Båt till älv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt till älv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt till älv

Hejsan! Har sökt runt lite men inte riktigt hittat nått.

Jag undrar om ni har några rekommendationer på olika (rodd)båtar till främst transport men även fiske.
    Hade tänkt låta den ligga där efter strandkanten.

Får man nått bra begagnat för runt 5000?

mvh Henrik

Mini buster! Oöm trotjänare från början av 80 talet!

Kommentera

Är den stabil om man står upp i den och uppankrad i strömmen? Det är flugfiske som skall bedrivas i den, om det har nån större betydelse.

Kommentera

Tänker du ha motor på båten? Då funkar kanske bustern, men skulle nog välja något annat om jag skulle ro en båt i strömmande vatten. Båtar med tvär akter är inget vidare att ro i strömmande vatten. Finns smala fina båtar som är spetsiga i bägge ändar som passar bättre att ro i åar och älvar. Men kör du motor spelar det kanske mindre roll......

Kommentera

Nä, hade inte tänkt ha någon motor på. Först och främst ska den ju vara smidig att ro med

Kommentera

Då ska du leta efter en båt som är byggd för att ros, och helst i strömmande vatten. Jag skulle letat efter något som liknar ideal 430 på länken, borde finnas massor........

Bifogade filer
            Senast ändrad av sparetime; 2013-12-01, 12:06.

Kommentera

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Eller någonting i den här stilen: www.nettivene.com/soutuvene/kaisla/450141
                Trimplanen bak gör att det går lättare att köra med motor, dessutom antar jag att båten blir stabilare att stå i med dem.

Kommentera

Hej
                  Jag var ute på min första älvtur (tornioälven) med båt i slutet av augusti. Det hade inte regnat på länge och det var extremt lågvatten med väldigt liten vattenföring. Perfekt tänkte jag då vi skulle ro i strömmarna och trolla lax. Det var inte alls så lätt som jag trodde. Strömmen suger i båten så att ens tänka på att ro upp för strömmarna var inte att tänka på. Vi hade motor dock med en 4hp på en forsbåt. Det gick men han som hade båten sa att om det hade vart mer vattenflöde hade det inte gått att åka upp ens.
                  Jag har bara som sagt gjort 2 turer i båt i strömmande älv. Jag skulle helt klart skaffa en forsbåt. Strömmen suger i en vanlig båt för mycket. Motor ser jag som ett måste om du vill transportera dig upp och ner för strömmar. Ska du bara ha båten i en älv där det mer eller mindre är vattenföring som i en sjö så funkar nog vilken båt som helst.
                  Det är mina tankar efter mina 2 turer.
                  http://uniquerods.se/
                  Besök gärna min Facebook
                  eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Har en gång i tiden ägt en såkallad forsbåt och visst deras syfte med att dom går fantastikt lätt att ro stämmer, men du tappar fruktansvärt mycket stabilitet när du ställer dig upp. Har själv en minibuster nu som jag oftast ror fram vilket går otroligt lätt. Jag kan resa mig upp och springa fram å tillbaka i den som en stirrig höna å lägga i ankar, fatta spöet , rätta till med åran stå och pissa och ändå känna mig säker. Rekommenderar denna före alla såkallade forsbåtar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 798 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka