Scandica 485 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scandica 485

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scandica 485

Hej,

Finns det någon som har erfarenhet av Scandica 485 ??
    Jag vet att den utgår från Ockelbo-skrovet B16, men hur går Scandican i olika slags sjö, hur stabil är den, lättplanande osv? Hur är kvaliteten?

Jag har sett några få ex som är till salu och de tycks knappt ha använts.... Om det finns några därute som har egna erfarenheter av båten, skulle det hjälpa mig nu när jag letar båt inför nästa säsong!

Jag har inte någon personlig erfarenhet av båten men vet att det förr om åren var mycket smutskastning om just Scandica.
    Jag har ingen aning hur deras sin kvalite är men jag skulle vara mycket kritisk om jag skulle köpa en och kolla upp precis allt. Om skrovet är samma som B16 så finns det inget att oroa sig för, B16 går fint i vattnet och är stadig vid stillaliggande.
    Googla och se vad du hittar.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Jo jag har också läst en massa negativa synpunkter om Scandica, men poängen är att ingen egentligen vet. Alla har hört olika rykten och därför undrar jag om det finns någon med egna erfarenheter av Scandica 485 ?

Jag inser ju att något inte stämmer när ett nytt båtpaket, som påstås ha använts en (1) ! gång, säljs till vrakpris. Frågan är - beror det på ryktesspridningen, för i så fall kan det vara läge att fynda, eller är båten en pest i vattnet ??

Kommentera

Vad jag hört så är det själva glasfibern och materialet som är skit, billigt och tunt.

se denna t.ex.

en helt ny 410a för 10k

Kommentera

Nu handlar väl tråden om 485an som ska vara i princip samma båt som berömda ockelbo B16..

Kommentera

Helt rätt!
            Jag försöker få fram fakta kring Scandica 485. Rykten finns det i massor som sagt och det är ointressant att lyssna till.
            Fortfarande INGEN som har ägt och har egna erfarenheter av 485 an ??

Kommentera

Provkörde en sån när jag skulle köpa ny båt.. Gången i vattnet va inga som helst problem.. Men däremot va skrovet väldigt klent och tunt byggt..(halva tjockleken i jämförelse med en Sandström, enligt min egna upplevelse) Kändes inte som kvalité tyvärr..
              TeamInsjöhaj
              En Bitande Hobby Man Nappar På!

Kommentera

Ursprungligen postat av torsö Visa inlägg
                Helt rätt!
                Jag försöker få fram fakta kring Scandica 485. Rykten finns det i massor som sagt och det är ointressant att lyssna till.
                När det gäller rykten om människor ska man ta det med en nypa salt och helst skapa sig en egen uppfattning.

Men när det gäller rykten om dyra produkter så är man dum om man inte lyssnar till dom utan gör som man bör, men inte gör mot människor. (blev det svårt ?)

En båt som är klent laminerad hjälper det inte att den är baserad på ett erkänt bra skrov. En dåligt byggd båt gör den vek, med dålig vridstyvhet och en skrovbalk som inte vill hålla formen i grov sjö. Brukar resultera i sprickor i gelcoten i skarpa punkter som mot tofter, akterspegel, mm

Jag skulle vara misstänksam.
                Senast ändrad av Exxet; 2013-10-25, 15:35.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag ÄR misstänksam och därför letar jag efter verklighetsunderlag och konkreta erfarenheter från användare.
                  Hittills har jag bara fått exempel på sådant som någon har hört av någon annan som hade hört från en kompis till en kusin....
                  Visst är det så att dålig laminering osv ger ett dåligt skrov som kan knäckas i grövre sjö, men vad jag inte förstår är att de bilder och You Tube-filmer som jag har sett av 485 an, visar en båt som är mer arbetad än de flesta. Alla förvaringsfack har ex vis en slät gelcoat-yta invändigt och är lika släta och lättskötta som ett skrov utvändigt. Fabriken jobbar med vacuum-injicering och modern byggteknik, tydligen. Varför skulle man snåla lite på tjockleken och riskera dålig reklam för skroven, när man samtidigt lägger tid och pengar på finnish i utrymmen som inte syns direkt ??
                  Det är därför jag "tjatar" om någon har praktiska erfarenheter av båten. Ryktena har kanske ingen verklighetsgrund helt enkelt ??

Kommentera

Har du kollat på maringuiden eller vad det nu heter?
                    Verkar ju märkligt om det inte går att hitta recensioner för det verkar ha sålts rätt många av modellen i fråga

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka