Ockelbo b16 alu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ockelbo b16 alu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ockelbo b16 alu

Jag har spanat in nya Ockelbo B16, och var idag på Öviks marina och tittade på två olika modeller av den.
    En med enkelpulpet och en med dubbel. Hann dock inte provköra.

Jag fiskar ofta i Hornavan där det kan bli ganska besvärlig sjö så behöver en sjöduglig båt.
    Har en Buster L nu

Gillar verkligen ytorna i den, allt känns genomtänkt och gediget. Enligt säljaren byggs de av Anytec(?)

Vad tror ni som har erfarenhet av b16? är det ett vettigt köp?

Ser skapligt ut på deras hemsida....men hittade ingen information om hur mycket alu som finns i skrovet.... du vill inte ha en ömtålig ölburk som linder och buster. 4 mm eller mer i skrovet skulle jag rekommendera...

Kommentera

Jag har en Ockelbo B16. Dock ej alumodellen. Det är enligt mig en bra sportfiskebåt. Jag har kört mycket trolling med den, vertikalfiskat och spinnfiskat. De är fina båtar. Relativt lätta också så de är enkla att traila.

Stämmer att det är Anytec som ligger bakom bygget.

Men varför byta från Buster L?

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
        Jag har en Ockelbo B16. Dock ej alumodellen. Det är enligt mig en bra sportfiskebåt. Jag har kört mycket trolling med den, vertikalfiskat och spinnfiskat. De är fina båtar. Relativt lätta också så de är enkla att traila.

Jag flikar in ett stort grattis till Flundran!
        Fick tidningen igår och f-n vilken fisk!

Sorry för OT...

Kommentera

Tack Henrik!

Mobetahl: har du några frågor kring B16 kan du skicka ett pm till mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
            Ser skapligt ut på deras hemsida....men hittade ingen information om hur mycket alu som finns i skrovet.... du vill inte ha en ömtålig ölburk som linder och buster. 4 mm eller mer i skrovet skulle jag rekommendera...
            Sant, ska kolla upp det..

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg

Jag gillar Ockelbo B16 sedan tidigare och jag gillar Alubåtar så blev sugen som fan när jag såg dem,
            Ser sjukt robust ut och fina detaljer + att det är durken är i Aluminium.
            Priset är ju satt så jag inte behöver lägga emellan så mkt om jag säljer min Buster L

Ska försöka hinna med att provköra Ockelbon...

Kommentera

Någon ny info om båten? Någon som provkört eller har erfarenheter av båten ?

Kommentera

Jag TROR att det kommer att komma vatten i stuvfacken
                Luckan är ju bara en bockad durkplåt och utan kant under för att förhindra vatten att rinna rakt ner i facket
                Det sitter en gummilist som tätning som ev fungerar ifall luckan (eller däcket) inte är skev och om den är ordentligt stängd
                Listen han ju kanske frysa fast vid köld så den går sönder om man öppnar

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                  Hej "Sparetime" Kristersson;

Buster-båtarna är inga ömtåliga ölburkar!
                  De är otroligt slitstarka, välbyggda och fantastiska båtar i sjön och de har 4 mm marinaluminium i botten där godstjockleken behövs. Buster-båtarna har överdimensionerade flytelement mellan innerskrov och ytterskrov för att flyta helt vattenfyllda med folk och utrustning ombord. Dessutom har Buster-båtarna svetsade balkar ända upp i förpiken. Det är därför de håller och inte går sönder eller viks i grov sjö...

En personlig fråga till dig: Har du någonsin ägt eller suttit i en Buster XL, XXL eller Magnum???

Buster Magnum är mitt val!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-08, 21:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
                    Jag har spanat in nya Ockelbo B16, och var idag på Öviks marina och tittade på två olika modeller av den.
                    En med enkelpulpet och en med dubbel. Hann dock inte provköra.

Jag fiskar ofta i Hornavan där det kan bli ganska besvärlig sjö så behöver en sjöduglig båt.
                    Har en Buster L nu

Gillar verkligen ytorna i den, allt känns genomtänkt och gediget. Enligt säljaren byggs de av Anytec(?)

Vad tror ni som har erfarenhet av b16? är det ett vettigt köp?
                    Hej Mobetahl;

Du nämner Anytec. Var det inte en Anytec-båt som en känd fiskeguide för några år sedan gjorde om till U-båt vid Laxtrolling utanför Simrishamn i södra Östersjön ???

Hornavan har jag fiskat i sedan år 1961. Det är en av mina favoritsjöar vid fiske efter Lax, Röding och Öring. ... Två av mina fiskekompisar och jag planerar att lägga 3-4 veckors fiske i Hornavan och Tjeggelvas nästa sommar....

Nothing is forever!

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-08, 21:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka