Ombyggnation Crescent - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombyggnation Crescent

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ombyggnation Crescent

Är ju helt omöjligt att värja sej från all inspiration som flödar ur alla dessa trådar om renoveringar och ombyggnation här på forat.

Blev ju bara tvungen att ha lite vinter terapi jag med.

Dök upp en Crescent 434 till en billig peng,har inte sett den annat än på bild ännu men jag tog den ändå och skall hämtas i slutet av månaden.

Har tänkt att bl.a. Bygga styrpulpet och om möjligt använda en motor jag har på nuvarande skitbåt.
    En Tohatsu 9,9 04 2t med kort rigg.
    Har efter googlande kommit fram till att 434an ska ha lång rigg..
    Min fundering är om det går att helt enkelt sänka akterspegeln så det går att köra med kort riggad snurra?
    Räknar ju ändå med att riva ut allt invändigt i båten och troligen byta plyfan i aktern som verkar vara rutten regelmässigt på gamla Crescent båtar.

Vad kan gå fel med en sådan vansinnes operation?

Hatten av för alla er som inspirerat mej,finns ruggigt med kunskap och talang här på forat!

Allt går, men är det värt?
    Jag har 50 hk på min Crescent 425... Marsar ca 20 knop m två man. Max 30 kn när jag är själv.

Kommentera

Tror nog att det är värt,bara det funkar..

Ska jag ändå riva ur akterspegeln och all annan skit så kan jag väl passa på att
      bygga om så motorn passar.
      Motorn går riktigt snålt o bra,båten den sitter på nu är 405x140 och är skit tung med bla ett stort fördäck samt är nog rätt blöt,2st 105A batterier,elmotor,ankare och kanske 25 kg bly jag balanserar med då jag åker ensam massa fiske lådor o prylar då gör den 15-16 knop,gjorde 18 innan jag flyttade fram ena batteriet i fören.
      Polarn och jag fiskade drygt 35 tim,mest trolling på 4 dagar och den drog ca 20l soppa.
      Båten är helt värdelös,trång,tung,rank,nästan platt och utan flytelement,blir fort läskigt när det går lite vågor..
      Tanken är att fixa till 434an och använda nästa säsong,sen är den förbannade betalningsanmärkningen jag fick för tv licensen borta och då blir det en riktig båt.
      Har tänkt att bygga om 434an seriöst och tjäna nån slant pån.

Tror ni det funkar rent praktiskt att sänka aktern?

Är det kanske bara rent stolleprov och smartare att sälja 434an till våren och fiska ännu ett år med skitbåten?

Kommentera

Starkt tveksam, att ändra den är inga problem för kort rigg, vad som är mindre bra är att väldigt få båtar har kort rigg, klar nackdel om du får för dej att byta motor, jag skulle inte göra det
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kommer vare sig att byta motor eller ändra mej,jag ska köpa mej en större båt
          nästa höst/vinter/vår och kommer då att sälja 434an.

Då ska det funka att ändra aktern då..
          Ska självklart prova med min motor på 434an innan jag börjar ändra något,kanske det funkar skapligt som det är.

Kommentera

9,9 hästar är nog lite klent , jag har en 15 hk Suzuki på min. Den ska bytas ut mot en starkare motor. Jag har höjt motorn ca 5cm, då ligger kavitationsplattan i samma höjd som skrovet. Båten går mycket bra när man är själv, men är man två i så går det inte att lätta på gasen för mycket. En granne gjorde om sin 434a och hade en kort 10hk Honda på den, men han byggde tillbaka och bytte till en 40 hk "OVERKILL!!!"

Kommentera

Strypningen är borttagen och vad jag förstår så ska motorn ge 15hk då.

Hur lågt ska kavitationsplattan vara? Samma höjd som botten på båten eller lite lägre ändå?

434an är troligen lättare än nuvarande skitbåt men större,mer yta och jag inbillar mej att den borde iaf inte gå långsammare med samma motor,är jag helt galet ute nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
                Strypningen är borttagen och vad jag förstår så ska motorn ge 15hk då.

Hur lågt ska kavitationsplattan vara? Samma höjd som botten på båten eller lite lägre ändå?

434an är troligen lättare än nuvarande skitbåt men större,mer yta och jag inbillar mej att den borde iaf inte gå långsammare med samma motor,är jag helt galet ute nu?
                434an är tung som den är men ska du bygga om så kan du få den lättare. Jag har kört 434 med 9.8hk flera gånger - det är för klent alla dagar i veckan.

Kommentera

Är 15hk också för klent?
                  Får jag upp den i 15kn ensam så duger det åt mej.

Kommentera

Jag har en 434:a med en 15hp Yamaha 4takt. Den marschar ca 18 knop med mig, ett par vertikalspön, håv och en jävla hög med jigg. Är det en gubbe till med i båten tappar man knappt nån fart alls, men om man är tre går det väldigt långsamt.

Din idé med att sänka akterspegeln tycker jag du ska ta och tänka igenom en gång till. Jag använder min båt uteslutande till prickskytte och då backar man som bekant en hel del och det skulle jag inte vilja göra med en lägre akterspegel än vad jag har nu. Förövrigt tycker jag det verkar som väldigt mycket jobb för att kunna åka lite båt i några månader innan du ska köpa nytt. Spara pengarna och arbetstimmarna till den "riktiga" båten istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka