biltaksbåt hjälp med takräcke!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

biltaksbåt hjälp med takräcke!?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av snybs Visa inlägg
    I ett av dom senare numren så skrev ju Olle Vaide (waide här på FS) om sin alumacraft som är lite bredare än ditt köp. För mig han nämnde extra brett räcke också så nog ska det finnas en lösning som funkar för vanliga bilar.

Personligen hade jag inte vågat köra med 2"2, speciellt inte om nåt skulle hända.
    Måste medge att jag var lite nervös först med 101 kg Quintrex på taket, men efter att ha kört en stund utan några tendenser till instabilitet eller andra problem så slappnade jag av och resten av resan, ca 30 mil, gick utan missöden, jag tom glömde bort ibland att det fanns en båt på taket. Men jag vill ändå inte rekommendera att man transporterar båtar i Quintrexens vikt- och storleksklass på taket då påfrestningarna på räcket blir stora. Men en mindre båt på typ 50-60 kg funkar utmärkt på ett räcke breddat med 2" x 2" reglar.

Kommentera

http://fiskesnack.com/fotoalbum/show...d=91871&cid=11 här är länken som jag menade jester burk..

OKej tack för tipsen, klent med tid innan båten ska hämtas så kommer att köra med 2 st 45 reglar så länge och dra fast allt ordenltligt så får jag lösa nått inför nästa säsong

Kommentera

Ursprungligen postat av sakka Visa inlägg
        http://fiskesnack.com/fotoalbum/show...d=91871&cid=11 här är länken som jag menade jester burk..

OKej tack för tipsen, klent med tid innan båten ska hämtas så kommer att köra med 2 st 45 reglar så länge och dra fast allt ordenltligt så får jag lösa nått inför nästa säsong
        Nej, det är inte mitt räcke på bilden.

Kommentera

Det lättaste borde vara att lägga båten på rätt köl, den är nog mindre än 120cm i botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Det lättaste borde vara att lägga båten på rätt köl, den är nog mindre än 120cm i botten.
            Skulle aldrig ens försöka frakta båten på det viset, för hur flatbottnad den än är kommer den att vara instabil. Och om du gör hållare efter skrovformen så kommer båten att sitta högre upp med sämre tyngdpunkt som följd. Dessutom funkar bogen på den uppochnervända båten som en vindavvisare(som kan ses på lastbilar).

Kommentera

När jag breddade min biltaksbåt så tog jag bort fästena från mina gamla räcken o bytte ut stängerna till fyrkantsrör i rostfritt så nu är räckena 1,75 breda o båten 1,60.
              Jag skar 2 snitt i varje ände o vek upp en kant så båten inte kan glida av.
              Click image for larger version

Name:	Takräcke.jpg
Views:	1
Size:	396,0 KB
ID:	1771061

Kommentera

Tjena sakka.

Köpte ett par vanliga takräcken på biltema.
                1. plockade av ändplastbitarna -> räckena är ihåliga, kommer inte ihåg måtten men ca 4cm*2cm.
                2. Köpte järnstänger (också ihåliga) med längden ca 160cm. (ca 3cm*1.5cm)
                3. körde in dem i takräckena och använde flitigt med silvertejp för att säkra dem.

(Obs: Med tanke på att du pressar båten NED mot takräcket så är det helt enkelt omöjligt att rubba dem, var inte orolig för det.)

Använder 2st 1tons spännband tvärs över båten (fastsatta i railsen).
                + 2st 100kg (2m vardera) baktill från båthandtagen (lyfthandtagen på båten) till takräcket bak.
                + 1st 100kg (3m långt) framtill fastsatt från båthandtag (lyfthandtag på båten) till takräcket fram.

Har sett att man gärna transporterar takräcksbåtar med botten mot takräcket, men tror personligen att det är mer aerodynamiskt att placera båtovansidan mot takräckena.

Har också lärt mig av erfarenhet att båten tenderar att "studsa" mindre om man placerar akterspegeln på båten ca en 30-40cm bakom bagageluckan. vid hastigheter över 100km/h, och speciellt vid lastbilsomkörningar, kan ändå båtens akter röra sig lite (ett par cm).
                Har du ett spännband att fästa från fören på båten till t.ex. bogseringskroken framtill på bilen så kan du eliminera studsandet helt och hållet.

Kör försiktigt och stanna hellre en gång extra och känn på bilen!

ha en fortsatt trevlig dag
                Med vänlig hälsning
                Olle

Kommentera

Tackar och bockar för alla svar, ska se vilket som passar bäst framöver men nu är de fullt fokus på att få hem den på lördag bara sen får de bli ett lite seriösare bygge��

Kommentera

Ursprungligen postat av sakka Visa inlägg
                    Tackar och bockar för alla svar, ska se vilket som passar bäst framöver men nu är de fullt fokus på att få hem den på lördag bara sen får de bli ett lite seriösare bygge��
                    Hör av dig om du vill att jag i detalj beskriver, kanske visar bilder på hur jag gjorde. Har borrat 4 små hål (typ mm 6) på takräcket (ej i railsen) där fäster jag ett egentillverkat båträcke med fyra vingmuttrar. Ser ut som ett H (mått ca 2 x 1,6 m), fast med två pinnar mellan de två "stående pinnarna" s a s. Just H-formen gör det lättare att lasta på båten från sidan. Lägg upp fören, skjut på båten, vrid 90 grader, surra fast, färdigt. Räcket är lätt i 30x30 mm fyrkants rör i aluminium och kan lätt monteras isär genom att lossa fyra insexskruvar, då har jag fyra pinnar som lätt kan stuvas undan, funkar utmärkt!

Kommentera

Vill bara dela med mig av en jobbig historia om min tracker 12 som för övrigt är en kanonbåt när det gäller att transportera sig till nya fiskevatten.
                      Jag och två fiskekamrater tog med båten på släpkärra till sjön bolmen för lite göstrolling.
                      Första gången vi var där och första gången jag skulle använda båten, så vi la i båten och all utrustning, elmotor, ekolod och batteri och gav oss ut.
                      Körde ca 5 timmar rakt ut i sjön utan ett enda napp när ekolodet började strula, visar sig att batteriet gett upp och elmotorn går saktare för att snart sluta driva alls.
                      Ok, vem tog med åror/paddlar? INGEN!!
                      Vi får helt enkelt paddla tillbaka med locken från våra macklådor..
                      Det tog MÅNGA timmar med motvind och framåt sen kväll blev det kolsvart och en jävla dimma över sjön.
                      Vart kom vi ifrån?
                      Vi fick lägga oss nära strandkanten och paddla tills vi hittade rätt plats där vi la i båten.
                      Åkte hem helt utmattad och förbannad över våran egen dumhet.
                      Vaknade med träningsvärk, satte ut båten på blocket och lovade mig själv att aldrig göra något så osmart igen..
                      member of team TMT sportfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka