Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renoveringstråd Gammal Särki för i första hand enklare trolling

Njahaja...nu ska man som glad amatör ge sig på att renovera båten jag köpte alldeles för dyrt !
    Å andra sidan fick jag äran att provköra den på Vättern en dag då Vättern var hyfsat elak....o den dög gott till mig där o då så...
    Båten i fråga hade över 200 borrade hål i toppen, samt minst 3 hål i botten.
    Ja, de va väl startskicket....
    Bifogade filer

Om nu någon mot förmodan orkar o vill följa mitt arbete vill jag här gärna berätta kort om förutsättningarna och vad jag vill uppnå:

Jag har alltså köpt en rishög alldeles för dyrt...blåögd osv...
    Väljer då att "gilla läget" o passa på att lära mig ett o annat.
    Man har ju fiskat en del....o nu vid fyllda 43 är det kul med lite utmaning.

Bästa och mest entusiastiska fiskekompisen är äldsta sonen som är 11 år.

Familjen innehåller oxå en fru som gillar att fiska samt en 8 åring som hatar det men gillar att åka båt fort både i båten o i valfri leksak efter...

Men som sagt...11åringen e redan fiskegalen....o han o jag gillar skärgårdsfiske mest av allt, o då lika mycket inne i vassen som precis utanför skären, med öppet hav på ena sidan.

Båten kommer ha bensinmotor + elmotor men inga åror.

Som prio ett ser jag sjösäkerheten
    som prio två ser jag anpassning för fiske
    som prio tre ser jag möjligheten att kunna sitta 5 pers i båten
    ja.....de e väl läget...

Planen är;

Slipa ner båten
    Få isär över o underdel ( är där nu i renoveringen o jag vetifaen hur det sitter fast )
    Laga alla hål
    Försöka få till extra förvaringsfack i sidorna på båten
    Fastmontera 3 st fritidsbatterier i aktern till elmotorn ( i en låda med minst 10cm cellplast runt batterierna samt med en slinga av kopparrör under batterierna ansluten med slang till skvallerröret på bensinmotorn.
    Fastmontera bensintank i fören
    byta akterförstärkningen
    göra öppningen i motorbrunnen smalare
    Höja akterspegeln 4 cm
    trycka i så mycket cellplast jag kommer åt överallt för att uppnå mitt mål med "totalt osänkbar".

på me ny topcoat
    Fiska !!!

Kommentera

kan tillägga när ändå skriventusiasmen e på topp att jag de senaste månaderna ägnat mig åt att slipa...lägger ut mer bilder sen ifall nån e nyfiken.

....samt att jag som totalt oerfaren har turen att ha två goda vänner som "vägrar" hjälpa till men som stöttar till 100% med råd o tips....den ene är f.d båtelektriker o den andre f,d. båtbyggare... så det är redan till stor hjälp.

Jag kan oxå tillägga till de som ev följer arbetet o har synpunkter, att jag blir bara glad om nån klagar / ifrågasätter / idiotförklarar nåt jag tar upp, för precis som allt annat leder det i slutändan till ett bättre resultat o en större lärdom.

Kommentera

Har använt båten några heldagar med både bensinmotor o elmotor, till vattenlek o till trolling, utomskärs o inomskärs..o jag gillar den !
        Den behöver även utrustas med vindruta för pulpeten...
        Hela iden är att bygga som jag tänkt mig under vintern o glädjas åt att få lära mig en massa nytt.., "blaska på topcoat" o använda den ett par år.
        Därefter är förhoppningen att ha gjort ett tillräckligt "ok" renoveringsjobb så att den som kollar denna tråds bilder känner sig trygg att bli nästa ägare.....

Elsystemet (jag ska ha uppvärmda batterier, huvudbrytare, länspump som körs både på nivåbrytare o med strömbrytare i två helt separata kretsar, matning till lod, surfplatta ( till 88sea) o cigguttag i flertal för båda mobilladdare och Sökarlampa, lanternstake, "innebelysning" , matning till elmotor (54lbs watersnake),... kommer byggas så pass seriöst att risken för elproblem ska vara i princip obefintlig.
        Jag kommer lägga stor vikt vid allt som har med trygghet att göra för det känns rätt och är lättast för mig att genomföra när jag får lite tips.
        Rena utseende och finishdetaljer har jag varken ork eller handlag att få till när jag väl börjar bygga ihop båten igen...

För saken e den att vi gillar redan båten starkt, men målet är att om kanske tre år köpa något större runt 4, 80 där tankarna går runt att tåla mer sjö samt kunna vara upp mot 6 pers sittande på sån där otäcka skärgårdsdagar utan fiskeutrustning i båten...
        Senast ändrad av EM-skutt; 2013-11-15, 03:24.

Kommentera

Bilder , bilder och bilder vill vi ha.
          En sak är jag inte helt med på dock, klydda med uppvärmda batterier är det verkligen lönt?
          Hur mycket vinner man på det? Samt skvallerstrålens funktion försvinner.
          Få av innerlinen kan vara ett helvete, de kan vara både nitade och limmade med starka grejor.
          Men det går.
          Är båten sur i flytmaterial och akterspegel?
          Länk till mitt bygge som skulle ta sex månader men slutade på 1,5 år:-)

Lycka till!
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Mm...bilder kommer i massor sen...när det gäller uppvärmda batterier grundas iden på det faktum att jag gärna fiskar även denna månad... 5gradiga batterier är inte ok med tanke på att jag kommer sakna åror...
            Akterspegeln är sur ända in i märgen har borrat 15cm.... flytmaterialet är i form av pu skum lite här o där som ersätts med cellplastskivor överallt jag kommer åt då de även kommer fungera som form för de enkla plastade facken.

Kommentera

När det gäller tidsaspekten hör det till saken att jag jobbar inom handikappsomsorgen (o stormtrivs) .. o just mina arbetsuppgifter innebär att jag 99 dagar av 100 kommer hem utvilad både kroppsligt o mentalt o kroppenskriker efter fysisl aktivitet sen har jag en förstående, fiskeälskande fru..... så det är skillnad på "över vintern" o "över vintern"....

Kommentera

O skvallerstrålen förlängs ju bara...den fyller ju fortfarande sin "se på mig" funktion
                Men återigen. .. gillar alla former av feedback !

Kommentera

Är det en beprövad grej detta med uppvärmning av batterier?
                  Om du har en motor som är rätt för båten och två 80 ah batterier kommer du klara dig fint.
                  Landet är fullt av fiskare som kör när det är riktigt kallt så även jag helt utan problem.
                  Så länge du laddar upp dom direkt när du varit ute och underhållsladdar dem efter konstens alla regler.
                  Jag tror att du knappt vinner något på detta men jag kan ha fel, det har hänt några gånger tidigare:-)
                  Kommer båten att ligga vid brygga eller trailar du hem den varje gång?
                  //C
                  http://sportfisher.se

Kommentera

Jag uppskattar dina frågor !
                    Elkompisen förklarade det så här;
                    När batterierna (3st) håller ca 25grader har de en kapacitet på 240Ah.(enl. Märkning)
                    Vid noll grader ner mot 40% (96Ah)
                    Vid 30 grader ca 120% dvs ca 280Ah.
                    Då allt handlar om att ta mig hem 10 distans vid motorhaveri samt kapacitet för trollingdagar
                    Väljer jag att ta det till sin spets...
                    Men jag ska erkänna, jag kommer testa kapaciteten under kyla med endast isolering runt batterierna först, innan jag ger mig på värmning...
                    Båten kommer bo på trailer o rastas i huvudsak i insjön juttern (en mil) o i västervik/blankaholms skärgård (7mil)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka