Båtprojekt: Ombygge av Jofa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtprojekt: Ombygge av Jofa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtprojekt: Ombygge av Jofa

Tänkte skapa en tråd här om mitt båtbygge.
    Fick överta en gammal trasig Jofa som jag har börjat fixa till för att göra om till en fin fiskebåt.
    Tanken med tråden är från min sida mer att få hjälp och ideer av er forumanvändare då jag inte är det minsta haj på detta överhuvudtaget.

Än så länge har jag gjort föjlande:

Slipat av hela undersidan.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0103.jpg
Views:	1
Size:	969,2 KB
ID:	1824500Click image for larger version

Name:	DSC_0104.jpg
Size:	944,2 KB
ID:	1824501

Slipade till kanterna och runtom ett STORT befintligt hål i skrovet för att sedan kunna plasta igen det

Name:	DSC_0108.jpg
Size:	817,1 KB
ID:	1824502

Längst fram på kölen (stället som får flest stötar och oöm behandling vid landstigning på berg och stenkanter med mera) finns flera hack och jack som ämnas lagas till

Name:	DSC_0109.jpg
Size:	869,1 KB
ID:	1824503

Här kommer en första fråga: Bör jag göra färdigt undersidan först, dvs all plastning/glasfiberarmering och sedan lägga på Topcoaten, INNAN jag vänder på båten och gör insidan? eller ska man måla allt på samma gång senare?

Köpte mig en Trailer Tiki BT 450 (som jag hoppas ska räcka till den färdigställda båten) och för att få plats med den och båten i garaget så fick jag slänga på båten på trailern. Tofterna är borttagna sedan tidigare då flytellementen var fullkomligt vatten dränkta och var OMÖJLIGA att får torra så dom kasserades

Name:	DSC_0111.jpg
Size:	962,5 KB
ID:	1824504Click image for larger version

Name:	DSC_0112.jpg
Size:	960,5 KB
ID:	1824505

Här kommer en fråga till: Hur gör jag med alla öppningar för vatten avrinning/transport i durk ner i kölen och mellan gamla toffterna? Måste dessa vara kvar? vad fyller dom för funktion då det inte finns någon stans för vattnet att ta vägen mer än ner till kölen som är sluten!?

Har inskaffat följande för fortsatt arbete:
    20L Polyester
    35m2 Glasfibermatta
    Härdare
    2st plyfa skivor från byggmax
    45/70 reglar för att stabilisera upp bygget av vertikal/kast/jerk plattform
    Aceton att tvätta av med efter slipning.
    förbruknings material som, sandpapper, handskar rollers, penslar med mera

Tanken är väl som så många andra att bygga upp aktertoften igen på ett bra sätt och sedan bygga en plattform i fören och ha 2 stolar i båten, 1 på skena där bak och en på pedistal i fören.

Ytterligare en fråga: Har kikat på en del projekt här på forumet bla, men aldrig riktig förstått hur ni fäster plyfan i båten för stabilitet??? man kan ju inte gärna skruva rakt i skrovet!?

sedan vill jag ha nån form av spöförvaring typ som Tracker båtarna har eller åtminstånne med samma tankegång, dvs liggande längs med sidan av båten. Stuvutrymmen och batteri/tank utrymme måste till (har inte bestämt mig för vilken bensinmotor än heller) seddan skall det till en liten plattform i fören til frontmonterad elmotor (är RYSLIGT inne på Minn Kotas Powerdrive med Ipilot)

Kommer fortsätta posta uppdateringar och bilder och frågor i denna tråden om folk är intresserade.
    Ideer, Tips och frågor motages med STOR glädje.
    Senast ändrad av Fascix; 2013-10-10, 22:14.

[QUOTE=Fascix;870269]Ytterligare en fråga: Har kikat på en del projekt här på forumet bla, men aldrig riktig förstått hur ni fäster plyfan i båten för stabilitet??? man kan ju inte gärna skruva rakt i skrovet!?
    . QUOTE]

Ang plyfan så beror det ju på om du ska plasta in den eller inte, ska du plasta så plastar du ju fast den i skrovet men plasta minst ett lager under oxå innan den plastas fast i båten-då blir det stabilt.

Jag renoverade min nuvarande båt förra vintern men byggde inte nått däck då. Men nu var jag sugen på ett däck fram så jag slängde ihop ett i helgen. såga till plyfa som passade i fören o sen skruva jag fast aluprofil under där plyfan inte vilade mot sittplats-det blev stabilt och jag kan även lyfta ur den om jag inte skulle vilja ha den och då ser båten ut precis som förut.

Name:	däck1.png
Size:	689,8 KB
ID:	1770716Click image for larger version

Name:	däck2.png
Size:	848,8 KB
ID:	1770717
    Senast ändrad av Vega; 2013-10-11, 07:09.

Kommentera

Jo all plyfa jag använder i båten är tänkt att plastas in ordentligt. Men du säger att du skruvade fast aluprofil!? i plyfan bara då eller? eller skruvade du fast dom i båten först så plyfan kunde vila där?

Min tanke var att fästa plyfan med något superstarkt bygglim först och när det har stelnat ordentligt så kan man plasta in alltihop och på så sätt stärka upp dom nya tofterna och kast däcket.

Någon som vet ett RIKTIGT starkt och snabbtorkande bygglim? Vet att sika har något som heter Sika Bond AT men om det finns något från casco/akzo nobel eller någon annan tillverkare som e bättre eller mer lämplig vet jag inte, så tipsa gärna.

Vill helst inte fästa tex kast däcket genom att bygga på "fötter" på kastdäcket och sedan plasta det då jag vill använda utrymmet under som stuvutrymme/batteriförvaring

Kommentera

Ser ut som en Jofa Västkust. Har en likadan. Är det ett runt hål i durken. Om det är så. Där ska man pumpa ut vattnet. Finns ju billiga pumpar på exempelvis Biltema. Har själv rustat upp min. Har bara kölen kvar som skall plastas till våren. Är jäkligt kraftigt byggda båtar. Väger 150 kilo.
        På bara dessa 420 lång.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Ser ut som en Jofa Västkust. Har en likadan. Är det ett runt hål i durken. Om det är så. Där ska man pumpa ut vattnet. Finns ju billiga pumpar på exempelvis Biltema. Har själv rustat upp min. Har bara kölen kvar som skall plastas till våren. Är jäkligt kraftigt byggda båtar. Väger 150 kilo.
          På bara dessa 420 lång.
          Vad är funktionen med ett sådant hål i durken? Regnvatten rinner ju ner i bottnen som man måste pumpa ur. Eller har man vatten där för stabilitet?

Kommentera

Många båtar har den funktionen. Är väl inte det smartaste. Men en billig lösning. Många Ryds, Crescent och Jofa har dessa hål.
            Jofa Havsbris (Ryds och VSB) har samma modeller. Och med dessa hål i dom flesta årgångar. Crescent 434 av den äldre modellen hade den i fören.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Många båtar har den funktionen. Är väl inte det smartaste. Men en billig lösning. Många Ryds, Crescent och Jofa har dessa hål.
              Jofa Havsbris (Ryds och VSB) har samma modeller. Och med dessa hål i dom flesta årgångar. Crescent 434 av den äldre modellen hade den i fören.
              Men vad är grejen med hålet? Om det inte finns där kommer det ju inte in något vatten, och då finns det inget vatten att pumpa ur. Eller har jag missat något självklart?

Lycka till med projektet förövrigt Fascix, kommer följas.

Kommentera

själv brukar jag bara nådda fast kanterna av plywooden mot plasten där den skall vara med smältlim,lägga en "hålkäl" av poly+microbllonger och sedan plasta fast detaljerna,då kommer stabiliteten....om nu inte plyfan skall sitta på "plasken" mot plasten,då limmar man fast den med polyester direkt....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tjenare jo jag undrar ju precis som ludde863 om hålen i durken finns där av någon anledning eller om det helt sonika går att dräpa igen, lägga plyfa över hela golvet så det blir plant å fint å plasta in hela kalaset?

Som sagt båten skall altså stå på trailer HELA TIDEN då den inte används, om detta gör någon skillnad!

vore AS bra om någon kunde svara på detta så snart som möjligt då tanken är att fortskrida med projektet imorgon Lördag.

Var å köpte Vit topcoat idag oxå, så beroende på om jag får reda på om det går att sätta igen hela durken utan att ha en massa hål eller inte så blir det antingen Golvdurksfixeri eller bottenmålning av båten imorgon.
                  Senast ändrad av Fascix; 2013-10-11, 20:42.

Kommentera

Det bildas alltid kondens i ett slutet utrymme och med tiden kommer det att bildas vatten inne i skrovet även om det är helt tätt.
                    Jag skulle montera en dyvika i aktern så att vattnet kan tappas ur när båten står på trailer.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar