Ja jäklar va lite man visste om plast och lim när givaren skulle dit. Mcket ringande och surfande blev det. Slutade med ett justerbart fäste i alu från westgear som limmats på akterspegeln. Hoppas du lägger upp bilder vart efter, verkar ju vara en del som ska dit... Om du har slantar över så kan jag rekomendera ett spolpumpskit från johnson pump (finns på seasea). Skitbra å kunna spola rent blod och annat shit:-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Projekt: Jakten på ett stycke Amerikanskt aluminium...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av marbleman Visa inläggJa jäklar va lite man visste om plast och lim när givaren skulle dit. Mcket ringande och surfande blev det. Slutade med ett justerbart fäste i alu från westgear som limmats på akterspegeln. Hoppas du lägger upp bilder vart efter, verkar ju vara en del som ska dit... Om du har slantar över så kan jag rekomendera ett spolpumpskit från johnson pump (finns på seasea). Skitbra å kunna spola rent blod och annat shit:-)
Nog för att jag inte får fisk men man kan väl kroka sig själv i tummen och bloda ner
Imorgon kommer väl båten om allt stämmer. Har stora bilen med mig för att kunna sticka ifrån jobbet och hämta den.
Passade på att markbereda och utöka gräsmattan med 2500 kvadrat och börja göra plats för nya båthuset igår.
Det börjar bli mycket projekt på gång. Kommer inte hinna mycket i sommar känns det som.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Update:
Äntligen! Som Fylking skulle sagt...
Båten kom till slut. Levererad ända hem till dörren av Mathias själv sent på tisdag kväll.
Fick detta mms när han var på väg:
Det har varit och kommer bli en fin balansgång mellan att skruva och fiska, samtidigt inte behöva stressa fram något man ångrar och får göra om. "som ett barn på julafton" har väl aldrig passat bättre...
Med lås och stöldskydd och sånt fixat kan vi gå vidare (det är inget jag tänker gå in på ytterligare, hur larm och div saker fungerar)
Prioriteringar till premiären på Lördag:
Frontmotor och batterier.
Ekolod.
Spöhållare.
Elmotorn och snabbfäste måttades in igår och monterades. Även RAM-fästet för motorn i uppfällt läge. RAM-fästet var ju äckligt smidigt att hålla motorn i ett järngrepp. Känns tryggt!
Mycket praktiskt med fabriksmonterade "stern saver" eller monteringsplatta för ekolodsgivaren.
Bara att tejpa, måtta och rita ut. Skruva rätt i plattan och inte behöva röra skrovet eller behöva silicon.
Alumacraft har verkligen tänkt till och förberett allt. Det ligger färdiga kablar och kanaler/genomföringar överallt.
Med en dragfjäder till hands kan man dra kablar och slangar överallt.
Extra elkablar dragna genom hela båten och färdiga högtalarkablar mm också från fabrik.
Ekolodet monterades idag inkl gps-pucken och RAM-fästet.
Batterierna på plats och kablage bytt.
Mer bilder kommer tas senare. Jag har bara taskiga mobilbilder och det kommer dokumenteras bättre vad som händer.
/MartinAlumacraft så klart!
Kommentera
-
säger bara en sak "boat buckles" googla -> beställ -> montera -> le!Senast ändrad av SWE; 2013-06-27, 21:47.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SWE Visa inläggsäger bara en sak "boat buckles" googla -> beställ -> montera -> le!
Men dessa ser ju smidiga ut. Har vi någon svensk butik att tillgå för beställning eller är det ebay som enda alternativ?Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Update: Det blev en laddare på plats idag. Det är Minn Kotas 330 som laddar 3st kanaler/batterier med 10A.
Fastmonterad modell. När man kommer hem med båten är det bara koppla in till uttaget så sköter den 3st batterier helt själv.
I dagsläget kommer det bli 2st 95Ah batterier i batterifacken för enbart frontmotorn. Ett extra 95Ah för El-riggar.
Extralysen och övrig elektronik kommer även belasta detta extrabatteri när huvudmotorn är av. Annars tas de från startbatteri som får laddning från bensinaren.
Original sitter det klena kablar som kan bli varma, dessa är nu utbytta mot rejälare prylar.
Efter ett test när motorn gick på max i 20 min så fanns det inte en antydan till värme på kablarna.
80A säkring monterad och sen snabbkontakter á trucktyp till Terrovan...
Terrovan går på 24V och den serien vill jag inte ha aktiv när jag laddar eller inte brukar båten så jag satt in ett skiljerelä mellan dem.
Just nu så sitter reläet till en knapp på panelen där jag helt enkelt styr reläet manuellt.
Jag kommer sätta en styrström till frontmotorn istället så att reläet bryter när motorn är upptagen. Alltså inte bara matningen till motorn utan även bryter kontakt mellan batterierna.
Allt dolt under luckan. Nu kan man glömma allt med batterierna.
Ska bara dra en extra matning genom skrovet ner till djupriggarna nu.
När jag gjort all annan dragning har jag matat med extra kablage bara ifall man kommer behöva i framtiden.
Där jag ej dragit kabel ligger det ett rep för att kunna ha att dra igenom med.
1. Elriggarna är väl på tur. Det är fästen och skenor beställda.
2. Fler spöhållare är även på väg och fästen till dem.
3. Surfplattan var skickad i fredags så fästet kan monteras när den kommer och ström till den.
4. Stereo och trådlös koppling till surfplattan så man kan lyssna på webradio/spotify eller kolla på TV om man nu vill det.
Blir mer och bättre bilder framöver.
Jag och svärgubben har hunnit med en fisketur och jag är väldigt nöjd hittills med båten.
Jag fick justera in trailern lite efter behov. Den var påställd på kran och var inte optimal för vinschning.
17 rullar totalt på trailern! Det var visst en 1500Kg chassi jag fick som är nertypad till 750 efter önskemål.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
ser riktigt trevligt och bra ut det där....allt utom trailern...en hel hög med pengar,vattentät belysning (?) och fortfarande ser det ut som att ljusrampen måste plockas bort vid sjösättning/upptagning....förlåt mig, men det är rena stenåldern ju....men det kanske just bara ser så ut på bilden ??Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka