Renovera plastbåt? Material till inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera plastbåt? Material till inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    nja...så våldsamt noga är det kanske inte....beror nog både på båten och vem som äger den....

själv brukar jag matta ned gelcoaten för hand när det skall målas...inga maskiner alls....ett nätslippapper funkar bra...eller en slipduk och vatten,då dammar det inte heller....skall man plasta gäller maskin,oftast en rasprondell,då kommer man lätt ned till plasten...

Skall du plasta in trä så måste det bli helt tätt så inget vatten kommer in till träet,det kommer tyvärr inte ut lika lätt....
    Hehe, nej då är det inte så noga.
    Jag får se hur jag gör med att plasta in trät, kanske onödig jobb egentligen.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

den du länkar till funkar själv brukar jag köra den här....http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...spackel-36051/
      Fan nu råkade det bli glasfiberspackel ändå? Vad är skillnaden egentligen?
      Jaja.. Det lär väl funka.

Nu skall jag dutta i alla skador på skrovet innan sista slipningen.
      &

-Okänd

Kommentera

Plastade och spacklade lite idag, insåg sen att det var ganska kallt ute, vad händer om det inte härdar ordentligt? Härdar det sen när värmen kommer, eller förstörs det man gjort?
        &

-Okänd

Kommentera

den du länkar till funkar själv brukar jag köra den här....http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...spackel-36051/
          Kör en liten trådkapning och flikar in ett par frågor. Hoppas jag är ursäktad.

Jag har en gammal Cresent 42:a där det gått hål på ett par ställen längs kölen.

Har inhandlat polyester+glasfiber samt polyesterspackel med glasfiber i (långa trådar).

Undrar nu om man måste slipa ner till den gamla glasfibern överallt där man skall lägga glasfiber/plast/spackel eller om den även fäster på gammal gelcoat?

I mitt fall är det helt klart "bruksperspektiv" på lagningen....det handlar om att båten skall sluta läcka vatten....

Kommer inte i nu läget att kunna jobba från båda håll utan kör enbart från utsidan. Funderar på om denna tanke håller:

Först täcka de nuvarande hålen som jag putsat rena med glasfiber+plast och sedan när detta torkat jämna ut med spackel. Därefter putsa jämnt och sedan avsluta med glasfiber + plast igen.

Tacksam förfeedback på detta.

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag är inte proffset i denna tråd, men, jag har lite erfarenhet av ludermässiga lagningar..
            Det fäster skitbra bara du slipar ner lite, ruggar ytan dvs. Jag tro inte du skall varva spackel och plastning.
            Men du kan köra glasfiberspackel det blir hållbart som bara den, du kan även köra glasfibermatta och polyester, det blir hållbart som f-n med. Det svåra är att få det jämt och snyggt, men eftersom det inte verkar vara prio, så bara kör på.
            &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Jag är inte proffset i denna tråd, men, jag har lite erfarenhet av ludermässiga lagningar..
              Det fäster skitbra bara du slipar ner lite, ruggar ytan dvs. Jag tro inte du skall varva spackel och plastning.
              Men du kan köra glasfiberspackel det blir hållbart som bara den, du kan även köra glasfibermatta och polyester, det blir hållbart som f-n med. Det svåra är att få det jämt och snyggt, men eftersom det inte verkar vara prio, så bara kör på.
              Tackar!

Tanken med att börja med något lager väv var att det skulle ge ett bärande lager att spackla mot. I och med att jag inte kommer åt från "insidan" kan jag inte tejpa upp ett stöd som jag sett att man gör i någon film på youtube.

Tolkar jag dig rätt så verkar plasten fästa även om ytan inte är helt "glasfiberren"...och i så fall tutar och kör jag.......det viktigaste är att pärlan flyter

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                Jag rollade min med mohairroller. Förtunnade färgen lite också, tror jag har blandningsförhållandet uppskrivet i garaget.
                Man måste skölja ur rollern oerhört noggrannt och låta den torka ordentligt innan man rollar. Om man inte gör det släpper den små "ludd" vilket förstör allt man gjort och man får en knottrig båt.
                //C

Jag börjar närma mig målningen, och nu dyker nya frågor upp..
                Förtunning, är det nödvändigt?
                Och mohairroller, är det nödvändigt?
                Finlir behövs inte, men onödigt slarvigt är inte heller det jag är ute efter?
                Kan man rolla med annat? Hittar inga mohair på mina vanliga inköpsställen.

Sen undrar jag lite över steglisterna på båten, eller vad det nu heter.
                Är inte det svårt att rolla?
                &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Tackar!

Tanken med att börja med något lager väv var att det skulle ge ett bärande lager att spackla mot. I och med att jag inte kommer åt från "insidan" kan jag inte tejpa upp ett stöd som jag sett att man gör i någon film på youtube.

Tolkar jag dig rätt så verkar plasten fästa även om ytan inte är helt "glasfiberren"...och i så fall tutar och kör jag.......det viktigaste är att pärlan flyter

/S
                  Ja det lär fästa, speciellt om du har glasfiberrent på en del ställen runt skadan.
                  Det svåra med matta om du har ett stort hål är att den blir en gegga, den håller inte formen, du borde nog försöka få in nåt mothåll av nåt slag? Kanske kan du borra lite vid sidan av skadan och få hjälp av dessa hål, sen lägger du bara igen dom med. Små borrhål är inga problem, men stora hål är värre.

Kör in en ballong och blås upp den nöden har ingen lag
                  &

-Okänd

Kommentera

Ja det lär fästa, speciellt om du har glasfiberrent på en del ställen runt skadan.
                    Det svåra med matta om du har ett stort hål är att den blir en gegga, den håller inte formen, du borde nog försöka få in nåt mothåll av nåt slag? Kanske kan du borra lite vid sidan av skadan och få hjälp av dessa hål, sen lägger du bara igen dom med. Små borrhål är inga problem, men stora hål är värre.

Kör in en ballong och blås upp den nöden har ingen lag
                    Vete tusan om det blir ballongtricket......lutar nog åt att jag försöker pilla dit lite tejp på de ställen jag kommer åt och sedan smeta igen det hela med glasfiberspackel....när det sen härdat lägger jag nog ett par lager glasfiber och håller tummarna....

Ett bekymmer....såg på polyesterburken att under 15 grader kan det vara svårt att få det att härda.....hmm..... Ingen gradangivelse på spackelburken.....ca 10 grader i luften just nu....måste jag vänta...eller?

/S

Kommentera

Plastade och spacklade lite idag, insåg sen att det var ganska kallt ute, vad händer om det inte härdar ordentligt? Härdar det sen när värmen kommer, eller förstörs det man gjort?
                      Jag är ledsen att behöva berätta för dig att ett plastlaminat som inte får härda igenom i rätt temperatur inte kommer igång igen när det blir varmare... När svensk båtindustri gick för högvarv på 70- och 80-talet så var det ingen som visste om detta utan färdigbyggda plastskrov kördes ut ur bygglokalerna för att, som man hoppades, härda efter utomhus. Vilket alltså inte skedde...
                      Nu är det väl i och för sig ingen större katastrof eftersom det rör sig om en öppen båt som du ska fiska ifrån. Om du inte planerar att förvara den inomhus så tror jag inte att det kommer att påverka funktionen. För vad som hände med de skrov vars härdning avbröts var att plastlukten aldrig gick ur. Har inte hört något om att det skulle påverka hållfastheten nämnvärt, men att ha en doft av hägg och styren i ruffen var väl inget som förhoppningsfulla båtköpare drömde om. Det är alltså det som är det stora problemet, det kommer aldrig sluta lukta...
                      Men förvaras båten utomhus och inte har någon ruff så spelar det väl inte så stor roll. I all synnerhet som det inte är ett helt skrov du plastat.
                      Slutligen kan jag säga att jag själv använt Biltemas tvåkomponentsfärg på gelcoat och det har fungerat så bra att jag kommer att använda det på dingen jag ska göra i ordning i sommar...
                      Kör hårt och glöm inte att funktion går för form i en fiskebåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka