Tankar kring en Ryds 480... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar kring en Ryds 480...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar kring en Ryds 480...

Hej!

Har sökt lite kring dessa Ryds 480 och hittat bra info men skulle ändå vilja ha lite mer kött på benen.

Har snöat in på Ryds 480 med årtal kring 2000 då dessa verkar ligga rimligt i pris (ca 40 - 45 k). Är 40 - 45 hk rimligt för denna båt i hyfsat skick?

På de flesta av dessa motorer sitter där 30 hk Evinrude 2t från 99 - 01, är detta generellt bra motorer? Har förstått att 30 hk kan vara för klent på dessa båtar men jag har ofta inte med behov än av dryga 20 knop som de verkar kunna prestera.

Vad är kortfattat skillnaden på RS och S?

Jag skulle vilja ha reling vilket inte verkar vara standard, finns det reling att köpa någonstans för en vettig peng till dessa båtar?

Jag har idag en 54 lbs elmotor (akter), är det lagom för denna båt?

Är det svårt att själv montera ett extra motorfäste på dessa båtar? Är ganska händig men lyckas inte riktigt se hur det ser ut där den skall sitta. Har satt dit ett extra motorfäste på en Crescent 434 och det var mycket enkelt.

Har ni några varningar kring denna båt som man skall se upp med, förutom då att den kan vara stampig i lite grövre sjö?

Många frågor...men jag är tacksam för alla svar!

Fiskade från en ryds 485 RLS förra veckan.

Sjukt imponerad på den breda golvytan och höga, plana durken. Den gick otroligt bra i hög sjö samtidigt som vi kom in i väldigt grunda vikar utan problem. Det satt en frontmonterad 54lb elmotor på och det räckte fint.
    sigpic
    http://jerkskadad.blogspot.com

Kommentera

480 Såldes i kompletta paket med 30 hk så det är därför de ofta sitter Evinrude eller Johnsson 30 hk på dom
      som visserligen är en bra motor men lite liten på den båten
      Men det går att trolla väldigt länge med dom jämfört med andra aktersnurror
      40 hk borde vara perfekt på den båten

485 Ska inte jämföras med 480 då det är helt olika båtar

S & RS ? TROR att S är äldre
      Finns även DL , Finns även med mittpulpet det är DL har jag för mig (googla det)

Kommentera

Jag sålde min som var en 98 eller 99 för 3 år sedan, har för mig att jag fick runt 50 för den inkl 80-kärra. Så ett pris på 40-45k känns väl okej.
        Hade 30hk Yamaha snurra på min och det räckte även om det såklart inte hade skadat med större, tror dock att en 30hk 4-takt kan vara på gränsen.

Om jag inte minns fel så är RS den gamla RSI, någon brytpunkt i årsmodell där de bytte beteckning. Det är skillnad på durken mellan RS/RSI och S, durken är högre upp på RSI. Sedan är allt en del på RSI så det är svårare att komma åt innanför relingen. Kolla på dessa bilderna där ser man skillnaden ganska bra.

Stor skillnad på 480 och 485, mycket mer båt i 485. Men även högre pris.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Det är lite olika båtar som någon skriver, även i fall dom heter nästan samma. R, RSI, RS osv. 480 eller 485, samt årtal gör stora skillnader.

Jag har en -05 480 RSI, jag är jättenöjd, och den funkar perfekt för mina behov.
          Den moderna versionen av min båt har ökad bärighet i aktern och kan ta en 50hk 4t tror jag.
          Men min är typad för 30hk 2t, då går den skit, köp ingen med bara 30hk.
          Jag har hängt på en 40hk 2t och det är ok, men precis.

Har skrivit lite om det här:

Kolla in ryds historik här:
          Senast ändrad av Bowen; 2013-08-09, 11:36.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag har en gammal 480s och menar precis som många andra att de 30hk den är typad för är alldeles för klent. Funkar om man är ensam eller Max 2 i båten. Därför hängde jag på en Honda 50 i början av sommaren. Det var lite av en chansning som föll väl ut. Planar med 3 vuxna, 2 barn och tung packning. Plus frontmonterad snurra 3 batterier och kastdäck. Båten som sådan har ju ingen sportig karaktär men är trygg och stabil, något stampig i grövre sjö.
            Mycket båt för pengarna kort sagt.

Kommentera

Tack för alla svar än så länge! Tyvärr tillåter inte båtekonomin en 485:a just nu, men kanske om ett par år. Satsar sannolikt på en Ryds 480 och prutar hejdlöst på redan låga höstpriser ;-). 5-årsplanen är nog en hardtop runt 5,5 m, men det tar vi då!

Tack för alla tips och varningar kring motorn. Generellt ser jag inget problem med en 30 hk som ger dryga 20 knop...men var har ni som har 40 hk era försäkrade? Hade tidigare en för stor motor till min 434:a (25 hk) och lyckades inte försäkra den (och jag jobbar ändå på försäkringsbolag!).

Någon som har monterat ett extra motorfäste? Vill kunna köra med min aktermonterade elmotor när det stundar göstrolling!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Har inte fått dessa att fungera vilket var anledningen att jag ställde frågan om de olika modellerna. Kan ni öppna dessa PDF-filer?

Kommentera

Vi har en Ryds 480 med 30 hästars Mercury tvåtakt. Helt suveränt stabil när man kör eller driver (både utan och med driftsäck). Med två personer i kommer den upp i dryga 30 knop vilket är fullt tillräckligt, i alla fall för oss.
                  Köpte den ny år 2009

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                    Tack för alla svar än så länge! Tyvärr tillåter inte båtekonomin en 485:a just nu, men kanske om ett par år. Satsar sannolikt på en Ryds 480 och prutar hejdlöst på redan låga höstpriser ;-). 5-årsplanen är nog en hardtop runt 5,5 m, men det tar vi då!

Tack för alla tips och varningar kring motorn. Generellt ser jag inget problem med en 30 hk som ger dryga 20 knop...men var har ni som har 40 hk era försäkrade? Hade tidigare en för stor motor till min 434:a (25 hk) och lyckades inte försäkra den (och jag jobbar ändå på försäkringsbolag!).

Någon som har monterat ett extra motorfäste? Vill kunna köra med min aktermonterade elmotor när det stundar göstrolling!
                    Men, det är inte det att den gör 20kn om man har tur och är mindre än normaltung.
                    Det är det att det går tröööögt dit.

Men 40hk går inte så våldsamt mycket snabbare, men mycket mera kraft.
                    Med hemlängtan och pissenödig så gör min precis 25kn. Om jag är själv.
                    Men den gör runt 20kn ordentligt lastad istället.

Med 30 planar knappt båten med två vuxna och lite last.
                    Menmen, du väljer själv.

Dock så är "lesson learned" vad gäller båtar, ha aldrig för klen motor.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka