Båtrenoveringen som blev ett evighetsprojekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtrenoveringen som blev ett evighetsprojekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtrenoveringen som blev ett evighetsprojekt

Efter att man suttit här på FS och lusläst alla alla dessa trådar om båtrenoveringar och ombyggnationer så fick jag sånt sug själv efter att fixa mig en fiskemaskin! Våren 2011 fick jag en båt av min farbror som behövde en j**la massa kärlek. Den hade legat mot land i vattnet en halv sommar och vågorna hade gjort några nya hål i båten.

När jag hämtade båten så tänkte jag bara fixa till hålen och sen fiska. Men väl hemma efter lite mer noggrann koll på den så kunde jag konstatera att allt som kan ruttna i en båt var ruttet i denna. Akterspegeln kunde man hacka bort med en skruvmejsel, durken sviktade överallt, båten var i bedrövligt skick helt enkelt!

Började med golvet i båten. Gjorde skott av tryckta reglar och här kommer första missen, plywooden jag använde till golvet var formplyfa. Jag hade noll koll på plastning innan detta projekt så man tog de man hittade hemma. Resultatet efter 2 lager glasfibermatta på detta var bedrövligt. Satte mig och började läsa mer här på FS och mer NOGGRANT och fick då veta att formplyfa tillsammans med plast = No No.

Fram med vinkelslipen igen och kapa ur golvet. I med vanlig plywood och på med matta och tänk vilken skillnad det blev. Här stannade projektet av pga av tidsbrist, dåligt väder och jag träffade min sambo!

2012 kom och det blev vår. Ställde båten i carporten hos min mor och började jobba med båten igen. Bytte plyfan i akterspegeln, sågade ut det som skulle bli aktertoften och kastdäcket fram. Sen blev det trögt igen... Bodde då i egen lägenhet och skulle jag jobba på båten så åkte man iväg till mamma jobbade nån timme sen hem, gjorde mat umgicks med min sambo sen tillbaka jobba nån timme. Lessnade helt enkelt. Båten ställdes undan för vinterförvaring...

2013!

Köpte oss ett hus i Januari! Äntligen kan man bli klar med båten tänkte jag, bara gå ut när man vill och fixa. Trodde jag ja.... Tiden fanns helt enkelt inte där.

Men så på semestern i år så fick jag ett ryck och drog igång allt igen. Allt flöt på bra och jag låter bilderna tala för sig

Har lärt mig otroligt mycket under det här projektet! Framförallt att de tar en j**la tid att totalrenovera en båt! Men nu när det är färdigt så är jag så är jag otroligt nöjd med båten!

Enda före bilden jag hittade
    Click image for larger version

Name:	IMG_0605.JPG
Views:	1
Size:	357,6 KB
ID:	1821826

Och såhär ser den ut nu!

Name:	20130831_191513.jpg
Size:	475,8 KB
ID:	1821825

Name:	20130831_191452.jpg
Size:	385,8 KB
ID:	1821827

Name:	20130831_191419.jpg
Size:	539,9 KB
ID:	1821828

Name:	20130831_191409.jpg
Size:	668,9 KB
ID:	1821829

Ska fixa en aktermonterad elmotor, grabbräcken och spöhållare sen är de helt färdig!

Imorgon ska jag testa om den flyter!

Tack för mig
    Besök min blogg! http://ehnlures.blogspot.se/

Trevligt jobb har sj precis köpt en ryds som jag har lite småplaner för, men något sånthär är ju det man vill bygga men tiden finns inte alltid grattis iaf!

Kommentera

Känner igen det där. trodde att det skulle ta sex månader men det blev 18 istället!
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Var får man tag i sån där glidskena eller vad det heter?
        "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
        Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Bara fram med kapen och ur med de gamla! Skitroligt att hålla på när man är klar med allt slipjobb! Tack

Ja efter man lagt upp en tidsplan så kan man tredubbla den så har man den tid det kommer ta!

Glidskenan är ett hemmabygge. Fungerar klockrent! Svets, fyrkantsprofiler och lite klur så har du ett fäste.

Provkörde båten idag och den gick kanon! 18 knop med 2.5 personer är fullt godkänt med en gammal 20 hk tycker jag
          Senast ändrad av Ehn lures; 2013-09-01, 10:59.

Kommentera

Grattis till avslutat bygge. Mitt tog nästan 1,5 år men då får man räkna bort vintern eftersom jag bara jobbat under bar himmel och inte glömma att jag har tre ungar och en sambo som oxå de kräver sin tid
            Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Tackar!

Ja då förstår ja att de tar tid. Jag har iallafall haft carport Men allt plastjobb var man ju tvungen att göra på sommarhalvåret när de va varmt.

Kommentera

Monterat ett till batteri och en ny laddare! Så nu är de väl f*n om det inte ska räcka till en heldag med trolling!

Name:	20140322_155140.jpg
Size:	584,4 KB
ID:	1772893

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg