Polyester torktid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polyester torktid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Polyester torktid?

Hej
    Har precis börjat på mitt båt bygge, vilket hitils ser riktigt lovande ut.
    Har köpt det mesta från jara plast. Men det jag började med nu var en laddning som jag fick av grannen (kommer inte ihåg märket nu)
    Men vad jag vill veta är om det varierar mycket från olika märken eller om det är nån typ av "standard" som gäller för tork/härd tider?

Hur länge bör jag vänta innan jag kan slipa och lägga på ett varv till. eller hur länge jag bör vänta innan jag kan slipa av sista gången för att lägga på topcoaten?

Får ju olika bud vart jag än vänder mig! någonstans läste jag att man ska vänta flera veckor!?!?! och andra säger det går bra att börja arbeta efter några timmar.

Plastade igår och vart och kikade på det för en stund sedan, och jag måste säga att så vitt jag kan se och känna så ser/känns det stenhårt!

tackar!

Ursprungligen postat av Fascix Visa inlägg
    Hej
    Har precis börjat på mitt båt bygge, vilket hitils ser riktigt lovande ut.
    Har köpt det mesta från jara plast. Men det jag började med nu var en laddning som jag fick av grannen (kommer inte ihåg märket nu)
    Men vad jag vill veta är om det varierar mycket från olika märken eller om det är nån typ av "standard" som gäller för tork/härd tider?

Hur länge bör jag vänta innan jag kan slipa och lägga på ett varv till. eller hur länge jag bör vänta innan jag kan slipa av sista gången för att lägga på topcoaten?

Får ju olika bud vart jag än vänder mig! någonstans läste jag att man ska vänta flera veckor!?!?! och andra säger det går bra att börja arbeta efter några timmar.

Plastade igår och vart och kikade på det för en stund sedan, och jag måste säga att så vitt jag kan se och känna så ser/känns det stenhårt!

tackar!
    Lägg ut bild

Kommentera

Efter vad jag kommer ihåg så är det många parametrar som spelar in. Temperatur i rummet, hur många lager du lagt etc. Sen är det viktigt att du blandar precis rätt för att det ska bli starkt. För snabb eller för långsam härdning pga. feldosering fel temperatur etc, kan ge ett sämre resultat. Men har man gjort allt rätt bör man kunna arbeta med materialet inom ett dygn efter plastningen om jag inte missminner mig.

Kommentera

Bilder kommer imorgon då jag ska till garaget igen.

Kan inte jämföra med något då detta är första riktiga gången jag plastar men vi försöker vara EXTREMT noga med det vi gör (kanske lite väl ibland) varit å köpt ett gäng L/dl/cl/mm mått på ikea så resultatet kan nog bli bra

Okey, brorsan som hjälper mig med arbetet läste på lite och kom fram till att det ska gå bra att slipa efter ett dygn men att kleta på med topcoat får nog vänta ett tag till. Vilket innebär att jag kan slipa lite imorgon kanske och sedan e det nog dax att se sig om efter en trailer att ställa båten på för invändigt plast arbete och byggande

Kommentera

lager på lager lägger man helst vått i vått....upp till 3-4 lager,inte mer då polyester krymper,nästa dag går ypperligt attslipa lite lätt och tvätta med aceton innan nya 3-4 lager läggs. Topcoat kan läggas även det så snart det härdat så det är hårt
          riktig topcoat är inget annat än pigmenterad polyester (gelcoat) med paraffin (c.a 5%) tillsatt...gelcoat med paraffin är alltså topcoat...
          men då talar vi om ÄKTA topcoat och inte färg som kallas det....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Bilder med mera, info om bygget och bygglogg:
            http://www.fiskesnack.com/forum/show...269#post870269

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
            13 svar
            10 869 visningar