Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linder 460 Arkip med Honda 50hk???? Eller kanske en 445 Catch med Honda 30hk?

    Hej,
    Vore mycket tacksam om jag kunde få lite input kring hur Arkipen fungerar att fiska ifrån samt hur den går i sjön. Jag kommer att åka i den med mina tre barn och fru.
    Utanför kapellskär går det ibland en knepig sjö som kan bli övermäktig för min Linder 400 när hela familjen sitter i.

    Räcker en Linder 445 Catch?? Föredrar Catch framför 445 Max främst pga kastdäcket.

    Räcker inte en Catch så lägger jag gärna de 27500kr extra som det kostar mig att få en Arkip och 20hk extra.

    Vore mycket tacksam för input.
    // Didde

  • #2
    Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
    Hej,
    Vore mycket tacksam om jag kunde få lite input kring hur Arkipen fungerar att fiska ifrån samt hur den går i sjön. Jag kommer att åka i den med mina tre barn och fru.
    Utanför kapellskär går det ibland en knepig sjö som kan bli övermäktig för min Linder 400 när hela familjen sitter i.

    Räcker en Linder 445 Catch?? Föredrar Catch framför 445 Max främst pga kastdäcket.

    Räcker inte en Catch så lägger jag gärna de 27500kr extra som det kostar mig att få en Arkip och 20hk extra.

    Vore mycket tacksam för input.
    Skulle aldrig sätta min fot i en Linder om det var bråkig sjö utanför Kapellskär. Än mindre betala för det. Än mindre betala hutlöst för det.

    Nej, köp en riktig båt istället som tål lite vågar. Speciellt med tanke på att du ska ha familjen med dig. Säkerhet är A och O.

    Som fiskebåt skulle jag dock satsa på Arkipen, iaf när det är lugnt å fint på sjön.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
      Skulle aldrig sätta min fot i en Linder om det var bråkig sjö utanför Kapellskär. Än mindre betala för det. Än mindre betala hutlöst för det.

      Nej, köp en riktig båt istället som tål lite vågar. Speciellt med tanke på att du ska ha familjen med dig. Säkerhet är A och O.

      Som fiskebåt skulle jag dock satsa på Arkipen, iaf när det är lugnt å fint på sjön.
      +1

      Fine fiskebåter på stille vann, ikke noe særlig i bølger. For flat bunn og for lave fribord.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Har själv en arkip och tycker att det är en väldigt bra båt att fiske från, väldigt stabil när man står och fiskar i den men skulle inte rekommendera den som en ren skärgårdsbåt. Jag har den i Mälaren och där går den bra om det inte är för blåsigt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
          Skulle aldrig sätta min fot i en Linder om det var bråkig sjö utanför Kapellskär. Än mindre betala för det. Än mindre betala hutlöst för det.

          Nej, köp en riktig båt istället som tål lite vågar. Speciellt med tanke på att du ska ha familjen med dig. Säkerhet är A och O.

          Som fiskebåt skulle jag dock satsa på Arkipen, iaf när det är lugnt å fint på sjön.
          Ok... Trodde inte att den gick så dåligt i sjön. Jag kanske bör tillägga att jag åkt en hel del där ute i en Silver Beaver vilket fungerat alldeles utmärkt. Åker inte ut med familjen om det är skitväder och mycket blåst där. Dessutom åker vi bara där i slutet av juni till mitten av augusti för det är då det går att bada där.

          Att det studsar och slår kan jag ställa upp på för det kan jag reglera med gasen men den får inte vara osäker.

          När du Tobias skriver riktig båt vad menar du då för ngn?

          Tack för input!

          Kom gärna med mer.
          // Didde

          Kommentera


          • #6
            Jag har åkt en hel del i kompisens arkip i lite varierande väder, från platt till rejält blåsigt. Det är en bra smidig båt men min erfarenhet är att när det blåser och går halvmetern vågor eller mer så blir det obekvämt att åka planingsfart.

            Alla linder är i princip runda/platta i aktern och allmänt bulliga i formen, även om dom är både sjösäkra och trygga att åka så blir det inte bekvämt när det blåser. Jag tror inte det spelar någon större roll vilken man väljer.

            Ska du åka bekvämt när det blåser behöver du ett rejält v-bottnat skrov, tillräcklig vikt och därmed en rejäl motor på akterspegeln. Prutar du på något av dom tre så får du acceptera att det hoppar och studsar.
            Anders @ gäddfiske.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Lundblom Visa inlägg
              Har själv en arkip och tycker att det är en väldigt bra båt att fiske från, väldigt stabil när man står och fiskar i den men skulle inte rekommendera den som en ren skärgårdsbåt. Jag har den i Mälaren och där går den bra om det inte är för blåsigt.
              Ok!
              Ja då kan det fungera. Det som är viktigt för mig är att det kan fungera. Den mesta åkningen sker inomskärs. Men det är precis utanför kapellskär som vågorna möts från flera håll och det blir bråkigt.

              Tack för svar!
              // Didde

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                Jag har åkt en hel del i kompisens arkip i lite varierande väder, från platt till rejält blåsigt. Det är en bra smidig båt men min erfarenhet är att när det blåser och går halvmetern vågor eller mer så blir det obekvämt att åka planingsfart.

                Alla linder är i princip runda/platta i aktern och allmänt bulliga i formen, även om dom är både sjösäkra och trygga att åka så blir det inte bekvämt när det blåser. Jag tror inte det spelar någon större roll vilken man väljer.

                Ska du åka bekvämt när det blåser behöver du ett rejält v-bottnat skrov, tillräcklig vikt och därmed en rejäl motor på akterspegeln. Prutar du på något av dom tre så får du acceptera att det hoppar och studsar.
                Tack Anders!
                Är helt med dig där. Det viktiga för mig är att det i alla fall är säkert och att det fungerar de få turer som det faktiskt kan blåsa upp. Annars när jag är ute med familjen så styr vädret och då är det sällan blåsigt när vi åker hemifrån.
                Helt med dig om att en större båt är skönare men plånboken tillåter inte det. Hade en Buster XXL med en F115 på förut och den gick som en dröm därute.
                // Didde

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
                  Tack Anders!
                  Är helt med dig där. Det viktiga för mig är att det i alla fall är säkert och att det fungerar de få turer som det faktiskt kan blåsa upp. Annars när jag är ute med familjen så styr vädret och då är det sällan blåsigt när vi åker hemifrån.
                  Helt med dig om att en större båt är skönare men plånboken tillåter inte det. Hade en Buster XXL med en F115 på förut och den gick som en dröm därute.
                  Jag har aldrig upplevt arkipen otrygg när det blåst upp, men vet vi att det ska blåsa blir det oftast att vi tar min xxl 2009 med 150hp på aktern. Det händer att jag ger upp för att ankaret inte fäster, men inte att jag inte ger mig ut för att det blåser lite. Bustern är helt opåverkad i väder när jag hade stannat hemma med arkipen. Så då vet du att vi har samma referens...

                  Som trailerbåt däremot är en arkip suveränt lätthanterlig av exakt samma anledning som den är obekväm i sjö.

                  Allt är en kompromiss i slutänden...
                  Anders @ gäddfiske.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
                    Ok... Trodde inte att den gick så dåligt i sjön. Jag kanske bör tillägga att jag åkt en hel del där ute i en Silver Beaver vilket fungerat alldeles utmärkt. Åker inte ut med familjen om det är skitväder och mycket blåst där. Dessutom åker vi bara där i slutet av juni till mitten av augusti för det är då det går att bada där.

                    Att det studsar och slår kan jag ställa upp på för det kan jag reglera med gasen men den får inte vara osäker.

                    När du Tobias skriver riktig båt vad menar du då för ngn?

                    Tack för input!

                    Kom gärna med mer.
                    Silver sine skrog er mye bedre "sjøskrog" enn Linder, spør du meg har Silver noen av de bedre skrogene på markedet for allroundbruk hvor man veksler mellom innsjøer og saltvann. (jeg har selv en Silver Colibri som er/ var modellen under Beaver, dvs 45 cm kortere). Ulempen er at de er mer tungdrevne enn Linder, så de krever større motor for å oppnå samme fart.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 836 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 267 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 614 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X