Anpassa båten bättre till vertikalfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anpassa båten bättre till vertikalfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
    Jo jag kör med bensinaren när jag letar nya ekon. Har precis börjat lära mig prylarna så jag kör ändå lugnt på 3-4 knop så man inte missar något på SI när man är ovan.
    Ser man något intressant så svänger jag om och slår av motorn och kör resten med frontmotorn
    Varför det? det är ett ganska välkänt fenomen att elmotorn skrämmer mer än bensinaren....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
      Ok, förstår vad du menar. Elmotorn verkar ju, styrkan till trots, inte vara tillräckligt stark. I annat fall hade väl den här tråden inte startat?
      Jo stark är den allt, bara det att i dagsläget är det svårt att placera sig över fisken då man vill fiska direkt under givaren och motorn är 5 meter ifrån givaren. Vid en spot-lock ligger motorn rätt stilla där man vill men aktern och därmed givaren och jiggen driftar okontrollerat eller dit vågorna vill.

Önskemålet är att kunna använda spot-lock eller ankring på ekon på ett vettigt sätt vilket jag hoppas kunna göra om man sätter en extra givare vid frontmotorn och sitter fram vid vertikalfiske.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Har du ingen möjlighet att testa med en portabel givarlösning (som nån polare har för eller så) och sätta den i nånstans i trakterna av fören för att se om det är värt att lägga pengarna på en givare på elsnurran? Då borde du ju ganska snabbt se om fören står så pass still som den bör göra. Om du får ordning på den där lösningnen tror jag att du har ett jäkla gött fiske att se fram emot. Sjukt smidigt att låta elmotorn göra jobbet och dessutom slippa sitta och lyssna på vanliga motorn dagarna i ända.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Varför det? det är ett ganska välkänt fenomen att elmotorn skrämmer mer än bensinaren....
          *

Jo det har man hört både det ena och det andra om efter åren. Jag har inte sett någon vettig artikel i ämnet mer än att sportfiskare helt prisar elmotorn ibland och sen blir bensinaren plötsligt outstanding till det pelagiska fisket...

Jag tror att bensinmotorns framgång på sista åren har främst med utveckligen av loden att göra.
          Man kan köra 4-5 knop och se tiotals meter i sidled och effektivt och snabbt scanna sjön på fina ekon för att sedan snabbt placera sig ovanför dem.

Bensinmotorn kan jag se mycket fördelar med, framförallt att du har kraften att kunna backa upp direkt och kunna söka i bra hastighet. Dock kan jag tycka att rorkult är ett måste om det är bensinmotor. Att köra sidopulpet i mitt fall och kombinera växel och rattande med aktivt fiske känns inte som ett bättre alternativ.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 824 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka