Funderingar och priser kring privat båtuthyrning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar och priser kring privat båtuthyrning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar och priser kring privat båtuthyrning.

Tjo.

Jag har länge funderat på att hyra ut lilla båten jag hade men var för rädd för skador och strul så den såldes medan den var i nyskick.

Har dock aldrig släppt tanken på att ha en liten båt till uthyrning.

Tanken är att ha en runt 4 meters billig båt på trailer och en 5 hästare, åror, och ett enklare ekolod.
    Sjöarna är relativt små och egentligen klarar man sig lika bra med en elsnurra och 2 batterier som annars är ett hett alternativ.

Jag kommer inte använda eller behöva båten mycket själv (1-2ggr året där man inte vill/kan sjösätta stora båten) utan tanken är väl att kunna hyra ut den och hålla den betald utan att behöva ta ockerpriser.

Jag vill i grunden tro gott om alla men samtidigt vet man hur vissa personer fungerar när det gäller lånade prylar mm.
    Vissa borde inte ens backa med trailer eller sjösätta, än mindre krångla med en nedsurad bensinare efter felaktigt handhavande.

Behöver lite input om vart man bör satsa på! Vad tror ni efterfrågas mest? Förlorar man mycket på att ha den på släp och inte i vattnet direkt? Rimliga priser?

Nu på slutet har jag börjat snegla på en flatbottnad strax under 4 meter och runt 50-60 kilo med elsnurra och ha på en vanlig släpvagn så man helt enkelt lyfter ner den på 2 man och har ett batteri och åror löst. Kan bli jobbigare om någon ensam vill låna.

Tacksam för alla åsikter.

Tror ni det finns intresse att hyra ut fiskeutrustning billigt, som spinnspön och liten draglåda med standardspinnare och wobbler där man får betala för ev förlorade beten?

Är mest sommargäster och campare som kommer intressera sig. Boende eller lokalbefolkningen har alltid egna båtar eller känner alltid någon som redan har.
    Alumacraft så klart!

Jag som inte har båt uppskattar självklart när det finns andra som är villiga att hyra ut sina egna!
    Jag tror dock inte att ekolod skulle behövas men det beror ju helt på förutsättningarna, är det mycket sportfiskare eller "bara" herr Olsson med metspö gjort av bambu som det riktas mot?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hesten Visa inlägg
      Jag som inte har båt uppskattar självklart när det finns andra som är villiga att hyra ut sina egna!
      Jag tror dock inte att ekolod skulle behövas men det beror ju helt på förutsättningarna, är det mycket sportfiskare eller "bara" herr Olsson med metspö gjort av bambu som det riktas mot?
      Det är nog mest amatörfiskare som köpt ett set på ÖoB för 149:- som vill ut en kväll och tycker campingens brygga är för tråkig.

Det blir ju inget värstinglod. Har ju ett Mark5x och ett x125 som bara ligger och det räcker.
      Om man har elmotor och därmed ändå ström i båten så är nog ekolod givet.
      Och en laminerad papperskarta över sjöarna. Gps är inte aktuellt
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Hej! Bra ide, en god tanke till de som inte har andra alternativ.

Problemet med förstörelse skulle du kunna minimera med ett kontrakt hyraren måste skriva på. Ersätta skadan plus 10-15% (för arbetet och transport).

Du får tänka på att du inte kan tjäna hur mkt som helst innan du måste skatta (hobbyverksamhet eller en riktig verksamhet med a eller f skattsedel)

Hoppas du genomför detta!
        sigpic

Kommentera

Kul ide.. Kanske går ha nått samarbete med campingen att man hyr båt och den utrustning man behöver därigenom? någon kanske bara vill ut och ro lite i sjön och kanske kan få billigare hyra utan utrustning medans storfiskaren kan hyra elmotor, ekolod och fiskeutrustning till lite dyrare pris. Smidigast är väl att ha båten i sjön i anslutning till campingen och då kan man få nycklar, motor mm i receptionen. Bara en tanke jag hade!!
          member of team TMT sportfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
            Hej! Bra ide, en god tanke till de som inte har andra alternativ.

Problemet med förstörelse skulle du kunna minimera med ett kontrakt hyraren måste skriva på. Ersätta skadan plus 10-15% (för arbetet och transport).

Du får tänka på att du inte kan tjäna hur mkt som helst innan du måste skatta (hobbyverksamhet eller en riktig verksamhet med a eller f skattsedel)

Hoppas du genomför detta!
            Precis, någon form av kontrakt måste finnas men utan att det blir för krångligt.

Kommer köra detta som hobbyverksamhet, haft egen firma innan och kan lätt starta upp f-skatt igen men då blir det för jobbigt

Sitter även som kassör och fiskekortsansvarig i fiskeföreningen och vi har pratat om att köra detta i föreningens regi.
            Dock medför det annat ansvar jämfört om man gör det helt privat, samt att man måste gå in med föreningens pengar i projektet.

Jag har bra medhåll från föreningen, varje år har en handfull privatpersoner även beklagat sig att det inte finns en båt att hyra.
            Det är verkligen svårt/omöjligt att få tag i en båt häromkring, därav mitt intresse att prova.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av TN fiske & fritid Visa inlägg
              Kul ide.. Kanske går ha nått samarbete med campingen att man hyr båt och den utrustning man behöver därigenom? någon kanske bara vill ut och ro lite i sjön och kanske kan få billigare hyra utan utrustning medans storfiskaren kan hyra elmotor, ekolod och fiskeutrustning till lite dyrare pris. Smidigast är väl att ha båten i sjön i anslutning till campingen och då kan man få nycklar, motor mm i receptionen. Bara en tanke jag hade!!
              Fiskeföreningen har haft samarbete med campingen vad gäller fiskekort.
              De var själva inne på att ha egen båt men inget händer.
              Det var nog 10-15 år sedan de hade en båt till sina gäster.
              Jag tycker inte om att prata illa om andra men ett massivt järnspett hade jag kunnat överväga att dela, inte en båt

Hade absolut varit smidigast med båten vid vattnet. Men då kan man inte ha elmotor så gärna, inget ekolod och detta med nycklar och fastlåsning måste fungera. Man vill ju även veta vad man hyr ut till nästa person.

Hyr man ut med trailer så får man hem allt och kan ladda ev batterier och tvätta av den mm.
              Man vet vad man har, mindre stöldrisk och tagit bort chans till otillåten användning.

Åror kommer alltid finnas i båten men vad tror ni ang motorval?

* Elmotor med en eller två batterier och BRA snabbkopplingar. (fast konstruktion om den trailas)

* 2.3hk eller vad de är med inbyggd tank i motorn.

* 5HK med trycktank

Oavsett var det blir för båt och vad den tål så kommer jag inte gå högre i motorstyrka.
              Sjön kräver inga transportsträckor.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Kan ju bli lite krångligt med båten på trailer också då den som hyr måste sjösätta själv eller att du gör det men då måste du ju finnas tillgänglig också. Jag hade nog hållt det enkelt ändå med en liten bensinmotor med inbyggd tank, skippat ekolod och batterier och haft båten i sjön.
                member of team TMT sportfiske

Kommentera

I tisaren där jag brukar hyra båt av fiskeklubben, tar dom 20spänn i timmen men max 100kr per dygn, och det tycker jag är ett vettigt pris iaf där, i priset ingår bara båt med åror. du skulle ju kunna göra på ett liknade sett (pris är upp till dig) men sen att man kan välja till motor, ekolod osv, mot en avgift. det skulle jag förmodligen nappa på, då kan man ju även välja ur avanserad man vill vara.

Detta är iaf mina tankar, lycka till.

//Mattias

Kommentera

Hade en Linder 410 roddbåt med en 2,5hk på. Den gjorde väl max 5 knop men det räckte gött. vi hade den på ett vanligt släp och bar iväg den på två man och den tål ju att släpas och brukas rätt bra. Elmotorer i all ära men bra batterier, laddare och själva elmotorn kostar ju tillsammans mer en vad en liten bensinsnurra gör. Jag hade en suzuki 4 takt 2,5hk och den fick man fan parkinson av och den väsnades mer en vad min 60hk suzuki gjorde så jag hade satsat på en gammal hederlig 2 taktare 5hk med 2 cylindrar. Det hade vart mitt val av båt och motor..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka