Kan jag få båten att plana? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan jag få båten att plana?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan jag få båten att plana?

Brorsan och jag har en roddbåt.

- 3,8m lång och 1,4 eller 1,5 bred
    - 3 pers kan åka i den enligt rekommendationerna
    - dubbelskrovad
    - 2-5hk rekommenderas

Till problemet:
    Idag sitter det på en 2,5hk mercury 2takts motor från 2008, när man är ensam i båten och gasar på reser sig främre delen av båten så man ej ser vart man är påväg och när man är 2pers försvinner detta problem om ena sätter sig längre fram. Har en Johnson 6hk motor som jag renoverar och när den är klar tänkte jag slänga på den. Men frågan är om den kommer plana med denna motor eller resa sig ännu värre? Kan man ens få en så lite båt att plana?

Beror ju på skrovet. Men är det roddbåt så är de väl störst sannolikhet att fören reser sig
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Känns som om en rorkultsförlängare vore nåt för dig. Även de flesta småbåtar planar med rätt förutsättningar. 6 hk är nog inte riktigt rätt förutsättning...
      Kollar efter en lämplig båt till grabben, fyller åtta till våren. De jag siktat in mig på är Terhi MicroFun eller en Forbina Bambina och de är ungefär samma i storlek och har oftast 15 hk på Terhin och 20 hk på Forbinan.
      Efter detta drar jag slutsatsen att om din ska plana så får du nog upp på minst 10 hk och även en rorkultsförlängare för att den ska ta sig över planingströskeln. Detta är bara funderingar och inte fakta....

Kommentera

min jofa bris på dryga 4m och 1,45 m bred planar lätt med en sexhästare om man tar en rorkultsförlängare och sitter på mittoften och styr...t.om när elmotor, batteri och allt "bra att ha" är med i båten....rätt lastad är viktigt
        Senast ändrad av byggarn; 2013-09-12, 21:00.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ok, har även 2 och 3 bladig propell så får testa när motorn sitter på plats med rorkultsförlängare
          Senast ändrad av Serigös; 2013-09-12, 21:12.

Kommentera

Om en båt planar eller inte beror precis som Jimmy skriver på skrovformen.

Med tanke på den rekommenderade motorstyrka är din båt säkert konstruerad med ett deplacerande skrov som är lättdrivet och oftast mer kursstabilt i låg fart än ett planande skrov. Bekvämare och energisnålare när man ror eller kör med en svag motor.
            Hänger du på en starkare motor får du isf marginellt högre fart men enormt mycket högre bränsleförbrukning. Du lär nog dra upp fina svallvågor
            Du har ju både båten och motorn så en försiktig test kan ju vara kul.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Om en båt planar eller inte beror precis som Jimmy skriver på skrovformen.

Med tanke på den rekommenderade motorstyrka är din båt säkert konstruerad med ett deplacerande skrov som är lättdrivet och oftast mer kursstabilt i låg fart än ett planande skrov. Bekvämare och energisnålare när man ror eller kör med en svag motor.
              Hänger du på en starkare motor får du isf marginellt högre fart men enormt mycket högre bränsleförbrukning. Du lär nog dra upp fina svallvågor
              Du har ju både båten och motorn så en försiktig test kan ju vara kul.
              Absolut! får testa och återkomma

Kommentera

Kanske en löjligt enkel och dum fråga men den bör i alla fall ställas. Har du testat att ändra riggvinkeln på motorn när du sitter själv kontra när ni är två ?
                Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Har provat med 2,5hk motorn och det gav väldigt lite när man var 2 men ensam var skillnaden mer markant men inte nå märkvärdigt.

Kommentera

Jag har själv en ryds 420 och den går att få upp i plan med rätt viktfördelning samt vinkel på motorn. Men den har ju ett planande skrov. Men 6hk är i minsta laget för min båt iaf, men somsagt de går

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka