Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ngn som vet ngt mer och som dessutom äger/har åkt i ngn av båtarna?
    // Didde

    Kommentera


    • #12
      Jag har ägt och fiskat hundratals timmar från en Arkip, både i de minsta sjöarna till havet ute vid Understen.
      Vad vill du veta?

      Andreas

      Kommentera


      • #13
        Jag är sedan i höstas ägare av en Linder 445 sportsman catch bestyckad med en 30 hk Yamaha.

        Mina erfarenheter är ganska begränsade än så länge då jag somsagt inte ägt båten så länge, men jag ska försöka sammanfatta dom nedan.

        Båten är väldigt lätt och väldigt flatbottnad, detta gör den ganska så studsig när det går sjö. Jag upplever den dock absolut inte som osäker men blåser det 7-8 sekundmeter på en större fjärd så blir det inte särskilt bekvämt i hög hastighet.
        När man väl gör det som båten är till för, nämligen att fiska, så är den helt underbar, man fiskar lätt 3-4 personer och det finns fortfarande plats kvar för utrustning samt matsäck. Båten ligger väldigt stabilt när man ligger still och kastdäcket är ju bara en dröm. Aktern är ju designad likt ett akterdäck det med. Båten är väldigt grundgående vilket gör den väldigt smidig och ger tillträde till nästan vilken vik somhelst.
        Min 30 hk yamaha drar lätt upp båten i 20-22 knop med 3 fiskare utan att varva mer än 4500-5000 varv vilket ger en bränsleåtgång på 0,35-0,4 liter/distans, detta är verkligen ett stort plus för mig som tidigare hade en gammal tvåtaktare som verkligen slukade bensin.
        Stuvutrymmena är jättebra, finns plats för det mesta, även ett vattentätt fack för värdesaker.

        Ofta dyker det upp kommenterar i dessa trådar om Linder att man istället borde satsa på andra tillverkare då dom går bättre i sjön, men att jämföra en Buster XXL med en 150 hk motor med en Linder på 4,5 meter med 30 hk blir lite orättvist. Inte nog med att Bustern är 2 meter längre och har 120 HK extra, den kostar ju dessutom 4 gånger så mycket.


        Dom 118.000 som min båt kostade helt ny var den mer än väl värd. Jag är Helnöjd!

        Kommentera


        • #14
          Nu tycker ju iof jag att Linder är rel dyra båtar, (trots allt bara en plåtlåda) skulle jag investerat de 150 000kr jag gav för min Arkip i tex en plastbåt så hade jag ju fått betydligt mkt mer båt för pengarna..
          Varför köpte jag då en Linder?
          Jo, jag ville ha en oöm båt för de grundaste vikarna, den skulle gå fort utan att vara allt för bränsleslukande och den var tvungen att vara lätt-trailad. Jag har som sagt använt båten i ganska blandade vatten däribland havet utanför grislehamn. Arkipen älskade havet, havets dyningar gjorde att båten flög fram i full fart men landade mjukt och kontrollerat. Nu ska man ju tillägga att dessa öppna vatten inte är något för denna båttyp om det börjar gå lite sjö!
          Har även fiskat en hel del i Mälaren och Hjälmaren som tvärt emot havet är ett rent helvete för Arkipens skrov, de korta/kokande vågorna gör det helt omöjligt att ta sig fram fortare än 5 knop om det blåser lite från fel håll.. Jag ska lägga upp ett klipp på tuben så får du se vad jag menar.
          Kort och gott, båten är helt underbar att fiska ifrån, tanka och traila. Ska du fiska mindre vatten eller medelstora lugna vatten kan jag varmt rekommendera den men tyvärr inte om det går lite sjö. Det är inte de att båten känns otrygg eller rank, tvärt om så känns den stabil för sin storlek men är som sagt rätt stampig.

          Jazze
          Senast ändrad av MrJazze; 2014-01-23, 09:21.

          Kommentera


          • #15

            Kommentera


            • #16
              Båtar med den skrovform och vikt som en Linder har är inte direkt avsedda för öppet hav eller hård brytande sjö. Jag kör en plastbåt som är i det närmaste identiskt med Linders båtar i skrovform. När det sjöar rejält är den som ett nötskal, jag kör den i grov sjö, men det är mycket obekvämt, studsar och far. När sjön börjar bryta är det svårt att undvika att vatten tar sig in över relingen i motsjö.

              I öppen sjö föredrar jag en båt med vassare V-botten, liter mer tyngd och gärna ett litet fördäck som motverkar vatteninträngning när man doppar nosen.......

              I sjöar, inomskärs och som smidig trailerbåt är Lindern säkert fantastisk, men har du långt till skyddade vatten med familjen ombord, skulle jag nog valt något kraftigare flytetyg....

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Joakim.l Visa inlägg
                Jag är sedan i höstas ägare av en Linder 445 sportsman catch bestyckad med en 30 hk Yamaha.

                Mina erfarenheter är ganska begränsade än så länge då jag somsagt inte ägt båten så länge, men jag ska försöka sammanfatta dom nedan.

                Båten är väldigt lätt och väldigt flatbottnad, detta gör den ganska så studsig när det går sjö. Jag upplever den dock absolut inte som osäker men blåser det 7-8 sekundmeter på en större fjärd så blir det inte särskilt bekvämt i hög hastighet.
                När man väl gör det som båten är till för, nämligen att fiska, så är den helt underbar, man fiskar lätt 3-4 personer och det finns fortfarande plats kvar för utrustning samt matsäck. Båten ligger väldigt stabilt när man ligger still och kastdäcket är ju bara en dröm. Aktern är ju designad likt ett akterdäck det med. Båten är väldigt grundgående vilket gör den väldigt smidig och ger tillträde till nästan vilken vik somhelst.
                Min 30 hk yamaha drar lätt upp båten i 20-22 knop med 3 fiskare utan att varva mer än 4500-5000 varv vilket ger en bränsleåtgång på 0,35-0,4 liter/distans, detta är verkligen ett stort plus för mig som tidigare hade en gammal tvåtaktare som verkligen slukade bensin.
                Stuvutrymmena är jättebra, finns plats för det mesta, även ett vattentätt fack för värdesaker.

                Ofta dyker det upp kommenterar i dessa trådar om Linder att man istället borde satsa på andra tillverkare då dom går bättre i sjön, men att jämföra en Buster XXL med en 150 hk motor med en Linder på 4,5 meter med 30 hk blir lite orättvist. Inte nog med att Bustern är 2 meter längre och har 120 HK extra, den kostar ju dessutom 4 gånger så mycket.


                Dom 118.000 som min båt kostade helt ny var den mer än väl värd. Jag är Helnöjd!

                Vettigt pris tycker jag... Var handlade du din båt?
                // Didde

                Kommentera


                • #18
                  Stort tack till alla er som tagit er tid att svara och tala om vad just ni tycker.
                  Känns som att det blir bättre oavsett om jag väljer en 445 Catch eller en Arkip i jämförelse med min Linder 400.
                  Nu får jag ta en diskussion med frugan och åka och klämma och känna lite på de båda.
                  // Didde

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
                    Hej,
                    Vore mycket tacksam om jag kunde få lite input kring hur Arkipen fungerar att fiska ifrån samt hur den går i sjön. Jag kommer att åka i den med mina tre barn och fru.
                    Utanför kapellskär går det ibland en knepig sjö som kan bli övermäktig för min Linder 400 när hela familjen sitter i.

                    Räcker en Linder 445 Catch?? Föredrar Catch framför 445 Max främst pga kastdäcket.

                    Räcker inte en Catch så lägger jag gärna de 27500kr extra som det kostar mig att få en Arkip och 20hk extra.

                    Vore mycket tacksam för input.
                    Hej Kristoffer D.;

                    Med tre barn och älskad hustru ombord skulle jag aldrig utsätta dem för att vistas i hav eller gropig, större insjö i en liten aluminiumbåt som en Linder 445 Catch eller någon annan helt öppen aluminiumbåt under 5 meters längd. Tänk om och tänk större båt som en Silver Hawk här .. http://swe.silverboats.fi/batmodelle...et/hawk-br-540 .., Silver Eagle eller Buster Magnum, men låt aldrig snålheten bedra visheten. Mycket mer än så är din egen familj värd!

                    En Silver Hawk BR 540 med två sidopulpetar och skyddande vindrutor är en suverän lösning för din familj även om det skulle bli ganska blåsigt under hemfärden ....


                    Go for the Big Ones!

                    Old Firehand

                    Senast ändrad av Old Firehand; 2014-01-23, 18:58.

                    Kommentera


                    • #20
                      Master och faster är andra alternativ, själv är jag inne på en Twister 550 som anpassas efter mina önskemål.

                      Click image for larger version

Name:	Twister 550.png
Views:	3
Size:	498,9 KB
ID:	1771591

                      Kostnaden hålls nere då man handlar direkt från tillverkaren, inga mellanhänder som ska tjäna sina procent.

                      4 mm alu i hela skrovet ger tyngd och kraft.....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 777 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 838 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 267 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 133 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 614 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X