Båtförsäkring, vilket är det bästa bolag för en modifierad båt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtförsäkring, vilket är det bästa bolag för en modifierad båt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtförsäkring, vilket är det bästa bolag för en modifierad båt ?

Hej.

Har precis avslutat en större modifiering av min båt till en ordentlig fiskepulka. Idag så skulle jag fixa en försäkring till den men sprang på patrull. Det är nämnligen inte helt självklart att göra det hur som hellst. Började med att kolla med Svedea som jag sett en annons från. Var tvungen att maila en särskilld person och visa upp vilka förändringar jag gjort och på vilket sätt för bedömning. Längre än så har jag inte kommit. Om det kommer bli dyrare, billigare eller omöjligt att försäkra vet jag ännu inte. Har nämnligen ännu inte fått något svar, återkommer med det senare. Vilka erfarenheter har ni efter modifieringar ? Vilket bolag ska man använda sig av ? Villka är bra, billiga, enkla att ha och göra med om skiten träffar fläkten och man råkar ut för en olycka eller blir bestulen?
    Senast ändrad av Pat; 2013-08-27, 18:26.
    Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

jag väntar med spänning på svar och lägger till en liten fråga. Erfarenheter av försäkringsbolag och övermotorisering? har själv byggt om min båt och gjort lite modifieringar, men mitt försäkringsbolag vet inget om det. Kanske också kan vare ett problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
      jag väntar med spänning på svar och lägger till en liten fråga. Erfarenheter av försäkringsbolag och övermotorisering? har själv byggt om min båt och gjort lite modifieringar, men mitt försäkringsbolag vet inget om det. Kanske också kan vare ett problem.
      Tjena Bidus.
      Tyvärr är jag ganska övertygad om att det innebär ett ganska stort problem. Tror det var Atlantica (kan inte svära på att det var dem) jag kollade med innan jag påbörjade mitt bygge. Det satt nämnligen en 55a på min båt när jag köpte den. Den är typad till max 50hk. Big no no. Rättare sagt, du får jätte gärna försäkra båten. Dock så kommer du inte ha någon användning av försäkringen om du orsakar en olycka eller något sådant. Går på grund, sänker baljan eller vad du nu kan tänkas hitta på. Med andra ord då är försäkringen i princip värdelös om du glider runt med för stor motor.
      Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

jo jag antar att det är så, fast när jag kollade runt så fick jag höja med 10 eller 15 procent har jag för mig, var dock ett tag sedan. var nog sneska sjö jag tjabbade med då. har gått lite i funderingarna att regga båten som hemmabygge. jag har tänkt i framtiden att hänga på en 60hk och max motor är 35hk. båten blir ju bara tyngre och tyngre särskilt nu när min 24 volts minn kota är beställd

Kommentera

I morse på väg till jobbet så ringde det på mobilen, det var hemmabygges granskaren från Svedea. Positivt överraskad över hur snabbt det gick med tanke på att det var igår eftermiddag jag skickade in min förfrågan. Trevlig filur som hade spanat igenom min dokumentering här på Fiskesnack. Jag fick godkänt utan några krussiduller. Han levererade en offert som landade i mailen direkt efter samtalet avslutats. På min fråga om vart jag kunde värdera ekipaget föreslog han en marina alldeles i närheten. Min slutsats är att om man bara är lite seriös med dokumentation och inte gör något helt galet så är det inga problem att kunna försäkra ett hemmabygge. Kostnaden då, jo det vart bra det med drygt 800:-/år helförsäkrat. Verkar dumt att klaga på den kostnaden tycker jag. Någon här som har erfarenhet av att värdera ett hemmabygge här i stockholmstrakten ? Själv har jag inte en blekaste aning om vad mitt bygge skulle kunna inbringa på marknaden idag. http://www.fiskesnack.com/forum/show...ver-lite-hjälp
          Senast ändrad av Pat; 2013-08-28, 21:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 851 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka