Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av EM-skutt Visa inläggÄlskar er feedback !
Batterier fram nej tack. Har testat med totalt 2 meter 11mm kablage till motorn o hade ett spänningsfall över en volt !
Cigguttagen ska vara vid pulpeten för sökarlampa o mobil mm
Till elmotorn har jag kört truckkontakter....dom röda fina
Men nu är tanken att batterierna bak med 40cm lång 25mm kabel till väldimensionerad skrovkontakt o sen ca 0cm 11mm kabel till elmotorn...
ett tips om du försöker dela på båten....ställ en domkraft i aktertoften och en i förtoften och försök lyfta loss överdelen med dom....går inte alltid att sära dom då de kan ha hällt i poly i underskrovet innan hopsättning....
kan även vara skum i sidorna och då går det inte alls...Senast ändrad av byggarn; 2013-11-16, 15:44.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
själv fäste jag överdelen av min crescent 430 i ett par stroppar i gafflarna på en truck och skrovet i trailern...lyfte alltihop sänkte snabbt och stoppade innan backen nåddes.....fem sex sådana ryck och överdelen lossnade och trailer och skrov for i backen...
alla har ju dock inte tillgång till truck...Senast ändrad av byggarn; 2013-11-16, 18:16.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
jag är väl mer så att jag inte hade en aning om att skrovet tålde den belastningen
jag har när jag renoverade garaget satt upp 8 kraftiga öglor i takstolarna så jag har redan provat att hänga båten i pollarna...rycket däremot blir nog svårt att få till
Kommentera
-
Vad jag har läst mig till om höjd på motor verkar vara att en korrekt höjd på kavitationsplattan är i nivå med kölen eller max 2cm över.... min hamnade 2, 5cm under[/QUOTE]
Det är ingen regel huggen i sten, men en bra utgångspunkt. Oftast får man experimentera om man vill få ut max då skrovvinklar och former är olika, och framför allt beroende på vilken propeller man har. AV-plattan 2,5cm under köllinjen är ingen katastrof direkt, men det kan vara möjligt att klämma ut en knop eller två med plattan högre upp.
Lycka till med Mörten! (Särki=Mört på finska)
Kommentera
-
tack för den översättningen ... kul !
nu e jag ju inte helt fartgalen.... jag har en risig 30hp motor på som jag ev. byter mot större i en framtid.
Nej, anledningen är sån att jag är nöjd med båtens alla egenskaper utom det faktum att den är så jla låg o öppen bakåt, så det känns som att man får sjön i nacken när man slår av.
Alltså är min tanke att när jag ändå byter ut den totalt genomsura plyfan så passar jag på att krympa öppningen det som går helt enkelt...så 4 cm längre över vattnet är viktigare för mig än ev. hastighetsökning...
( kolla bilderna, man kan ju backa in bilen där bak ffs )
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EM-skutt Visa inläggtack för den översättningen ... kul !
nu e jag ju inte helt fartgalen.... jag har en risig 30hp motor på som jag ev. byter mot större i en framtid.
Nej, anledningen är sån att jag är nöjd med båtens alla egenskaper utom det faktum att den är så jla låg o öppen bakåt, så det känns som att man får sjön i nacken när man slår av.
Alltså är min tanke att när jag ändå byter ut den totalt genomsura plyfan så passar jag på att krympa öppningen det som går helt enkelt...så 4 cm längre över vattnet är viktigare för mig än ev. hastighetsökning...
( kolla bilderna, man kan ju backa in bilen där bak ffs )
Kommentera
-
håller nog med Kai, har du tänkt byta motor så överväg att bygga upp aktern till 50cm på en gång...Never let your memories be greater then your dreams...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 825 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka