För oss som har Tracker eller liknande båtar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För oss som har Tracker eller liknande båtar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej !

Matte jag ber Tobias Fränstam kontakta dig.
    Givetvis skall du inte fylla med hink

Skillnaden mellan auto och manual. På auto kör pumpen i cykler, den pumpar in och pausar med jämna mellanrum. På manual pumpar pumpen in konstant. Knappen recirc är för att syresätta och recirkulera vattnet i sumpen.

mvh

Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte99 Visa inlägg
      Hej,

Bra tråd start! Jag äger en Super guide sedan en ca månad tillbaka, har tyvärr inte hunnit använda och sätta mig in i manualer mm så mycket till den, pga jobb mm.

Jag undrar om man måste fylla sumpen själv dvs med hink?

Vad gör "aerator pumpen"? misstänker att det är något med sumpen, men får inget att hända.

Tycker det pumpar ut en jäkla massa vatten (full stråle i ca 1,5-2 min) när man kör "bilge pumpen" ska det vara så?

Sedan tycker jag att det kommer mycket vatten när man tar ut bottenpluggen säkert minst 10-15 liter efter en fiske tur. På mina tidigare plastbåtar så har det kommit ut ca 2 dl efter ett halvt år liggande i vattnet. Är detta normalt?

Annars så funkar båten kanon än så länge. Jag rekommenderar alla att uppgradera elmotorn med minn kota ipilot. Den fungerar grymt bra och man behöver aldrig ankra med ankare längre, bara trycka på en knapp! Värt vart enda krona!

Tacksam för svar, / Matte
      Om det kommer ut vatten ur skrovet så måste det komma in på något sätt. Kolla så bottenpluggen slutar tätt. Annars läcker båten någon annanstans.

Kommentera

Tackar för svar!

Jag ska testa sumpen en gång till och kolla pluggen imorgon, då jag ska ut och fånga gigantiska sommar gäddor på stora värtan.. eller kanske inte

Edit, nu har jag kontakt med Robert och allt kommer nog lösa sig.
        Senast ändrad av Matte77; 2013-07-16, 17:11.

Kommentera

Livewellen i Trackerbåtar

I livewellen i en Trackerbåt finns det generellt:
          • ett självlänsande avrinningshål
          • ett till två överfyllnadshål som spolar ut vatten då sumpen är fylld
          • ett recirkulationssystem
          • en vattenpump för att fylla livewellen

För att fylla livewellen sätter man antingen i en propp eller ett stigrör i det självlänsande avrinningshålet i botten. Därefter fyller man sumpen genom att använda knappen manual eller auto. På manualläget pumpas vatten in konstant i sumpen medan på auto så pumpas vatten in i cykler. Det effektivaste är därför att fylla livewellen med hjälp av "manual"-funktionen tills livewellen är fylld, och därefter slå på auto ifall man vill använda sjövatten.

Om fisken man håller i sumpen är känslig eller vattnet är varmt kan man även prova att slå salt (ca 10 promille) och/eller lägga i ett isblock för att sänka temperaturen. Det saltare och kallare vattnet minskar stressen betydligt på den betesfisk eller fångst som hålls i sumpen. Medan man har fisk i livewellen och vill behålla samma vatten är det bra att slå på "recirculation" vilket syresätter (recirkulerar) vattnet i sumpen men inte fyller på med nytt vatten. För att använda färskt vatten från sjön istället är det bara att använda "auto" funktionen i livewellen så byter livewellen ut vattnet automatiskt.

För att tömma livewellen drar man på enklast möjliga sätt ur bottenpluggen.

Obs. För att hålla livewellen torr när den inte används krävs det att hålet i livewellen pluggas igen. Annars kan det slå upp vatten i detta (då det är ett rakt rör rätt igenom ned till båtens botten).

Kommentera

Läckor
            Det är sällan att nya båtar läcker. Dock finns det ett par saker som är väldigt bra att hålla koll på för att båten inte skall börja ta in vatten! Den vanligaste orsaken till varför det kan vara vatten i en båt byggd som en Trackers är då dessa båtmodeller är byggda som att allt vatten som hamnar i båten rinner ned i skrovets botten (till skillnad mot många andra båtar där det rinner längs med däcket). På en fisketur där det stänker in vatten, regnar etc. kan detta i vissa fall bli en hel del. Ett annat moment där båten kan ta in vatten är vid sjösättning. Om man inte backar ned trailern särskilt långt så är det inte ovanligt att kabelgenomföringen i motorbrunnen kan hamna under vatten en kort stund (vilket även kan hända om man backtrollar i motvind eller snabbt där motorbrunnen fylls med vatten).

Trailing, sjösättning, landstigning
            Var aktsam när båten sjösätts, trailas, när landstigningar görs m.m. så att inte båtens vattenintag till fisksumpen eller dräneringshålet till fisksumpen får en smäll och börjar ta in vatten. Det är även viktigt vid trailning att inget trailerdäck ligger i direkt anslutning till ex. dräneringshålet för fisksumpen.

Fryskador
            Innan vinterförvaringen varje år, eller då det är påtaglig risk för köldskador är det bra ifall man kan pumpa ur vattnet i pumparna tillhörande livewellen så gott man kan. Pumparna i båten tål att vattnet fryser generellt men viss risk för frysskador finns alltid.

För att kontrollera ifall man har en läcka i skrov/livewell kan man enkelt ha båten på trailer. Därefter fyller man ex. Livewellen (med slang, eller via vattenintaget i aktern) och ser ifall man får vatten i skrovet. Likaså kan man vattenfylla skrovet för att se ifall vatten kommer ut någonstans.

Kommentera

Sorry att man är seg att svara men är ju semester jag har också en superguide sen 1 månad tillbaka. Har tyvärr bara varit ute ett par gånger men tycker den har gått mycket bra, har funderat på det här med att det blir rätt mycket vatten i kölen men verkar som man fick svar på det senare i denna tråd. Är det något du har märkt av?
              Inga större instalationer än så länge men är på gång och koppla in 12 v uttag i alla fall sen tänkte jag försöka fixa så att motorn laddar förbruktingsbatteriet. Men osäker på hur det ska göras.
              Har du gjort något med din?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike the Dyke Visa inlägg
                Vad har du för modell och erfarenheter så här långt? Jag har en Super Guide och är väldigt nöjd så här långt, 3 mån.

Kollade under och baksidan på konsolen härom dagen och det visade sig att samtliga muttrar till instrumenten satt lösa, så kolla det. Har du extrautrustat den med något?
                Sorry att man är seg att svara men är ju semester jag har också en superguide sen 1 månad tillbaka. Har tyvärr bara varit ute ett par gånger men tycker den har gått mycket bra, har funderat på det här med att det blir rätt mycket vatten i kölen men verkar som man fick svar på det senare i denna tråd. Är det något du har märkt av?
                Inga större instalationer än så länge men är på gång och koppla in 12 v uttag i alla fall sen tänkte jag försöka fixa så att motorn laddar förbruktingsbatteriet. Men osäker på hur det ska göras.
                Har du gjort något med din?

Kommentera

Jag har fått lite stenskott och en repa på min tracker. Är det någon som har erfarenhet att täcka med teckstift eller dyl på den typen av båtar? Alla tips är välkomna?

Kommentera

Ursprungligen postat av kallelundgren Visa inlägg
                    Jag har fått lite stenskott och en repa på min tracker. Är det någon som har erfarenhet att täcka med teckstift eller dyl på den typen av båtar? Alla tips är välkomna?
                    låt det vara som det är....det lär bli fler...det är ju det som är enda fördelen med alubåtar, "underhållsfria"...
                    Senast ändrad av byggarn; 2013-07-30, 10:21.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hur går det med era trackerbåtar? Är själv sugen på en och vill gärna höra om ni har några problem med dom.

Gärna mycket bilder på egna installationer och annat som en köpare av dessa båtar behöver tänka på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 869 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka