Naturramp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naturramp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Naturramp

När ni lägger i era båtar vid rampar som inte har bryggor eller liknande runt om som man kan lägga till vid, hur gör ni då? Säg att det blåser en del in mot land och ni skjuter ut båten, låter ni den bara driva i land? Drar ni upp den med fören mot land? Hoppar ni i och slänger en dragg så båten ligger fritt medan ni kör upp bilen?

Jag har aldrig gått på något med min Linder men jag vet att alut repas otroligt lätt. Det känns inte helt lugnt att lägga ner båten där man måste dra in den mot stenarna medan man parkerar bilen.

Hade varit kul att höra hur ni andra gör.

PS. Kanske inte den bästa titeln.
    Bloggen | Portfolio

har oxå en linder.

backar bara ner å skjuter i båten (medans jag håller i linan till båten vill tilläggas). drar upp den en bit på land. spelar ingen roll om det är mjuk sand eller stenar.
    skit samma om de repas, ska ändå köpa ny båt nästa år.
    är alltid noga med att dra upp den ordentligt på land medans jag kör upp bilen och parkerar. har varit med om att båten åkt ut utan mig, va inte roligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      skit samma om de repas, ska ändå köpa ny båt nästa år.
      Vi har ju tyvärr inte samma attityd där. Om jag hade skitit i skador på båten så hade jag också dragit upp den på stenarna.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

ok jag förstår.
        du kan ju göra såhär att när du trailar i båten så åker du med den ut. ankrar upp en bit utanför stranden.
        åker in och spänner upp linan precis så att du kan hoppa i och ur båten utan att bli blöt.
        du måste ju givetvis ha ett ankare till att fästa i land så att båten inte kan åka ut igen.
        då spelar det ingen roll hur mycket eller lite det blåser. rätt lin mängd ute med rätt typ av ankare så kommer den inte rubba sig framåt eller bakåt. nu är det ju bara mindre små repor det handlar om när man är extra försiktig. men vissa är mer rädda om sina saker det förstår jag.
        så detta är mitt tips till dig.

Kommentera

Tack för tipset, det var så jag tänkte ifall de nu skulle blåsa. Det har ju pratats lite på forumet om att sätta durkplåt på trailern som man kan stå på och det hade jag behövt nu. Visserligen går det fortfarande att vada ut, det är ju 16-17 grader, men när det blir kallare så kanske man inte är så sugen på att blöta ner sig.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

durk på trailern är klockrent. men i dom flesta fall ganska dyrt.
            men dra till närmaste skrot å let runt lite. behöver ju inte vara durk, duger bra med nån form av galler.

Kommentera

Jag provade att klättra ut halvvägs på trailern och tippade ner frontmotorn i vattnet innan den puttades ut helt, hade den redan ställd så bara propellern går direkt under ytan.

Med fjärrkontrollen ankras båten sedan med spotlock någon meter ut. När man kommer tillbaka efter parkerat trailern så är det bara stå och styra in båten som man vill. Inga fendrar eller tok.

Nu lämnade jag fjärren på land. Vet inte hur den fungerar om räckvidden bryts men tror att spotlocken inte upphävs. Vågade inte prova.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Hur kör du in båten till land, backar? Eller vadar du ut?
                Det är ju oftast grunt nära land, speciellt vid en naturramp där ingen muddrat. Jag skulle nog inte vilja riskera att elmotorn går i botten. Då tar jag hellre några repor i båten.
                Numse: Förstår att du är rädd om båten men ärligt talat finns det väl gränser? Några repor på kölen tror jag faktiskt inte gör nåt. Annars skulle det väl funka att ha med en bit gummimatta i bilen som du lägger under båten samtidigt som du drar upp den en bit på land.
                //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  Hur kör du in båten till land, backar? Eller vadar du ut?
                  Det är ju oftast grunt nära land, speciellt vid en naturramp där ingen muddrat. Jag skulle nog inte vilja riskera att elmotorn går i botten. Då tar jag hellre några repor i båten.
                  Numse: Förstår att du är rädd om båten men ärligt talat finns det väl gränser? Några repor på kölen tror jag faktiskt inte gör nåt. Annars skulle det väl funka att ha med en bit gummimatta i bilen som du lägger under båten samtidigt som du drar upp den en bit på land.
                  //Micke
                  det me lite gummimatta va faktiskt en jävligt bra idé. lätt att förvara i båten tom.

Kommentera

Ja gummimatta var en bra idé!

Visst finns det gränser för hur försiktig man kan vara, men det känns vettigt att göra lite research innan man åker ut till första bästa naturramp och dumpar ner båten för att sedan försöka lösa eventuella problem på några få sekunder innan båten blåser in till stenarna. Ja du förstår.. bättre att ta det säkra före det osäkra och fråga dem som har mer erfarenhet.
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka