Hur snabbt kan ni köra och ha bottenkontakt med ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur snabbt kan ni köra och ha bottenkontakt med ekolod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur snabbt kan ni köra och ha bottenkontakt med ekolod?

    Tjenare
    Har ett Humminbird 597Ci HD som monterades i aktern på min Arkip Linder vid köp av ny båt.
    Själv tappar jag bottenkontakten med ekolodet vid hastigheter över 12 knop och efter 8-10knop så är det knappt synlig botten utan ett jäkla kludder bara.

    Har Linders givarfäste.. säker jag givaren lite så får jag en jävla vattenstråle när jag gasar på som flyger upp över en .. skitskumt haha. Inte blir det bättre kontakt heller. Höjjer jag blir det sämre.

    Blir nyfiken på hur snabbt ni kan köra med era och ändå se botten?
    Senast ändrad av Cynic; 2013-05-28, 09:15.

  • #2
    Har endast kört med Elite 4 givaren i vattnet (aktern) i högre farter, den funkar bra upp till runt 14-15 knop sen börjar det bli kaos på skärmen och till slut visar den 0 meter djup och bara botten-färg. Ska man bränna på från A till B så är nog plottern/sjökortet till större hjälp än lodet verkar det som...
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

    Kommentera


    • #3
      Ja.. hade gärna haft 15 knop i alla fall och bottenkontakt.
      Plottern är ju trevlig men på mitt Navionicskort visas inga djup mer än en färgskillnad där det är lite ljusare. Så ligger jag på 8 meter och och det är ljusblått så kan det helt plötsligt vara 1.5 meter utan att någon skillnad visats på plottern vilket gör det lite småläbbigt om man dammar på i 30 knop =/

      Detta upptäckte jag förra turen. Drog ner och åkte i 3-4 knop och var tvungen att lyfta propellern lite då jag va nojjig vid 1.2m...

      Kommentera


      • #4
        Hehe ja, jag vet exakt vad du menar. Var inte många dagar sen jag åkte på grund, trots att jag satt å glodde på Navionics-sjökortet på en 7 tummad Elite 7. Visade 3 meters djup och en mikroskopisk sten-markering som jag självklart missade... (http://www.fiskesnack.com/forum/show...Yamaha-30hk-()

        Kommer aldrig mer lita på sjökorten... Bästa är väl att bränna på i farlederna och sen prutta fram eller i värsta fall byta till elmotorn på 2-3 meter och grundare.
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

        Kommentera


        • #5
          Hade samma problem på min Linder 400. Sen gick jag ekolodskurs hos Bosse Hall. Pröva att vinkla givaren med bakänden lite nedåt så att strömmen kring den ändras. Nu vet jag inte hur undersidan på Arkipen ser ut men på min gamla Linder var det stråk med nitar som orsakde luftbubblor som störde givaren. Pröva flytta den lite i sidled och kolla vart du får minst luftbubblor.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
            Hehe ja, jag vet exakt vad du menar. Var inte många dagar sen jag åkte på grund, trots att jag satt å glodde på Navionics-sjökortet på en 7 tummad Elite 7. Visade 3 meters djup och en mikroskopisk sten-markering som jag självklart missade... (http://www.fiskesnack.com/forum/show...Yamaha-30hk-()

            Kommer aldrig mer lita på sjökorten... Bästa är väl att bränna på i farlederna och sen prutta fram eller i värsta fall byta till elmotorn på 2-3 meter och grundare.
            använder mest papperskort, men kvaliteten på innehållet är ganska bra, vet jag sen jag gjorde lumpen som sjömätare på -90 talet. Dock brukar sjökorten visa kurvor vilka det innanför är högs t.ex. 3, 6, eller nio meter, så om du åker på ett område som i ett vanligt kustkort av papper är grönt, innebär det att där är mellan 0 och 3 meter djupt och alltså kräver försiktighet....... brukar var upplagt på liknande sätt i korten till plottrar vad jag vet......

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
              Hade samma problem på min Linder 400. Sen gick jag ekolodskurs hos Bosse Hall. Pröva att vinkla givaren med bakänden lite nedåt så att strömmen kring den ändras. Nu vet jag inte hur undersidan på Arkipen ser ut men på min gamla Linder var det stråk med nitar som orsakde luftbubblor som störde givaren. Pröva flytta den lite i sidled och kolla vart du får minst luftbubblor.
              Menar du så att den tippar uppåt. Ner med bakänden på givaren?

              Kommentera


              • #8
                rätt monterad skall du kunna hålla fullt och ändå kunna avläsa djupet,har aldrig haft nåt större problem att få detta att fungera på någon båt jag haft...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
                  Hade samma problem på min Linder 400. Sen gick jag ekolodskurs hos Bosse Hall. Pröva att vinkla givaren med bakänden lite nedåt så att strömmen kring den ändras. Nu vet jag inte hur undersidan på Arkipen ser ut men på min gamla Linder var det stråk med nitar som orsakde luftbubblor som störde givaren. Pröva flytta den lite i sidled och kolla vart du får minst luftbubblor.
                  Om det är bubblor och turbulens som orsakar störningarna så har iaf Humminbird funktionen att man kan ändra känsligheten pga störningar från motor,turbulens etc.Testa det o se om det blir någon skillnad.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har inga problem upp till 30 knop iaf och så har det varit på alla båtar jag haft med ekolod, bara en fråga om att montera givaren på rätt ställe och justera den rätt så funkar det bra.

                    Navionics korten har ju 3 färger för olika djupområden som ger mycket god information om när det börjar bli grunt, vitt betyder att det är 6m eller mera, ljusblått betyder att djupet är uppskattat (OBS ej mätt) att vara mellan 3-6m och mörkblått betyder 0-3m ej mätt utan också det uppskattat, sedan bör man ha med i tankarna att det finns felmarginal i korten som ju baseras på de vanliga papperkortens och den databas som ligger som grund för dem.

                    Räkna med att i de flesta fall råder enligt sjöfartsverkets/transportstyrelsens kart avd en osäkerhet på 0-50m i okänd riktning på var ett grund på sjökortet ligger i verkligheten jämfört med på sjökortet både pappers och elektroniska, detta gäller endast i outprickade farvatten, i prickade farleder så är det rätt men de flesta av oss kör ju mest i icke prickade vatten och då måste man vara observant.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 208 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 751 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X