Plocka bort årtullar på 434 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plocka bort årtullar på 434

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plocka bort årtullar på 434

Hej,

Har nyligen skaffat en Crescent 434 som jag under vintern kommer att fixa lite med. De första jag tänker göra är att måla om tofter och reling. Inför detta vill jag plocka bort allt som sitter fäst i relingen. Jag har plockar bort hajfenor, pollare etc. och kvar är nu endast årtullarna. De genomgående skruvarna har jag plockat bort men jag har svårt att få loss själva årtullarna. "Cylindern" där årfästet går ner är försänkt i relingen och ser ut att vara hårt nedpressad då glasfibern buktar ut på undersidan.

Hur får jag lättast loss årtullarna? Banka underifrån med hammare? Sätta en gängstav el. dyl. genom årtullen och försiktigt försöka vicka upp den? Man är ju lite rädd för att vålda för mycket så glasfibern spricker...

Tacksam för svar.

/J

??? lite våld löser det mesta....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      ??? lite våld löser det mesta....
      Har försökt med lite våld men får väl gå över till lite mer våld...

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR Visa inlägg
        Har försökt med lite våld men får väl gå över till lite mer våld...
        En gör det självares honörsord är VVV. Vilja Våld och Vaselin. Och när något inte lossnar med Våld tar man till MV. Mera Våld.

Men det skadar inte att vara lite smart också så slipper man laga allt man brutit sönder. Prova med att kila in järn typ stämjärn el knivsegg i delningsplanet mellan fästet och plasten. Ta det lite pö om pö sida för sida. Det är oftast Alu-oxid från beslaget som fyller spalten och cementerar fast det i hålet. Du kan skölja, spreja på ett mycket basiskt rengöringsmedel, PH 11-12. Plasten klarar detta men alu-oxiden äts upp och din del blir fri. sprejas på och prova igen i morron.
        Senast ändrad av Exxet; 2013-11-06, 12:02.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          En gör det självares honörsord är VVV. Vilja Våld och Vaselin. Och när något inte lossnar med Våld tar man till MV. Mera Våld.

Men det skadar inte att vara lite smart också så slipper man laga allt man brutit sönder. Prova med att kila in järn typ stämjärn el knivsegg i delningsplanet mellan fästet och plasten. Ta det lite pö om pö sida för sida. Det är oftast Alu-oxid från beslaget som fyller spalten och cementerar fast det i hålet. Du kan skölja, spreja på ett mycket basiskt rengöringsmedel, PH 11-12. Plasten klarar detta men alu-oxiden äts upp och din del blir fri. sprejas på och prova igen i morron.
          Precis det som hade hänt mina, mer våld löste problemet, rätt mycket våld...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

Jag har provat med att kila in stämjärn men det enda som händer är att man böjer fästet. Ska testa med någon basiskt, tack för tipset!

Kommentera

Okej, du har provat det. Ibland sitter skiten (typiskt alu-beslag) fast så satans så det som kvarstår är att borra/såga sönder beslaget. dom är ju trotts allt inte så dyra. Rostfri beslag drabbas aldrig av detta bekymmer. Men å andra sidan hur ofta monteras/demonteras beslag.

Du kan prova att knacka med ett dorn och hammare på sidan av beslaget, så du vrider det runt i sitt läge. Växla från sida till sida. Får du det bara att röra sig lite, lite så brukar det komma efter ett tag. Det svåra med att lösa upp oxiden med typ lut är att det tar tid för medlet att tränga in i den minimala spalten. men lut och lite arbete tror jag löser ditt problem.

OBS! det kan även vara så att beslaget är limmat med Sika, jag tror inte det, men om så är fallet så är det MYCKET VÅLD som är ända lösningen.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

På min 434a var årtullarna limmade, men inte med silka. Det sitter en plyfaförstärkning på undersidan av relingen som hade svällt. Men det gick att vrida lös fästena.

Kommentera

Tack för tipsen grabbar, nu har jag några ess i rockärmen inför helgen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka