Elmotor till Sandström 460 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor till Sandström 460

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor till Sandström 460

Hej, som "newbie" här på forumet så ställer jag denna fråga, vilken typ av elmotor ska jag montera på min Sandström 460?

Jag har en Yamaha F15 för transport och blåsiga dagar men saknar en elmotor som kan hjälpa mig med göstrolling och annat lite långsammare fiske.

Är frontmonterat det bästa eller aktermonterat och vilken typ av fäste ska jag ha?
    Kan tänka mig någon slags hjälp för styrning.
    Tacksam för svar.
    Jag skickar aldrig mer med Bussgods!

Har själv en sandström fast större men jag valde direkt ändå 55 pundaren.
    Prisskillnaden är ju inget att bry sej om i sammanhanget så jag har hellre lite
    mer än för lite kraft att ta av .... :-)
    sätt den i fören på en planka så har du ett kanonhjälpmedel när du fiskar.
    mvh wolfie
    Hellre en tappad fisk än en dag på land
    mvh wolfie

Kommentera

Så en 55 pundare föreslår du, som monteras på planka men hur fäster du den när det saknas skarndäck på basic varianten?

Kommentera

Som rekomenderat satsa på 55.a och frontmonterad, kan Du inte monterad en direkt så kolla med lokal smidesfirma om de kan göra ett fäste i alu brukar inte kosta många kronor och är både snyggare poch bättre än "planka" fjärrstyrning är bekvämt och underlättande och har du vunnit på lotto så köp en MK Ipilot så har du det bästa som går att köpa ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Som rekomenderat satsa på 55.a och frontmonterad, kan Du inte monterad en direkt så kolla med lokal smidesfirma om de kan göra ett fäste i alu brukar inte kosta många kronor och är både snyggare poch bättre än "planka" fjärrstyrning är bekvämt och underlättande och har du vunnit på lotto så köp en MK Ipilot så har du det bästa som går att köpa ;-)
          Vinsten blev 6:- på lottoraden så någon MK Ipilot blir det inte denna gång men kanske senare.
          Letar nu efter ett bra pris på en 55:a.

Kommentera

En Traxxis 55 är nu inköpt och en lokal plåtslagare har fixat ett fäste av durkplåt på babords sida.
            Lite krångligt med att få fästet att passa då det båda ska bockas och sedan krängas över kanten med gummilisten som sticker ut rejält. Nu sitter den bultad på aktern och ska testas i morgon.

Tycker att det är svagt av tillverkaren, som för övrigt har byggt båtar i fyrtio år, att inte erbjuda en lösning och ett tillbehör för detta ändamål. Det är förmodligen fler än undertecknad som vill ha en elmotor monterad bredvid en utombordare och "aftermarket" produkter är populära.
            Ser man till tex. Linder så har man förstått detta och kan kamma hem en hel del merförsäljning på alla sina tillbehör.

Också inköpt är en Minn Kota batterilåda och samtidigt provar jag ett AGM 80Ah från Biltema som nu laddats. Får se om batteriet håller, annars får jag falla tillbaka på den fyråriga garantin.
            Tyvärr så var deras största AGM 90Ah en centimeter för lång för lådan men det går att skaffa ett 80Ah till om detta inte räcker åt mig.

Kommentera

förklara för ett pucko varför man trollar med en elmotor när man har en liten 4-taktare?

Kommentera

Varför inte njuta av tystnaden och kanske komma ner i gösens och rödingens lugnare takt.

Kommentera

Nu har jag testkört Traxxis 55 och kan konstatera att den är behaglig att använda men lite tung att hantera för tiltning och höjdjustering på båten i sjön. Det utdragbara handtaget är bra men det går åt en förlängare för en lite mera behaglig rorkultsplacering.

Batteriet, ett 80Ah Biltema AGM räckte till ca. 4 timmars körning med en "gas" mellan 25-50 på handtaget och 1,2knop innan både den gröna och gula lampan slocknade på batterilådan. För längre fiskepass får jag nog skaffa ett batteri till för dubbla kapaciteten.

Kommentera

Det vore kanon om du kunde lägga ut en bild på hur fästet blev.

Hur tycker du båten är att fiska ifrån? Är den stabil att spinfiska ifrån, om man vill stå på en toft och är det kursstabil till trollingen?

Med vänlig hälsning Jonas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka