@Erik: just typgodkännande var vad jag frågade transportstyrelsen om. Svaret var, precis som du skriver att det kan vara så att modellen inte är godkänd för taklast. Thule har gjort ett takräcke anpassat för Yaris så det är ju isf lite snopet... Jag har kört med bland annat kajaker på taket och vet att det går alldeles utmärkt, det jag är orolig för är följande scenario: jag är ute och kör med båten på taket och orsakar en olycka, försäkringsbolaget reagerar på att jag kört med en hel jäkla båt på taket på den lilla bilen och får reda på att det inte är godkänt. Försäkringen gäller inte och jag får stå för en eller flera kvaddade bilar och kanske rättsliga efterspel. Kanske ett extremt exempel men jag vill ha torrt på fötterna innan jag skaffar en båt som är en kompromiss från början...
@Olle:Kanon! Grundfrågan, som är väldigt subjektiv, är hur blåsigt/vågigt det kan vara innan det blir obehagligt... Sedan hade det såklart varit kul att få klämma lite på den och se den live om den finns i Lund.
@Westgear: Tack, har avvaktat med att kontakta er och bara kollat er sida stup i kvarten Ni har såklart grym koll men är ju helt naturligt också en smula partiska. Är inte helt ointresserad av er V14 om det blir en trailerbåt så det kan tänkas att vi hörs av framöver oavsett. Kommer ni att vara med på båtmässan i GBG i vinter?
/Henning
@Olle:Kanon! Grundfrågan, som är väldigt subjektiv, är hur blåsigt/vågigt det kan vara innan det blir obehagligt... Sedan hade det såklart varit kul att få klämma lite på den och se den live om den finns i Lund.
@Westgear: Tack, har avvaktat med att kontakta er och bara kollat er sida stup i kvarten Ni har såklart grym koll men är ju helt naturligt också en smula partiska. Är inte helt ointresserad av er V14 om det blir en trailerbåt så det kan tänkas att vi hörs av framöver oavsett. Kommer ni att vara med på båtmässan i GBG i vinter?
/Henning
Kommentera