köpa båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpa båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ingen har föreslagit varken en buster eller en silver. Kan det vara för att dom är så dyra? //T

Kommentera

Silver e ju kanonfina, men lite dyra för tråden kanske som de andra alu båtarna jag föreslog. För egen del föredrar jag ett aluskrov som är lite tjockare än Busters..
      Triss 52 har ett gott rykte om sig efter vad jag har hört här på hemmaplan, finns med en liten kapp i fören också, skulle säkert passa på Vättern.
      I ekipaget du länkar till är det ju motorn du ska undersöka vilket skick , årsmodell etc. Motorer är ofta dyrare än båten om du ska ha lite storlek,.,.,.,.

Kommentera

Ursprungligen postat av taste777 Visa inlägg
        tjaba undar om nån har not bra tips på bra billig båt för lite större sjöar typ vättern hjälmaren ? hur stor ?
        Hej Johan Sandberg;

Mina allra första båtar var träbåtar av furu och mahogny. Åren 1961 - 1991 fiskade jag från olika plastbåtar som Askeladden, Kobben, Maritime, Ockelbo, Crescent och Uttern. Alla dessa plastbåtar hade sina fördelar och nackdelar. 1992 köpte jag min första Silver Hawk och en till några år senare (när den första fick fötter). Flera fiskare i båten fick mig att köpa en rymligare Buster Magnum 1998... en underbar båt att fiska ifrån och som jag använder än idag. Både Silver Hawk och Buster Magnum har jag bara positiva erfarenheter av. De har självläns, är rymliga, relativt underhållsfria och otroligt sjösäkra.....

På trailer är många båtar stora, men de krymper snabbt ute på stora sjöar i kraftig vind och stora vågor .....

Johan, åk en fisketur på Vänern eller i Östersjön i gropig sjö med en Silver Hawk eller Buster Magnum och du är fast för livet....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-07, 16:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime;877604[I
          [/I]]Silver e ju kanonfina, men lite dyra för tråden kanske som de andra alu båtarna jag föreslog. För egen del föredrar jag ett aluskrov som är lite tjockare än Busters..Triss 52 har ett gott rykte om sig efter vad jag har hört här på hemmaplan, finns med en liten kapp i fören också, skulle säkert passa på Vättern.
          I ekipaget du länkar till är det ju motorn du ska undersöka vilket skick , årsmodell etc. Motorer är ofta dyrare än båten om du ska ha lite storlek,.,.,.,.

Hej Kristersson;

Både Silver Hawk och Buster Magnum har 4 mm skrovtjocklek i botten och 2 mm i sidor.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

behöver ingen snabb motor . jag har en 6hp nu på en hr 4 meters men den skulle inte klara av hjälmaren om det blir dåligt väder .
            så nu är jag på jackt efter båt till nästa år

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Kristersson;

Både Silver Hawk och Buster Magnum har 4 mm skrovtjocklek i botten och 2 mm i sidor.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
              Japp, i den storleken är även Buster ganska stabil. De räcker säkert för de flesta användare, men som med mycket annat är de en smaksak. I yrkeslivet som sjöman vande jag mig vid stabila båtar med helsvetsade skrov som stod emot det mesta.

På fritiden har jag med handkraft lyckats paddla hål på Linders kanoter, vid fiske blåst på en vass sten som gjorde hål i en linder arkip, och när jag ett tag körde en gammal buster höll jag på att bli vansinnig på hur dåligt nitad den var. De nyare Buster är säkert mycket bättre, men för mig gäller helsvetsade skrov som Master, Faster, Kewatec, Yxlö etc, men det är med erfarenhet från yrkesmässig sjöfart och säkert inte nödvändigt för fritidsfiskaren.....

Kommentera

hur mycket borde en båt till dom sjöarna väga och hur stora borde dom vara . varför ha en stor motor ?

Kommentera

En stor motor tar dig snabbt till din fiskeplats, du bör ha en motor som är stor nog att ta båten från en läkust i hård vind och sjö med full last, och kanske lite mer än så.....men hur fort du vill åka på transporterna väljer du själv. Om du ska traila båten kan det ju bli så att du ska köra båten en längre sträcka från lämplig ramp till ditt fiskevatten, kan ju bli långsamt om du har för liten motor....

Finns fina båtar som klarar Vättern från 4 meters längd och det finns båtar som är 6-7 meter som inte klarar ett rejält blåsväder på samma sjö. Du borde kanske läsa på lite om hur båtar fungerar under olika förutsättningar. Skrovform, flytkraft, fribordshöjd etc, finns massa parametrar att ta hänsyn till....... går inte att säga att ett visst mått är det bästa......

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Johan, åk en fisketur på Vänern eller i Östersjön i gropig sjö med en Silver Hawk eller Buster Magnum och du är fast för livet....
                    Silver Hawk och Buster Magnum börjar väl båda på 40.000-50.000:- över önskad budget i bästa fall?
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

där för jag frågar om tips

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar