Renovera plastbåt? Material till inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera plastbåt? Material till inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Renovera plastbåt? Material till inredning?

Så där nu är silikonet borta, nu återstår massa slipning för att få bort skadorna.

Vad gäller biltemas rasprondell, måste man ha hållare för denna på maskinen?
    Eller är den bara för förlängning?

Sen vad säger ni om biltemas tvåkomponentsfärg? Kan man måla vit färg över röd gelcoat och få det täckande?

Sen ni som använt färgen, vad räcker en burk till? Står på burken kanske? Men på ett ungefär? Skall måla en 3,5 båt invändigt och utvändigt.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Btemas färg är prisvärd. Törs inte svära på att den kommer att täcka men jag tror att två strykningar kanske tre skulle göra det. Minns inte hur mycket färg som går åt, 2,5 burk kanske men tar inte gift på det heller. Var noga med att rugga upp hela ytan och tvätta ordentligt innan du målar. Färgen luktar jävligt illa så i min värld är mask ett måste.
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
        Btemas färg är prisvärd. Törs inte svära på att den kommer att täcka men jag tror att två strykningar kanske tre skulle göra det. Minns inte hur mycket färg som går åt, 2,5 burk kanske men tar inte gift på det heller. Var noga med att rugga upp hela ytan och tvätta ordentligt innan du målar. Färgen luktar jävligt illa så i min värld är mask ett måste.
        //C
        Ja ok. Vad bra.
        Inte så snyggt med en röd båt, vill hellre måla den vit.
        Japp skall vara noga med underarbetet.
        &

-Okänd

Kommentera

Jag rollade min med mohairroller. Förtunnade färgen lite också, tror jag har blandningsförhållandet uppskrivet i garaget.
          Man måste skölja ur rollern oerhört noggrannt och låta den torka ordentligt innan man rollar. Om man inte gör det släpper den små "ludd" vilket förstör allt man gjort och man får en knottrig båt.
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

[QUOTE=Bowen;854471]Så där nu är silikonet borta, nu återstår massa slipning för att få bort skadorna.

Det behövs ingen hållare om du ska ha den i vinkelslipen. Den där är till för borrmaskin.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Ja ok. Vad bra.
              Inte så snyggt med en röd båt

får väl göra en ny då...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                Jag rollade min med mohairroller. Förtunnade färgen lite också, tror jag har blandningsförhållandet uppskrivet i garaget.
                Man måste skölja ur rollern oerhört noggrannt och låta den torka ordentligt innan man rollar. Om man inte gör det släpper den små "ludd" vilket förstör allt man gjort och man får en knottrig båt.
                //C
                Jag skall tänka på det med rollern, himla surt att behöva göra om det.
                &

-Okänd

Kommentera

[QUOTE=pb;854622]
                  Så där nu är silikonet borta, nu återstår massa slipning för att få bort skadorna.

Det behövs ingen hållare om du ska ha den i vinkelslipen. Den där är till för borrmaskin.
                  Ja ok, tack!
                  &

-Okänd

Kommentera

Då var det dax
                    Har börjat "raspa" ner dessa skador med vinkelslip. Man får vara lätt på handen.
                    Insåg att det dammar en del i garaget, så nu avvaktar jag med att slipa ner hela båten tills jag kan ställa båten ute.

Kommer inte sikta på perfektion, utan funktionalitet känns det som nu

Så snart skall jag slipa ner båten på utsidan, acetontvätta, på med glasfiber på det värsta och sen polyesterspackel i småskadorna.
                    Sen nån läcker biltema2kompfärg på det.

Undra om man kan prioritera att få det gjort nu på vårkanten?

Funderade på en grej, måste man få på gelcoat på polyestern innan man målar?

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1397396592.999026.jpg
Views:	1
Size:	325,8 KB
ID:	1773135Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1397396608.496091.jpg
Size:	348,0 KB
ID:	1773136Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1397396620.741623.jpg
Size:	309,0 KB
ID:	1773137Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1397396630.934373.jpg
Size:	316,9 KB
ID:	1773138
                    &

-Okänd

Kommentera

Då var det dax

Kommer inte sikta på perfektion, utan funktionalitet känns det som nu

Så snart skall jag slipa ner båten på utsidan, acetontvätta, på med glasfiber på det värsta och sen polyesterspackel i småskadorna.
                      Sen nån läcker biltema2kompfärg på det.

Funderade på en grej, måste man få på gelcoat på polyestern innan man målar?
                      Är det en äldre bruksbåt så helt klart funktion att prioritera, vill man ha det som nytt är det ett jä... jobb och det håller inte bättre för det. Bara ser bättre ut.

En fråga. Har sett många andra trådar där man valt att slipa ner hela båten fri från gelcoat och sedan plastat. Jag undrar varför du väljer att göra så ? Det är ett satans jobb och för det mesta helt onödigt om inte HELA plastlaminatet dras med skador typ böldpest mm över hela skrovet, ytterst ovanligt förekommande på mindre båtar.

NEJ, gelcoat är inget annat än polyester med pigment på den glasfiber-armerade polyestern. Grundfärg gärna epoxigrund och färg på bara, Detta kan göras över hela båten om du ändå ska måla om den, vilket jag gissar då du pratar om att slipa ner hela.

På en äldre mindre båt så brukar i alla fall jag bara laga skavmärken och småsår med epoxispackel. Det är bara där man har genomgående skador och sprickor som nytt plastlaminat är nödvändigt, som på din bild nr 3 på stäven.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka