Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Renovering av Ryds Hajen (första båten)
Collapse
X
-
Jag vet inte om du har planerat det, men jag skulle riva plåten vid akterspegeln. Borra några titthål och kolla hur det ser ut i distansmaterialet. Speciellt hur det ser ut där plåten är skruvad. Det är ofta inte sikat på såna ställen och då blir distansmaterialet ganska blött och tungt.
Om det är fuktigt i hela akterspegeln skulle jag sågat bort den och gjort en ny.
Är det bara fuktigt runt skruvarna så kan man göra små bitar av t.ex. plywood som man plastar/målar med epoxi och ersätter materialet med. Alltså sticker in i sandwichkonstruktionen. Sen kan du köra microballonger runt om "träbitarna" så du får en tät konstruktion i hålet. Är det grymt små hål är detta överkurs. Men för lite större så funkar det kanon.
Jag är ingen expert, men har renoverat 2 båtar och är utbildad inom ämnet. Jobbar dock inte med det!
Lycka till! Kommer bli kanon!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jempajens Visa inläggJag vet inte om du har planerat det, men jag skulle riva plåten vid akterspegeln. Borra några titthål och kolla hur det ser ut i distansmaterialet. Speciellt hur det ser ut där plåten är skruvad. Det är ofta inte sikat på såna ställen och då blir distansmaterialet ganska blött och tungt.
Om det är fuktigt i hela akterspegeln skulle jag sågat bort den och gjort en ny.
Är det bara fuktigt runt skruvarna så kan man göra små bitar av t.ex. plywood som man plastar/målar med epoxi och ersätter materialet med. Alltså sticker in i sandwichkonstruktionen. Sen kan du köra microballonger runt om "träbitarna" så du får en tät konstruktion i hålet. Är det grymt små hål är detta överkurs. Men för lite större så funkar det kanon.
Jag är ingen expert, men har renoverat 2 båtar och är utbildad inom ämnet. Jobbar dock inte med det!
Lycka till! Kommer bli kanon!
Har funnit ett annat problem. Bak i golvet va det ett hål/trasigt, kände i hålet och det var såklart blött kände med styv ståltråd och det var flytelement där under fast bara en bit, i utrymmet där tanken ligger.
ska fixa bild så fort jag har tid att åka till båten. Men iaf sågade bort en bit för att känna och se, och det var dyngsurt. funderar dock på hur jag ska lösa det. vill gärna inte riva för mycket i durken, och behöva dela på skroven. då mina kunskaper inte sträcker sig långt, vill samtidigt att allt ska bli ordentligt gjort.
Kommentera
-
kan du inte ta ett hål lika stor som en stor inspektionslucka och riva ut det våta skummet genom det? sedan bara montera en lucka där när allt torkat....bra att ha för att hålla koll och lufta ur utrymmet mellan durk/skrov ibland.....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggkan du inte ta ett hål lika stor som en stor inspektionslucka och riva ut det våta skummet genom det? sedan bara montera en lucka där när allt torkat....bra att ha för att hålla koll och lufta ur utrymmet mellan durk/skrov ibland.....
har tänkt ta upp ett ganska stort hål och sen lägga igen med plastad plyfa och plasta tätt.
sågade som sagt upp en liten bit och det skvätte vatten om kapskivan men det låg även en plåtbit under plasten på skummet ca 20x20cm. Någon som vet varför elr vad den gör?
har 4 mil till båten men ska försöka fixa en bild så ni får se
Kommentera
-
Har haft lite tid över i mellandagarna och kommer troligtivs bli lite tid till båten i veckan som kommer.
dock varit dålig på att ta bilder och lägga ut något här.
iaf gjort hål bak och rensat ur dyblött skum. kommer ta byggarns tips och sätta en lucka där så att man kan lufta och kika.
fick ligga som ett u och gräva bort skiten.. tur att det finns mer att göra så man kunde ta en paus från grävandet.
länspumpen kommer bytas ut mot en ny som funkar
dock inga bilder än men har sågat bort lite mer bla fram för att jämna till där kastdäcket ska bli och lite annat.
börjat slipa lite smått men får nog hjälp av farsan i veckan då blir det slipning där jag ska plasta samt nedmattning av färg på övriga ställen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 825 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka