Renovera plastbåt? Material till inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera plastbåt? Material till inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Är det en äldre bruksbåt så helt klart funktion att prioritera, vill man ha det som nytt är det ett jä... jobb och det håller inte bättre för det. Bara ser bättre ut.
    Ja ok, tack!
    Blir nog spackel då förutom på största skadan.
    Och slipa bort allt gelcoat hade jag inte tänkt, bara rugga upp ytan för att kunna måla bara.
    Då skall jag kolla på grundfärg med då. Funderade på det med.
    Är det en sådan här då?

Är det verkligen nödvändigt om båten inte ligger i vattnet hela tiden?

Sen funderar jag på spackel. Är detta ok?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Ja ok, tack!
      Blir nog spackel då förutom på största skadan.
      Och slipa bort allt gelcoat hade jag inte tänkt, bara rugga upp ytan för att kunna måla bara.
      Då skall jag kolla på grundfärg med då. Funderade på det med.
      Är det en sådan här då?

Är det verkligen nödvändigt om båten inte ligger i vattnet hela tiden?

Sen funderar jag på spackel. Är detta ok?
      http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...rstark-362421/
      Nej epoxigrund är absolut inte nödvändigt, det förstärker skyddet mot fuktinträngning. Men om du behåller gelcoaten så har du ju det skydd båten är byggd med. Dessutom en trailerbåt som inte ligger i halva året så strunta i det. Då är det bara den färg du väljer vad den kräver, vissa typer anges att grund ska appliceras för att färgen ska fästa. Andra färger går bra att måla direkt på gelcoat.

Det där va ett epoxilim, alltså utan ballast. Du kan iofs nyttja det och blanda eget spackel vilket jag alltid gör med detta:

Men köp då hellre denna lamineringsepoxi och blanda till spackel, osäker på vad dom menar med lim:
      Senast ändrad av Exxet; 2014-04-13, 17:14.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Nej epoxigrund är absolut inte nödvändigt, det förstärker skyddet mot fuktinträngning. Men om du behåller gelcoaten så har du ju det skydd båten är byggd med. Dessutom en trailerbåt som inte ligger i halva året så strunta i det. Då är det bara den färg du väljer vad den kräver, vissa typer anges att grund ska appliceras för att färgen ska fästa. Andra färger går bra att måla direkt på gelcoat.

Det där va ett epoxilim, alltså utan ballast. Du kan iofs nyttja det och blanda eget spackel vilket jag alltid gör med detta:

Men köp då hellre denna lamineringsepoxi och blanda till spackel, osäker på vad dom menar med lim:
        http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...sepoxi-252134/
        Ja ok, vad bra.
        Jag kommer sannolikt välja biltemas 2komp-färg. Verkar mest prisvärd.
        Så tvättar jag bara med aceton så borde den färgen då räcka tror jag.

Kommer nog inte blanda och greja själv när det gäller spackel, men bra tips!
        Kollade nog lite snabbt, ser att det står lim nu
        Denna borde det vara då

Kommer nog iofs kolla vad dom blir billigast om det är stora skillnader.

Tack för hjälpen!
        &

-Okänd

Kommentera

små skador lagas även lätt med gelcoatspackel....men skall du i alla fall måla hela båten funkar epoxyspackel precis som
          exxet säger....eller vanligt polyesterspackel...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

den du länkar till funkar själv brukar jag köra den här....http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...spackel-36051/

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              små skador lagas även lätt med gelcoatspackel....men skall du i alla fall måla hela båten funkar epoxyspackel precis som
              exxet säger....eller vanligt polyesterspackel...
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              den du länkar till funkar själv brukar jag köra den här....http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...spackel-36051/

Gött tack!
              Biltema i morgon då!
              &

-Okänd

Kommentera

Jag har sett i forumet att några har plastat in trä, men hittar det inte igen.
                Jag vill kanske plasta in sittplatserna i mitt lilla projekt, är det något jag bör tänka på?
                Det är brädor som på bilden, och jag tänkte använda rejäla plankor av nåt slag så man kan stå på dom utan problem.
                Click image for larger version

Name:	l5_364rodd-5[1].jpg
Views:	2
Size:	73,0 KB
ID:	1773208

Eller är det onödigt? Kanske bara kapa till tryckimpregnerat och sitta på. Men hur nyttigt är det att sitta på iofs?
                &

-Okänd

Kommentera

På min båt så körde jag med tror det var 120 papper på utsidan av skrovet. Målade sen med btemas 2-komp.
                  Än så länge så ser det fint ut. De skriver att den är för användning ovan vattenlinjen men så länge det ären trailerbåt så är jag övertygad om att det inte spelar någon roll. Som Exxet säger så har man ju gelcoaten under som skyddar mot vatteninträngning.
                  Angående sittplatserna så hade jag kört ett lager plast och sen målat.
                  //C
                  http://sportfisher.se

Kommentera

Tack skall du ha Cole!

Har idag slipat en del på botten, så gott det går med en tvååring springandes runt benen
                    Det som slår mig är att det är jobbigt nog på de stora ytorna, men på steglisterna (heter det så?) och runt kölen är det omöjligt att komma åt.

Hur har ni gjort?
                    Jag har både sliprondell, bandslip och andra småslipar, men det är svårt, gelcoaten är hård.
                    Bara bandslipen med 120 papper ger rimlig kraft. Men man kommer inte åt i vinklar och vrår direkt.
                    Kommer nu inte palla att he sig på det manuellt liksom

Kanske är det inte så våldsamt noga.
                    &

-Okänd

Kommentera

nja...så våldsamt noga är det kanske inte....beror nog både på båten och vem som äger den....

själv brukar jag matta ned gelcoaten för hand när det skall målas...inga maskiner alls....ett nätslippapper funkar bra...eller en slipduk och vatten,då dammar det inte heller....skall man plasta gäller maskin,oftast en rasprondell,då kommer man lätt ned till plasten...

Skall du plasta in trä så måste det bli helt tätt så inget vatten kommer in till träet,det kommer tyvärr inte ut lika lätt....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka