Renovera plastbåt? Material till inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera plastbåt? Material till inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renovera plastbåt? Material till inredning?

Detta beskrivs säkerligen på fler ställen.
    Men jag hittar inget vettigt när jag letar, kommer inte riktigt på vad jag skall leta efter heller.

Jag skall rusta upp mina gamla plastbåtar.

Det jag undrar är, om jag skall bygga "lådor", med förvaring, som sittplatser istället för de enkla träbänkarna som är nu på ena båten, vad bygger man detta av bäst?

Helt i glasfiber? Hur då? Grunden med glasfiber och polyester osv kan jag väl hyfsat, men konstruktionen?
    Träkonstruktion? Vilket trä håller i båtmiljö länge?

Samt, vad för bra slipmaskiner kan man ha till att slipa gammal färg och glasfiber osv. Känns som vanligt slippapper sätts igen direkt..

Kanske finns det redan trådar, ge mig gärna länkar så spånar jag vidare där!
    Senast ändrad av Bowen; 2013-08-15, 18:45.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Här är en bra länk om plastning. http://www.viebke.nu/komposit/

Jag tror bänkar blir bäst med distansmaterial, antingen divinylcell (dyrt som fan) eller marinplywood. Jag hade kört på marinplywood pga pris och lättare att bearbeta om man man har lite vana av att arbeta med trä. Limmet vanlig plywood har tål fukt sämre än marinditon. Bygger du massivt glasfiberlaminat blir det tungt för att uppnå styvhet i konstruktionen.

När det gäller slipmaskiner rekommenderar jag dig i första hand en excenterslipmaskin. Ska du slipa mycket är det gott att även ha en bandslipmaskin som biter mycket mer.
    Nackdelen som jag ser med excenterslipmaskinen är att kardborrefästet för slippappret biter fast sämre och sämre om man slipar mycket. Tillslut flyger papprena bara av. Det problemet dyker inte upp med bandslipmaskinen.

För det mesta behöver man bara slipa för att jämna av ytan och rugga upp inför målning. Då är excentermaskinen bäst. Om det är tjocka och dåliga färglager man behöver ha bort funkar bandslipmaskinen bäst pga större avverkning. Dock kommer man inte till lika bra med bandslipen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Limhamnsfiskaren Visa inlägg
      Här är en bra länk om plastning. http://www.viebke.nu/komposit/

Jag tror bänkar blir bäst med distansmaterial, antingen divinylcell (dyrt som fan) eller marinplywood. Jag hade kört på marinplywood pga pris och lättare att bearbeta om man man har lite vana av att arbeta med trä. Limmet vanlig plywood har tål fukt sämre än marinditon. Bygger du massivt glasfiberlaminat blir det tungt för att uppnå styvhet i konstruktionen.

När det gäller slipmaskiner rekommenderar jag dig i första hand en excenterslipmaskin. Ska du slipa mycket är det gott att även ha en bandslipmaskin som biter mycket mer.
      Nackdelen som jag ser med excenterslipmaskinen är att kardborrefästet för slippappret biter fast sämre och sämre om man slipar mycket. Tillslut flyger papprena bara av. Det problemet dyker inte upp med bandslipmaskinen.

För det mesta behöver man bara slipa för att jämna av ytan och rugga upp inför målning. Då är excentermaskinen bäst. Om det är tjocka och dåliga färglager man behöver ha bort funkar bandslipmaskinen bäst pga större avverkning. Dock kommer man inte till lika bra med bandslipen.
      Tack!

Då har jag en del att kolla på!
      &

-Okänd

Kommentera

Jag använde vanlig plywood till "lådorna" i min renovering, och några lager plast. Vinkelslip med flapprondell till färg och glasfiber, men för grov borttagning av glasfiber funkar en rasprondell kanon. Finns på biltema.

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
          Jag använde vanlig plywood till "lådorna" i min renovering, och några lager plast. Vinkelslip med flapprondell till färg och glasfiber, men för grov borttagning av glasfiber funkar en rasprondell kanon. Finns på biltema.
          Ja ok.

Skall kolla in biltema. Vinkelslip har jag ju, kanske även bandslip.
          Vinkelslipen känns lite "på och av" och inte så mycket finlir, men det är ju bra i många fall med.

Skall kolla igenom förrådet och inventera lite
          &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
            Menar du en sån här när du skriver rasprondell? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...rondell-16350/
            Funkar den till grovborttagning av färg också?

Jag har alltid varit rädd att slipa med vinkelslip pga det extremt höga varvtalet. Bränner man inte lätt det man slipar?

Kommentera

Precis den rasprondellen. Ska du ta bort färg för att plasta på funkar den, men den är nog bäst för dom grövre jobben. Jag hade aldrig några problem med värme när jag använde vinkelslip.

Kommentera

Köp plywood på byggmax och plasta på det.
                Om det är ovan vattenlinjen spelar det ingen roll vilken plyfa du använder.
                Divinylcell är ren overkill på en fiskebåt, möjligtvis i akterspegeln. Marinplyfa är det ingen som riktigt vet vad det är, det är som Jesus: Många pratar om det men ingen har sett det:-)
                Kolla in min projekttråd så ser du hur jag gjort.

//C
                http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                  Köp plywood på byggmax och plasta på det.
                  Om det är ovan vattenlinjen spelar det ingen roll vilken plyfa du använder.
                  Divinylcell är ren overkill på en fiskebåt, möjligtvis i akterspegeln. Marinplyfa är det ingen som riktigt vet vad det är, det är som Jesus: Många pratar om det men ingen har sett det:-)
                  Kolla in min projekttråd så ser du hur jag gjort.

//C
                  Blir det inte fort ruttet, "uppsprucket" osv om det är i en blöt miljö?

Skall kolla din tråd!
                  &

-Okänd

Kommentera

du skall ju plasta på den ,på bägge sidor....och lacka/måla och skall du inte ha vatten stående både i båten och facken så klarar det sig alldeles utmärkt.Riktig marinplywood är tillverkad av mahogny.....overkill så det skriker om det och kostar skjortan,all
                    plywood i dag (kanske med något litet undantag)är WBP (Water Boiled Proof) limmad och tål fukt till viss del om den är behandlad,limmet löses INTE upp av bara fukt/vatten...men se till att även kanterna får plast och färg....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka