pioner 14 active - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pioner 14 active

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av snybs Visa inlägg
    Det där med trailer är ju också en femma. När jag var förbi handlaren nämnde jag att jag ville ha den som trailerbåt. Han sa att dom byggde om trailer till att passa just materialet i Pioner båtarna, dvs för att få till en jämnare viktfördelning. Punktbelastning under lång tid kunde leda till att skrovet deformeras, likt Terhi båtar. Skulle tippa på nåt i denna stilen, men vet inte säkert:
    http://tilhenger.hssmysen.no/index.p...161&Itemid=282

Jag mailade Cipax och ställde bla frågan om trailer. David G. gav följande svar:
    "...Thule Trailer som har standard vagnar anpassade till bla. Pioner 14 och 15.
    Så Thule har haft dessa båtmodeller inne på fabriken för anpassning.
    Det som är viktigt är att Pioner har bra stöd ut med kölen när man transporterar och lagrar båten på trailer oavsett vilken trailer typ du väljer. Sista kölrullen innan akterspegeln ska i stort sett vara längst bak där hävarmen från motorn uppstår.
    När det gäller sidorullar/sidostöd så ska de i stort sett bara agera som balansstöd och vara placerade ut med steglisterna där plastgjutningen i konstruktionen är i form av "plastbalkar" i dubbelskrovet och ger en styrka i konstruktionen.
    Men hela gjutningen är i ett stycke utan skarvar. När båten står på trailer så är det bra om man inte har spännbanden åtspända så att trycket på skrovet minimeras. Vi har våra större båtar som P17 och Multi med motorer F80 och F70 på trailer och det funkar fin fint och då är det betydligt större vikter på båten och motorn."

För närmre tekniska detaljer hänvisade David till Stefan S på Jensen och Englund, som jag talat med på årets båtmässa I GBG. Telefonsamtal med Stefan bekräftade att så länge båten vilar på kölen är det lugnt. Det viktiga är att inte få för mycket tryck från sidostöd mot bordläggningen och att inte göra båten för tung genom att tex låta den fyllas med regnvatten...

Jag blev lite tveksam när jag tittade på Thules standardtrailers som har två eller tre kölrullar. Inte så lockande att fördela belastningen på så liten anläggningsyta men det var som sagt icke modifierade trailers. Vågar inte tänka på vad en moddad Thule kostar iom att de är rätt dyra i normalutförande.
    Sneglar på Tiki BT 600 som verkar vara en uppskattad trailer. Den har åtminstone fem kölrullar att fördela vikten på. Att den sedan har en smartare ljusramp och bättre pris är ju inte fel heller.

Kommentera

Någon som vet om Pioner 14 har självläns?

Vad tror ni om denna typen an båtkärra till en pioner båt?
      Click image for larger version

Name:	båtkärra.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	1773305
      Senast ändrad av rubby; 2014-04-28, 07:58.

Kommentera

Båten har regnläns.

Tror inte att det släpet passar alls till den båten. Är det gjort för en vattenscooter eller? Kölrullar och sidostöd saknas helt vilket nog inte är så lyckat på en båt som av allt att döma kan vara känslig för punktbelastning under en längre tid. Trailern är väldigt olik den Pioner rekommenderar kan man säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av rubby Visa inlägg
          Någon som vet om Pioner 14 har självläns?

Vad tror ni om denna typen an båtkärra till en pioner båt?
          [ATTACH=CONFIG]67551[/ATTACH]
          här behandlas frågan om trailer till pioneeren......

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag menar inte exakt den trailern utan mera tänket.
            Mycket yta att fördela vikten på.

Kommentera

Är det någon som använt den än? Vilken motor hade du, vilket fiske utfördes, väderförhållanden och hur rymlig är den med två man UTAN pulpet?
              "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
              Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar