Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fortsätter bråka med dig:-)
    Om vi säger att det är +4 ute och batterierna står på sitt "värmegolv" känns det som om att det skulle behövas betydligt mer värme än den värme som genereras i slingorna för att de skulle nå en högre temperatur och på så sätt få mer kräm.
    Men , jag är den första att erkänna att jag har fel om det visar sig att det fungerar. Du kanske har en affärside här, konverteringskitt för utombordare för batterivärme:-)
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

tyvärr är jag nog enig med cole när det gäller uppvärmning av batterierna.....men jag kan ändra mig jag också om det mot förmodan visar sig att det fungerar,enklare vore kanske en frigolitlåda runt och sedan kasta i en värmekudde de kalla dagarna....

cellplast cellplast cellplast...eller frigolit......suger åt sig vatten och bör därmed plastas in i packplast eller dylikt för att bli tät
      om de skall användas som flytelement....det går heller inte att plasta på med polyester om du tänkt använda det som form att plasta mot.... men detta har väl redan din båtbyggarkompis upplyst om får man förmoda,epoxy funkar dock nog...har inte provat,men ganska säker på det...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det här ska bli intressant, för jag har oxå en gammal särki.
        Sitter ofta å trånar efter en ny tracker eller liknande, men det är ju massor med pengar, så på sistonde har jag gått i samma tankar som du, använd det man har å bygg om Är isf nått år ifrån att få den tiden man måste lägga ned på ett sånt här projekt, men väldigt intressant att se hur du lyckas med detta å en sak jag funderat mycket på är just hur krångligt det verkligen är att få isär över å underdel. Lycka till å som tidigare nämnt i tråden: många bilder uppskattas

Kommentera

Uppvärmda batterier ?
          varför har inte bilar de som används i -30 ? Båtar används normalt inte båtar i sån köld i alla fall inte om man ska ut och kasta
          Varför höjer man akterspegeln 4 cm ? Från kort rigg till kort+ ?

Kommentera

hmmm undrar om jag inte skulle föredra att montera batterierna fram och tanken bak i stället för tvärt om, ibland kan det studsa rätt rejält där fram och jag ser ju hellre att batterierna studsar än bensintanken...nackdelen blir ju lång eldragning till elmotorn bak...å andra sidan blir det kort slangdragning sen försvinner ju din ide om uppvärmning av batterierna förstås cigarettändaruttag till elmotorn avråder jag ifrån,se till att få kopplingar som pallar för 50A så du kan köra fullt på elmotorn utan att riskera nåt...säkerheten kom ju främst sa du....

Detta var bara lite egna tankar omkring hur du förklarade du skulle göra,lite input så att säga....nåja av egen erfarenhet vet jag att man kommer på nya ideer hela tiden medan man bygger så jag förmodar att ideerna från början inte är ristade i sten så att säga...lycka till nu, skall bli trevligt med ytterligare en båttråd...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

När det gäller tidsaspekten hör det till saken att jag jobbar inom handikappsomsorgen (o stormtrivs) .. o just mina arbetsuppgifter innebär att jag 99 dagar av 100 kommer hem utvilad både kroppsligt o mentalt o kroppenskriker efter fysisl aktivitet sen har jag en förstående, fiskeälskande fru..... så det är skillnad på "över vintern" o "över vintern"....

Kommentera

Eftersom du ska ha båten på trailer så kan du ju värma upp batterier och låda hemma innan du åker. Värmeslingor, element eller fläkt etc.(230V). Med tanke på massan i tre fritidsbatterier, så kommer det ta lååång tid innan temperaturen är nere på noll i en isolerad låda. Om du ändå vill ha möjlighet att värma på sjön. Köp en kyl/värmebox, slakta den och sätt utrustningen i din batterilåda. Kör fläkten medan du har bensinmotorn igång (så du inte förbrukar dyrbar ackumulerad ström). Tror nästan alla modeller går på både 12 och 230V.

Kommentera

Älskar er feedback !
                  Batterier fram nej tack. Har testat med totalt 2 meter 11mm kablage till motorn o hade ett spänningsfall över en volt !
                  Cigguttagen ska vara vid pulpeten för sökarlampa o mobil mm
                  Till elmotorn har jag kört truckkontakter....dom röda fina
                  Men nu är tanken att batterierna bak med 40cm lång 25mm kabel till väldimensionerad skrovkontakt o sen ca 0cm 11mm kabel till elmotorn...

Kommentera

Vet, men tack ändå
                    Planen är polyuteranskivor lite överallt samt ev pu skum "under relingen"

Kommentera

O alla ni underbara...släpp det där med batterivärmningen för det är bara en fundering
                      Det ligger i min personlighet att överdriva projekt på mitt eget vis

Vad jag har läst mig till om höjd på motor verkar vara att en korrekt höjd på kavitationsplattan är i nivå med kölen eller max 2cm över.... min hamnade 2, 5cm under

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka