Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

läget 15nov

Click image for larger version

Name:	20131116_120046.jpg
Views:	1
Size:	711,2 KB
ID:	1771027Click image for larger version

Name:	20131116_120032.jpg
Views:	1
Size:	579,7 KB
ID:	1771028

Kommentera

Ursprungligen postat av EM-skutt Visa inlägg
      Älskar er feedback !
      Batterier fram nej tack. Har testat med totalt 2 meter 11mm kablage till motorn o hade ett spänningsfall över en volt !
      Cigguttagen ska vara vid pulpeten för sökarlampa o mobil mm
      Till elmotorn har jag kört truckkontakter....dom röda fina
      Men nu är tanken att batterierna bak med 40cm lång 25mm kabel till väldimensionerad skrovkontakt o sen ca 0cm 11mm kabel till elmotorn...
      japp...11 mm2 är på tok för dåligt för längre kablar till elmotorn, 25 som du väljer är betydligt bättre...

ett tips om du försöker dela på båten....ställ en domkraft i aktertoften och en i förtoften och försök lyfta loss överdelen med dom....går inte alltid att sära dom då de kan ha hällt i poly i underskrovet innan hopsättning....

kan även vara skum i sidorna och då går det inte alls...
      Senast ändrad av byggarn; 2013-11-16, 15:44.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Mm. Tänkte få bort all invändig färg först, för det blir 5-6mm glipa mellan durk o skrov fram o jag tänkte att med stark liten lampa kanske man kan klura ut var det sitter fast

Kommentera

själv fäste jag överdelen av min crescent 430 i ett par stroppar i gafflarna på en truck och skrovet i trailern...lyfte alltihop sänkte snabbt och stoppade innan backen nåddes.....fem sex sådana ryck och överdelen lossnade och trailer och skrov for i backen...

alla har ju dock inte tillgång till truck...
          Senast ändrad av byggarn; 2013-11-16, 18:16.

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

jag är väl mer så att jag inte hade en aning om att skrovet tålde den belastningen
            jag har när jag renoverade garaget satt upp 8 kraftiga öglor i takstolarna så jag har redan provat att hänga båten i pollarna...rycket däremot blir nog svårt att få till

Kommentera

man får ta det försiktigt.....

Kommentera

Vad jag har läst mig till om höjd på motor verkar vara att en korrekt höjd på kavitationsplattan är i nivå med kölen eller max 2cm över.... min hamnade 2, 5cm under[/QUOTE]

Det är ingen regel huggen i sten, men en bra utgångspunkt. Oftast får man experimentera om man vill få ut max då skrovvinklar och former är olika, och framför allt beroende på vilken propeller man har. AV-plattan 2,5cm under köllinjen är ingen katastrof direkt, men det kan vara möjligt att klämma ut en knop eller två med plattan högre upp.
                Lycka till med Mörten! (Särki=Mört på finska)

Kommentera

tack för den översättningen ... kul !
                  nu e jag ju inte helt fartgalen.... jag har en risig 30hp motor på som jag ev. byter mot större i en framtid.

Nej, anledningen är sån att jag är nöjd med båtens alla egenskaper utom det faktum att den är så jla låg o öppen bakåt, så det känns som att man får sjön i nacken när man slår av.
                  Alltså är min tanke att när jag ändå byter ut den totalt genomsura plyfan så passar jag på att krympa öppningen det som går helt enkelt...så 4 cm längre över vattnet är viktigare för mig än ev. hastighetsökning...

( kolla bilderna, man kan ju backa in bilen där bak ffs )

Kommentera

Ursprungligen postat av EM-skutt Visa inlägg
                    tack för den översättningen ... kul !
                    nu e jag ju inte helt fartgalen.... jag har en risig 30hp motor på som jag ev. byter mot större i en framtid.

Nej, anledningen är sån att jag är nöjd med båtens alla egenskaper utom det faktum att den är så jla låg o öppen bakåt, så det känns som att man får sjön i nacken när man slår av.
                    Alltså är min tanke att när jag ändå byter ut den totalt genomsura plyfan så passar jag på att krympa öppningen det som går helt enkelt...så 4 cm längre över vattnet är viktigare för mig än ev. hastighetsökning...

( kolla bilderna, man kan ju backa in bilen där bak ffs )
                    I så fall, varför inte höja akterspegeln till lång rigg med en gång om du ändå ska byta motor ? Utbudet på nyare långriggade motorer är större och båten kommer att palla bättre för sjö från aktern.

Kommentera

håller nog med Kai, har du tänkt byta motor så överväg att bygga upp aktern till 50cm på en gång...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka