Ursprungligen postat av snybs
Visa inlägg
Jag mailade Cipax och ställde bla frågan om trailer. David G. gav följande svar:
"...Thule Trailer som har standard vagnar anpassade till bla. Pioner 14 och 15.
Så Thule har haft dessa båtmodeller inne på fabriken för anpassning.
Det som är viktigt är att Pioner har bra stöd ut med kölen när man transporterar och lagrar båten på trailer oavsett vilken trailer typ du väljer. Sista kölrullen innan akterspegeln ska i stort sett vara längst bak där hävarmen från motorn uppstår.
När det gäller sidorullar/sidostöd så ska de i stort sett bara agera som balansstöd och vara placerade ut med steglisterna där plastgjutningen i konstruktionen är i form av "plastbalkar" i dubbelskrovet och ger en styrka i konstruktionen.
Men hela gjutningen är i ett stycke utan skarvar. När båten står på trailer så är det bra om man inte har spännbanden åtspända så att trycket på skrovet minimeras. Vi har våra större båtar som P17 och Multi med motorer F80 och F70 på trailer och det funkar fin fint och då är det betydligt större vikter på båten och motorn."
För närmre tekniska detaljer hänvisade David till Stefan S på Jensen och Englund, som jag talat med på årets båtmässa I GBG. Telefonsamtal med Stefan bekräftade att så länge båten vilar på kölen är det lugnt. Det viktiga är att inte få för mycket tryck från sidostöd mot bordläggningen och att inte göra båten för tung genom att tex låta den fyllas med regnvatten...
Jag blev lite tveksam när jag tittade på Thules standardtrailers som har två eller tre kölrullar. Inte så lockande att fördela belastningen på så liten anläggningsyta men det var som sagt icke modifierade trailers. Vågar inte tänka på vad en moddad Thule kostar iom att de är rätt dyra i normalutförande.
Sneglar på Tiki BT 600 som verkar vara en uppskattad trailer. Den har åtminstone fem kölrullar att fördela vikten på. Att den sedan har en smartare ljusramp och bättre pris är ju inte fel heller.
Kommentera