Ok hur länge ska man vänta? Eller syns det omedelbart om den löser upp sig?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är detta gelcoat eller färg?
Collapse
X
-
Jag testade när jag målade svärfarsans båt. Han hade köpt tvåkomp och den var målad tidigare, testade på en liten yta och det gick ganska fort. Såg redan efter några minuter att det löstes upp under. Men gubben ville inte slipa bort allt så han lämnade tillbaka de som var oöppnade och köpte enkomp ist. Men vänta till dan efter och känn ordentligt så att färgen under inte löst upp eller blivit mjuk etc!
Kommentera
-
-det är i grunden Orginal-Gelcoat, och den har släppt.
-skit i prickarna, det är sånt man stänkte på förr för att porra till båtarna, och det är en annan färg av gelcoat.
-det du ska fråga dig är VARFÖR har Gelcoaten släppt som den gjort???????????
-på bilderna ser jag glasfibrer och det är INTE bra, är toften helt genom-röten?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg-det du ska fråga dig är VARFÖR har Gelcoaten släppt som den gjort???????????
-på bilderna ser jag glasfibrer och det är INTE bra, är toften helt genom-röten?
Hur kollas ruttna tofter enklast? Fuktmätare från classes?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Snorungen Visa inläggVet inte om tofterna är ruttna, borde väl svikta då? Har svårt att tro det.
Hur kollas ruttna tofter enklast? Fuktmätare från classes?
Kommentera
-
det ska inte finnas lösa fibrer i gjutningen om den är friskt, det skall vara homogent.
-är det det är det bara slipa bort allt löst och rolla på 'Topcoat igen.
Topcoat köper du antingen färdigt, eller gör själv genom att blanda i 4% Parafin i Gelcoaten, allt finns på Feltema
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inläggdet ska inte finnas lösa fibrer i gjutningen om den är friskt, det skall vara homogent.
-är det det är det bara slipa bort allt löst och rolla på 'Topcoat igen.
Topcoat köper du antingen färdigt, eller gör själv genom att blanda i 4% Parafin i Gelcoaten, allt finns på Feltema
Kommentera
-
anledningen till att man använder Gelcoat/Topcoat är att Glasfiberlaminat inte tål UV, det är också väldigt känsligt för skador som gör att det kommer in fukt i laminatet som vid minusgrader gör att du får frostsprängning som separerar laminaten och det får Böldpest.
om PUR gör samma jobb vet jag faktiskt inte, det får någon annan svara på, jag är old-school och använder Gel/Topcoat för då vet jag att jag är safe.
(det finns fler anledningar också, bara den att börjar man bygga ett skrov med Gelcoat i en viss färg är skrovet klart när du tar det ur formen, bara poleras och inget mer)Senast ändrad av Nito; 2013-05-28, 20:54.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka