Ursprungligen postat av snybs
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
biltaksbåt hjälp med takräcke!?!
Collapse
X
-
-
http://fiskesnack.com/fotoalbum/show...d=91871&cid=11 här är länken som jag menade jester burk..
OKej tack för tipsen, klent med tid innan båten ska hämtas så kommer att köra med 2 st 45 reglar så länge och dra fast allt ordenltligt så får jag lösa nått inför nästa säsong
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sakka Visa inlägghttp://fiskesnack.com/fotoalbum/show...d=91871&cid=11 här är länken som jag menade jester burk..
OKej tack för tipsen, klent med tid innan båten ska hämtas så kommer att köra med 2 st 45 reglar så länge och dra fast allt ordenltligt så får jag lösa nått inför nästa säsong
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggDet lättaste borde vara att lägga båten på rätt köl, den är nog mindre än 120cm i botten.
Kommentera
-
Kommentera
-
Tjena sakka.
Köpte ett par vanliga takräcken på biltema.
1. plockade av ändplastbitarna -> räckena är ihåliga, kommer inte ihåg måtten men ca 4cm*2cm.
2. Köpte järnstänger (också ihåliga) med längden ca 160cm. (ca 3cm*1.5cm)
3. körde in dem i takräckena och använde flitigt med silvertejp för att säkra dem.
(Obs: Med tanke på att du pressar båten NED mot takräcket så är det helt enkelt omöjligt att rubba dem, var inte orolig för det.)
Använder 2st 1tons spännband tvärs över båten (fastsatta i railsen).
+ 2st 100kg (2m vardera) baktill från båthandtagen (lyfthandtagen på båten) till takräcket bak.
+ 1st 100kg (3m långt) framtill fastsatt från båthandtag (lyfthandtag på båten) till takräcket fram.
Har sett att man gärna transporterar takräcksbåtar med botten mot takräcket, men tror personligen att det är mer aerodynamiskt att placera båtovansidan mot takräckena.
Har också lärt mig av erfarenhet att båten tenderar att "studsa" mindre om man placerar akterspegeln på båten ca en 30-40cm bakom bagageluckan. vid hastigheter över 100km/h, och speciellt vid lastbilsomkörningar, kan ändå båtens akter röra sig lite (ett par cm).
Har du ett spännband att fästa från fören på båten till t.ex. bogseringskroken framtill på bilen så kan du eliminera studsandet helt och hållet.
Kör försiktigt och stanna hellre en gång extra och känn på bilen!
ha en fortsatt trevlig dag
Med vänlig hälsning
Olle
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sakka Visa inläggTackar och bockar för alla svar, ska se vilket som passar bäst framöver men nu är de fullt fokus på att få hem den på lördag bara sen får de bli ett lite seriösare bygge��
Kommentera
-
Vill bara dela med mig av en jobbig historia om min tracker 12 som för övrigt är en kanonbåt när det gäller att transportera sig till nya fiskevatten.
Jag och två fiskekamrater tog med båten på släpkärra till sjön bolmen för lite göstrolling.
Första gången vi var där och första gången jag skulle använda båten, så vi la i båten och all utrustning, elmotor, ekolod och batteri och gav oss ut.
Körde ca 5 timmar rakt ut i sjön utan ett enda napp när ekolodet började strula, visar sig att batteriet gett upp och elmotorn går saktare för att snart sluta driva alls.
Ok, vem tog med åror/paddlar? INGEN!!
Vi får helt enkelt paddla tillbaka med locken från våra macklådor..
Det tog MÅNGA timmar med motvind och framåt sen kväll blev det kolsvart och en jävla dimma över sjön.
Vart kom vi ifrån?
Vi fick lägga oss nära strandkanten och paddla tills vi hittade rätt plats där vi la i båten.
Åkte hem helt utmattad och förbannad över våran egen dumhet.
Vaknade med träningsvärk, satte ut båten på blocket och lovade mig själv att aldrig göra något så osmart igen..member of team TMT sportfiske
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 833 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka