 525 canadensare i öppet hav i dyningar, det klarar vilken flatbottnad eka som helst.

    Det är när det plötsligt blåser upp, sjöarna står lodräta som väggar, och skummet fräser från vågtopparna i riktigt hård vind, det är då man får veta vad båten klarar av...........
    Hej Sparetime;

    Det väder du beskriver ovan har mina fiskekompisar och jag lyckligtvis överlevt en gång ....

    Med betydligt bättre utlovade väderutsikter av SMHI var vi ute och fiskade Gädda runt Askö i Trosa skärgård Allhelgonahelgen den 1 november 1969. Förmiddagsfisket var extremt bra! Göran Ahnstrand, Nikolai Hammari, Dennis Hess, Kjell Lagergren och jag fick åtskilliga godkända Gäddor... Det högg i nästan varje kast och vi var helt koncentrade på att fånga Gädda ... Ingen tänkte på att sjön började torna upp sig....

    Till att börja med hade vi frånlandvind och solen lyste fram till kl. 13.10. Strax därefter öppnades himlen med ihållande regn och oerhört snabbt tilltagande, kraftig vind. Vi var fem fiskare i min 5,5 meters, öppna, norska Askeviking-båt. Det kändes ganska jobbigt när jag körde båten norrut mot Eriksö och Mörkö och tvingades parera våg efter våg i den grova sjön. Kjell och Nick hade varsin hink och Göran ett öskar som hjälp att få ut vattnet som slog in över fören när vi åkte i medvind och båten då och då doppade i de höga vågorna....

    När vi satt i bilen på väg hem från Mörkö till Tyresö föll träden som "plockepinn" och ett tak flög av en lada och lade sig tvärs över vägen framför oss. Överallt var det mörkt och inga lampor lyste.. Bilen höll på att blåsa av vägen flera gånger...

    Dagen efter kunde vi läsa i tidningarna om Allhelgonaorkanen som vi varit ute i den 1 november 1969. 36 döda vid Upplandskusten varav 30 skogsarbetare. Svenskt vindrekord 41 m/sek vid Grundkallen i norra Ålands hav...

    Det är kanske därför jag fiskar från en Buster Magnum idag ....

    Memories ....

    Old Firehand

    Kommentera


    • #42
      Det väder du beskriver ovan har mina fiskekompisar och jag lyckligtvis överlevt en gång ....
      Har man blivit rejält överraskad av oväntade och snabba väderomslag till sjöss kanske man har lite mer respekt för vädrets och havets makter.

      Jag minns hur barnfamiljer i segelbåtar blev överraskade av "Ölandsstormen" 23:e Juli 1985. På mycket kort tid blåste det upp till 28 m/s på Ölands norra, många båtar hann inte söka skydd, utan fick göra sitt bästa i öppen sjö. Segel trasades sönder, båtar vattenfylldes, familjer fick kämpa för överlevnad mitt i den idylliska svenska sommaren....


      På Norska kusten blåser ofta kraftiga vindar, men även där kan det bli snabba omslag, minns inte datum, men något av de sista åren på -80 talet arbetade jag på en svensk kemikalietanker. Med snabbt varsel fick vi lämna kaj, sjösurra allt och ligga och köra i en fjord. NÄr jag tog ner flaggan fick jag ta i för alla krafter, min kapuschong på oljestället blåste runt ett räckverk så jag tvingades krypa ur jackan för att komma loss. När orkanen väl var över oss var det så mycket uppiskat vatten i luften att det inte gick att få någon vettig bild på radarn trots att vi var inne i en fjord. Flygplan blåste av rullbanan i Trondheim. Tak blåste av hus, hus blåste av sina grunder. Stora skador på bebyggelse längs hela kusten.......

      Som tur är händer det inte så ofta, men det kan gå otroligt fort, och en ökning från behagliga 7 m/s till 15 m/s räcker ju för att sätta många fritidsbåtar ur spel.....
      Senast ändrad av sparetime; 2014-01-24, 20:26.

      Kommentera


      • #43
        Bra skrivet båda två. Jag har lyckligtvis inga liknande erfarenheter (än). Det enda jag vill förmedla är att Linders båtar inte är några dödsmaskiner i lite vind och sjö, men skulle det blåsa upp rejält och med rejäla vågor skulle jag självklart bli nervös.
        Jag kan bara prata för mig själv och hur jag resonerar, för mig så är fiske det jag älskar att göra på min fritid, tidiga morgnar, sena kvällar, vinter, vår, sommar och höst, i regn eller solsken.
        Innan jag beger mig ut så kollar jag alltid väder, jag meddelar folk vart jag ska, har med mobiltelefon samt självklart så är flytvästen med. Sunt förnuft helt enkelt.
        Självklart hade en båt liknande Buster Magnum varit en helt underbat, dock har jag inte den ekonomin just nu att köpa, försäkra, eller tanka en sån båt. Självklart får man väl då medge att man har mindre marginaler i min båt vid tex. ett rejält väderomslag, men för mig så är den helt perfekt. För i min situation så handlar de om en båt i denna prisklass eller ingen båt alls, och då är valet enkelt. O inte tycker jag man får en bättre "fiskebåt" för dessa pengar.
        Senast ändrad av Joakim.l; 2014-01-24, 21:21.

        Kommentera


        • #44
          Jag har stor respekt för vatten. Tro mig när jag säger att jag hellre stannar hemma än går ut när jag vet att det vankas dåligt väder! Men som ni säger, man kan lätt bli överraskad och ingen håller med mer än jag om att då vill man gärna ha en så sjösäker båt som möjligt.
          Men av praktiska skäl är ju inte alltid en stor båt som tex en buster magnum ett vettigt allternativ. Jag tycker att det finns många fina "mindre" båtar som är ett bra alternativ till de som använder båten väldigt varierat.
          Ska man dock fiska och bruka båten endast i havet och tex inte traila den så är det självklart att en större båt är ett vettigare alternativ.

          Trevlig fredag
          Jazze

          Kommentera


          • #45
            Att köra Linder är lite som att köra Saab, antingen älskar man det eller så hatar man det!

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
              Att köra Linder är lite som att köra Saab, antingen älskar man det eller så hatar man det!
              Haha ja så är det nog. Jag är frälst på Linder, men jag hatar Saab.


              Tur är det väl i alla fall att det finns så många olika tillverkare och modeller på båtar, så vi alla får möjlighet att köpa något som passar just oss.

              Kommentera


              • #47
                Kollade själv lite på linder förut, just arkip verkar väldigt trevlig. Tyvärr kan jag inte motivera den lilla skillnaden i pris mot ex. silver fox som jag hört mycket gott om och är väldigt snygg dessutom. Då jag tänkt ha den som allround-båt känns det trevligt med två pulpeter när man har sällskap i båten och det blåser upp/regnar eller liknande. Men kanske åker och kikar på en arkip ändå, bara för att få se skillnaden mot Foxen.

                Sen måste jag säga att alla dessa fiskebåtar som alumacraft, tracker etc. faller bort. Jättetrevliga som just fiskebåtar, men dyra och känner mig inte alls trygg när det är lite vågor, hoppar konstant och känns "för lätta" i vattnet. Men kanske är bara jag som är överkänslig..

                Kommentera


                • #48
                  Har sagt det förut och säger det igen, det handlar inte enbart om storlek, eller pris. Linder är båtar avsedda för sjöar och skyddade vatten, arkip efter archepilago= skärgård. På trailer och i skyddade vatten är Linder säkert en fantastisk båt. Men kör man regelbundet i öppen sjö, så rekommenderar jag starkt andra val, finns i samma storlek och samma pris men med betydligt bättre sjövärdighet.

                  Men är man medveten om sitt val och handlar därefter så kan man ju inte säga emot att ni väljer rätt.....för er.

                  Själv paddlar jag Linders kanadensare i vatten som den inte är avsedd för, och inbillar mig att erfarenhet och kunskap hjälper mig att ha en reservplan för varje tillfälle......

                  Det jag starkt kan rekommendera er som ofta är ute i små båtar vid olika årstider är att skaffa tillstånd att ha en handhållen vhf. En flytande vattentät modell kan ni hitta för under 2000 kr, tillståndet kostar några hundralappar om året, och apparaten är så mycket mer funktionell när man behöver tillkalla hjälp. Alla anda båtar med vhf hör ert anrop på kanal 16.....hjälpen kanske finns bakom nästa udde.... Ska ni ringa 112 på mobilen och vänta på omkoppling till sjöräddning tar det lite längre tid.....innan anropet går ut från Sthlm Radio......

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    Men kör man regelbundet i öppen sjö, så rekommenderar jag starkt andra val, finns i samma storlek och samma pris men med betydligt bättre sjövärdighet.
                    Nänä....
                    Per automatik så är aluminiumbåtar de bästa man kan åka i oavsett hur dom ser ut
                    framför allt Linder , och 400 ska vi inte ens tala om, vilket underverk.... som verkar ha fått en konkurent vid namn Quintrex med sin unika bottenform som klarar de mesta ,guds gåva till sportfiskarna
                    Och dom andra ,dom utan steglister ska man inte glömma .
                    Tur att dom inte är gjorda av plast eller trä för då skulle dom vara helt värdelösa
                    Aluminium står för sjösäkerhet

                    Kommentera


                    • #50
                      jag tycker det här börjar balla ur lite grand,summan av kontentan när man läser OF,s och Sparetimes inlägg är väl i alla fall att man skaffar den båt man behöver för de vatten man tänker sig besöka med den....och tänker man använda den ute vid kusten där mindre skydd råder gör man nog bäst i,som alltid annars,att använda verktyg till det de är tänkt för...en Linder, Arkip eller inte, är inte avsedda att använda i oskyddade skärgårdsvatten,så är det bara och det är alldeles för lätt att ta sig vatten över huvudet för att nonchalera dessa råd...men var och en gör som den vill....själv skulle jag dock ALDRIG rekommendera någon till en sån båt i sådana vatten med en familj i båten....det kan bli en alldeles för dyrköpt upplevelse...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 839 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 268 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 133 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 614 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X