Ta bort bottenfärg från alubåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta bort bottenfärg från alubåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ta bort bottenfärg från alubåt

Köpte en Linder 355 igår. Den är bottenmålad & jag har den på trailer så det vill jag så klart göra något åt. Har nyligen rensat min plastbåt från bottenfärg. Även denna ligger på trailer. Använde då färgborttagning från biltema som jag penslade på, lät verka ett par timmar & skrapade bort med spackelskrapa. Därefter slipade jag bort återstående färg & målade 4-5 lager med epoxi primer. Vet inte hur jag ska gå tillväga på aluminium, men vill varken skrapa eller slipa, så min plan är följande: stryka på samma färgborttagning & panga på med högtryckstvätten. Upprepa processen tills färgen är borta. Ni som förstår er på båtar bättre än mig, kan det funka eller finns det någon annan, bättre metod?

Beror på vad det är för färg, är det en sådan mjuk färg så får Du bort detmesta med högtryckstvätten utan medel och det som blir kvar får du ta medel på, är det en hård färg ja då får det bli medel på hela mera jobb men funkar iaf.

Läs på medlet om det står något om att det inte ska använda på alu, annars är det väl bara att köra på.

Kommentera

Står inget om alu, men det står att den kan användas på metall. Har kört den på en järngrind i sommarstugan med gott resultat.

Färgen är mjuk. Där gubben kladdat lite extra mycket känns den gummiaktig. Min högtryckstvätt är ganska fjuttig. Är dock inne på att hyra en starkare 3-fasmaskin för ändamålet...

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
        Står inget om alu, men det står att den kan användas på metall. Har kört den på en järngrind i sommarstugan med gott resultat.

Färgen är mjuk. Där gubben kladdat lite extra mycket känns den gummiaktig. Min högtryckstvätt är ganska fjuttig. Är dock inne på att hyra en starkare 3-fasmaskin för ändamålet...
        Låter som det är mjuk färg då, rensade en båt på färg förut med enbart tvätten men då en proffsmaskin som fanns på båtklubben och det var som att "hyvla" av färgen när man drog munstycket längs botten, där det passerat var det plastrent, så du sapar massor med tid om det klarar sig med bara tvätt så hyr en och kör även om du måste ha medel så behöver du en bra tvätt för att få bort det så bara att hyra om Du inte kan ta båten på trailer till någon gör det själv hall som har tvätt och bara blås av färgen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 813 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka