Starcraft 140 pt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starcraft 140 pt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Starcraft 140 pt

Går och funderar på ovan båt. Har inte fått "klämma" på någon än..

Nån som har erfarenheter, bra eller dåliga av båten?

Jag ska ha den som vertikalfiskebåt och vill ha en båt utan bakre toft, så att man kan vrida stolen mot sidan utan att benen tar emot en toft.

Bra tråd! Är nämligen också ruskigt intresserad!
    [FONT=Comic Sans MS][/FONT]www.thesnipmasters.wordpress.com

Kommentera

Lite läsvärt om farsans Starcraft.
      Han har fortfarande sin kvar och båten har väl skött sig ganska bra. Den har stått inomhus på trailer mellan fiskepassen och det har nog bidragit till att den fortfarande ser väldigt fräsch ut inuti. Endast de nedsänkta fästena till stolarna har ärgat lite.
      Utsidan har däremot fått mer stryk. Man måste ha klart för sig att en alubåt i den här storleken och med dekaler är känslig.
      Tror man att man köpt en stridsvagn är man helt ute och cyklar!
      Båten har alltså fått sina repor och skråmor. Dekalerna som olyckligtvis är monterade över nitskallar, är naggade i kanterna.
      Inga större defekter men det drar ner helhetsintrycket en del.
      Båten går ganska bra i sjön. Det är inte ett direkt lättdrivet skrov, med en Suzuki 25:a (4-takt) kommer man upp i 18 knop. Det syns att båten går ganska tungt och kastar en del vatten runt sig. Däremot klyver fören sjön ganska bra och skrovet är förhållandevis tyst.
      Eftersom skrovet är lite rundbottnat kan båten upplevas lite rultig, lite som t.ex. en Crescent 434:a. Det är heller ingen bred båt. Men jag tycker ändå stabiliteten duger gott.
      Friborden är låga, ibland är det en fördel (vid fiske) men samtidigt får man vara beredd på att det kommer in lite vattenstänk vid färd i bråkigare sjö.
      Farsan har enbart använt sin båt till vertikalfiske. Den har funkat skapligt till det. Ett stort + för de sköna stolarna och de goda ytorna ombord. Däremot tycker han att båten är väldigt vindkänslig. Det får inte blåsa alls mycket innan han börjar gnälla.
      Han fiskar med den frontmonterade elmotorn och det tycker jag funkar sämre vid VJ. Men eftersom stolen är fast monterad i aktern är det svårt att sitta skönt och manövrera en aktermotor samtidigt. Eftersom aktern är så låg börjar det även slå in vatten snabbt i båten.
      Även när han använder bensinmotorn vid pelagiskt prickskytte klagar han direkt det börjar krusa lite på ytan. Båten vill gärna vrida sig direkt i vinden. Men om det här är båtens fel eller farsans fel kan jag faktiskt inte svara på!
      Jag har tyvärr inte fiskat och kört hans båt tillräckligt själv för att veta det.
      Återkom gärna med fler frågor så ska jag göra mitt bästa för att besvara dom.
      MVH Micke

Kommentera

Tack för ett bra svar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 825 visningar