Skillnad mellan Nit (blindnit, popnit) och Massivnit (slås med nithammare och mothåll)
För att en gång för alla reda ut begreppen om sammanfogningstekniker.
Det började förstås med eran då det var populärt att sammanfoga plåtstycken via sk. nitning. ett smidigt och bra sätt att bygga bla båtar på. Många av tillverkarna använde denna teknik vilket senare visade sig ganska opålitligt. Med åren uppstod skjuvning (skjuvning är en radiell påverkan i tex. ett hål). detta medgav läckande skrov och nitförband. Då dessa båtar var sammanfogade med sk, popnit, blindnit, kärt barn har många namn... en rörnit som i de flesta fall förhoppningsvis var trycktäta, tyvärr är dessa inte solida inuti utan har ett hålrum, detta gjorde att efter ett par år gav niten med sig en efter en för att senare försvaga hela förbanden. Detta får absolut inte förväxlas med massivnitning som bla. Lund boats, Alumacraft, crestliner mfl använder i sina förband. Detta används också inom flygindustrin och har visat sig vara den sammanfogningsmetoden tillsamans med limning (vanligast förekommande) vara den bästa för hållbarhet och minst sprickbildning med åren. Glöm ej att med svetsning i framförallt aluminium som är ett sprött material kan med åren spricka om det finns inbyggda spänningar i skrovet (kan bildas vid svetsning som sammanfogningsmetod).
Massivnitning görs med borrning, brotschning av hålen till hundraprocentig passning för att motverka skjuvning. sedan sammanfogas plåtarna med en massiv nit ( en homogen nit ) med oftast en tryckluftsdriven hammare samt mothåll för att till slut ge båten en helt homogen samanfogning av plåtarna utan att behöva påverka dem med värme som bildas utav bla svetsning. Massivnitningen kombineras alltid med "smack", Lim som också sammanfogar men också tätar och motverkar korrosion mellan plåtar , spant och förband.
Jag hoppas detta skall reda ut ett och annat i djungeln om Aluminiumbåtar där ute.
För att en gång för alla reda ut begreppen om sammanfogningstekniker.
Det började förstås med eran då det var populärt att sammanfoga plåtstycken via sk. nitning. ett smidigt och bra sätt att bygga bla båtar på. Många av tillverkarna använde denna teknik vilket senare visade sig ganska opålitligt. Med åren uppstod skjuvning (skjuvning är en radiell påverkan i tex. ett hål). detta medgav läckande skrov och nitförband. Då dessa båtar var sammanfogade med sk, popnit, blindnit, kärt barn har många namn... en rörnit som i de flesta fall förhoppningsvis var trycktäta, tyvärr är dessa inte solida inuti utan har ett hålrum, detta gjorde att efter ett par år gav niten med sig en efter en för att senare försvaga hela förbanden. Detta får absolut inte förväxlas med massivnitning som bla. Lund boats, Alumacraft, crestliner mfl använder i sina förband. Detta används också inom flygindustrin och har visat sig vara den sammanfogningsmetoden tillsamans med limning (vanligast förekommande) vara den bästa för hållbarhet och minst sprickbildning med åren. Glöm ej att med svetsning i framförallt aluminium som är ett sprött material kan med åren spricka om det finns inbyggda spänningar i skrovet (kan bildas vid svetsning som sammanfogningsmetod).
Massivnitning görs med borrning, brotschning av hålen till hundraprocentig passning för att motverka skjuvning. sedan sammanfogas plåtarna med en massiv nit ( en homogen nit ) med oftast en tryckluftsdriven hammare samt mothåll för att till slut ge båten en helt homogen samanfogning av plåtarna utan att behöva påverka dem med värme som bildas utav bla svetsning. Massivnitningen kombineras alltid med "smack", Lim som också sammanfogar men också tätar och motverkar korrosion mellan plåtar , spant och förband.
Jag hoppas detta skall reda ut ett och annat i djungeln om Aluminiumbåtar där ute.
Kommentera