Naturramp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naturramp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Aluminium är ju ett mjukt material. Testa att dra en rits på en alu-plåt så märker ni.
    Tron på att en alu-båt ska tåla misshandel är klart överdriven. De både repas och bucklas lätt.
    Yrkesbåtar och riktiga sjöjeepar med 4-6 mm alu tål givetvis en hel del. De repas lika lätt men bucklas inte.
    Linder, Quintrex, Marine och många fler där plåten sällan överskrider 1,6 mm blir lite mer känsliga.
    Däremot är aluminium ett väldigt bra material att bygga båtar av eftersom det är så lätt och inte rostar.
    Ska man vara riktigt ärlig så tål faktiskt en glasfiberbåt betydligt mer stryk än en i aluminium.
    Men det är ju inte lika fränt med plast:-)
    //Micke

Kommentera

Jag ångrar inte det minsta att jag gjorde en ramp på trailern. Så j..lä smidigt att sjösätta och ta upp båten så man fattar inte varför det inte sitter orginal på alla vagnar.
      Click image for larger version

Name:	SDC11186.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1770038
      Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
      Bra och utförlig beskrivning Mikael, tackar! Jag tror bestämt att jag får modda trailern med lite durkplåt i vinter. Jag kommer utan tvekan att plumsa i om jag försöker gå ändå ut så som den ser ut nu

@Ingvar
      Nu vet jag vem jag inte ska köpa båt av
      I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Kan ju faktiskt försöka mig på att beskriva hur vi gör när vi rampar på dåliga ramper, stenhällar, badstränder o.s.v.
        Har nog testat det mesta nu och har nog gjort alla misstag man kan göra:-)
        Scenariot är: Du är ensam vid rampen, stranden består av grus blandat med lite större stenar, ganska vassa och otrevliga. Vinden ligger på rakt in mot rampen men du är fiskesugen och gör ett försök ändå.
        När du backat ner trailern lagomt långt (vattnet når till fälgkanten, absolut inte upp till hjulbultarna) fäster du ett rep i fören på båten. Sedan vevar du ner båten med vinschen. Du släpper alltså inte vinschvajern och bara skickar i båten.
        Veva ner båten tills den precis ska lämna sista kölrullen, ha hela tiden repet i andra handen.
        Nu spänner du upp repet så båten dras lite upp på trailern igen medan du går ut på trailern och lossar vajern. Nu är även vajern redan ute tills det är dags att ta upp båten igen.
        Idén med att spänna upp repet så här hårt är att båten då förhindras från att vrida sig av vågorna.
        När du står ute på trailern släpper du efter på repet, drar båten efter ena sidan på trailern samtidigt som du håller ifrån båten så den inte slår i kärran. Följ med framåt tills båtens för stöter emot land.
        Nu skyndar du dig av kärran och drar upp båten en bit på land. Undvik de större stenarna, eventuellt har du varit förberedd och rensat undan en plats där du vill att båten ska stå.
        Om man inte drar upp båten en bit kommer den garanterat att vrida sig med bredsidan in mot land och det kan vara nog så jobbigt.
        Inbillar mig att även om du som Martin föreslog, låst båten med spotlock kommer den att ligga och vrida sig av och an. Har du otur kommer båten att slå i trailern innan du hunnit köra undan den.
        Sedan gäller det att ta sig ut från land med en rejäl knuff mot vågorna innan man kliver i båten. En stör eller en åra att staka sig ut med är perfekt. Annars brukar jag använda den aktermonterade elmotorn att backa mig ut med innan stor-motorn fälls ned.
        När du sen tar upp båten gör du allt i omvänd ordning. Dra båten utmed trailersidan. Dra upp båten på första kölrullen. Krokar i vajern och tar tag i repet.
        När du går av trailern spänner du samtidigt upp repet så båten stabiliseras mot trailern. Sen är det bara att veva:-)
        Om vinden kommer hårt från ena sidan kan det även hjälpa att spänna ett andra rep, från båtens akter och på den sida det blåser ifrån, för att kunna styra upp båten rätt.
        Det är även i såna här ögonblick du får ett kvitto på om du justerat in trailerns stödhjul rätt. Stämmer justeringen ska båten gå rakt upp på kärran, även om den vrider sig i vinden.
        Anledningen till att du inte ska backa för långt ut med trailern är dels att man inte ska blöta ev bromsar och hjullager men även dels för att man vill ha första kölrullen (sett bakifrån) strax ovanför vattnet. Det är enda sättet att låta trailerns hjul styra båten rätt. Visst funkar det att dränka hela kärran och låta båten mer eller mindre flyta på men då vet man aldrig hur den hamnar riktigt.
        En annan bra grej att tänka på, speciellt om man ska köpa sig en ny trailer, är att skaffa en som rambalkarna går längre bak än vad vaggan är lång. Då kan man nämligen placera två stödhjul väldigt långt bak.
        Resultatet blir att båten tar i stödhjulen först innan den når vaggan. Det ser ut som en triangel ovanifrån och detta är väldigt skönt när det blåser. In med båten i triangeln, den tar bara i stödhjul eller vagga och det är ingen risk att rambalkarna repar den och veva upp. [ATTACH=CONFIG]59549[/ATTACH]
        En bild på hur det kan se ut.
        //Micke

Gör ungefär likadant när jag är ute med min Quintrex och tycker också att det går smidigast så. Istället för hjul i hörnen kan man använda plastklädda stavar eller rör som styr in båten på trailern. Lär vara vanligt på andra sidan Atlanten.

Kommentera

Som Mikael säger så är alu väldigt skört. Jag är ingen expert på något vis men efter att ha jobbat en hel del med alu till båten så känns det inte säkert att dra skrovet mot stenar på botten. Hur som helst så får jag tacka för tipsen ni gett hittills. Det blev dock Mjörn till slut och inte Tolken. Jag får ta Tolken när jag inte är ensam, så jag får hjälp att lägga i och ta upp.

@Kent
          Underbart, tack för bilden. Jag tittade faktiskt på släpet idag efter turen och klurade lite på hur jag skulle göra bygget.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag trailar oftast själv och har en Buster M så otympligare än för dig men har ingen brygga att lägga emot och har ibland upp till 3-5 dm vågor vilket gör det väldigt svårt ibland.

Då brukar jag oftast lägga ut ett lättare plätt-ankare ett antal meter bakom båten och sen knyta det i aktern. Sen tar jag ett rep i fören och spänner mot en fästpunkt på land. Då ligger båten fastspänt en bit ut och utan att slå mot saker runt omkring.

Sen backar jag ner släpet så mycket jag behöver beroende på vädret. Klättrar ut på trailern och sätter fast winchen i båten. Om det då är rejält oväder så vevar jag upp båten med ankaret i för att hela tiden ha den spänd på rätt håll. Lite segare att dra upp men har man ett litet ankare så precis håller kvar båten så funkar det fint.

Kommentera

Jag kom och tänka på den här http://youtu.be/_nT9sXg3Wsk dom killarna har nog övat lite...

Som inspiration
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                Jag kom och tänka på den här http://youtu.be/_nT9sXg3Wsk dom killarna har nog övat lite...

Som inspiration
                Nejdå de gjorde bara det otänkbara att doppa kärran längre än till fälgkanterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg

Som inspiration
                  Hur cool som helst..

Denna är inte dålig den heller
                  http://www.youtube.com/watch?v=kTYCLGVPzUc

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar