Är detta gelcoat eller färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta gelcoat eller färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok hur länge ska man vänta? Eller syns det omedelbart om den löser upp sig?

Kommentera

Jag testade när jag målade svärfarsans båt. Han hade köpt tvåkomp och den var målad tidigare, testade på en liten yta och det gick ganska fort. Såg redan efter några minuter att det löstes upp under. Men gubben ville inte slipa bort allt så han lämnade tillbaka de som var oöppnade och köpte enkomp ist. Men vänta till dan efter och känn ordentligt så att färgen under inte löst upp eller blivit mjuk etc!

Kommentera

-det är i grunden Orginal-Gelcoat, och den har släppt.
        -skit i prickarna, det är sånt man stänkte på förr för att porra till båtarna, och det är en annan färg av gelcoat.
        -det du ska fråga dig är VARFÖR har Gelcoaten släppt som den gjort???????????
        -på bilderna ser jag glasfibrer och det är INTE bra, är toften helt genom-röten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          -det du ska fråga dig är VARFÖR har Gelcoaten släppt som den gjort???????????
          -på bilderna ser jag glasfibrer och det är INTE bra, är toften helt genom-röten?
          Vet inte om tofterna är ruttna, borde väl svikta då? Har svårt att tro det.
          Hur kollas ruttna tofter enklast? Fuktmätare från classes?

Kommentera

Ursprungligen postat av Snorungen Visa inlägg
            Vet inte om tofterna är ruttna, borde väl svikta då? Har svårt att tro det.
            Hur kollas ruttna tofter enklast? Fuktmätare från classes?
            När jag köpte min båt i höstas så hade jag nån liten spricka i gelcoten på tofterna, kände och tryckte noga och det sviktade inget. bra tänkte jag då är det inte sprucket rätt igenom utan det bör räcka med lite spackel och färg. Men när jag fick hem båten och skulle börja fixa till detta så kunde jag dra bort stora glasfiber bitar vid sprickan. Fukt hade krypt in i träet under plasten och gjort så att trä och glasfiber hade separerat. så det blev en helrenovering av insidan för min del. Borra små hål i tofterna då ser du direkt på borret om det är ruttet.

Kommentera

det ska inte finnas lösa fibrer i gjutningen om den är friskt, det skall vara homogent.
              -är det det är det bara slipa bort allt löst och rolla på 'Topcoat igen.
              Topcoat köper du antingen färdigt, eller gör själv genom att blanda i 4% Parafin i Gelcoaten, allt finns på Feltema

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                det ska inte finnas lösa fibrer i gjutningen om den är friskt, det skall vara homogent.
                -är det det är det bara slipa bort allt löst och rolla på 'Topcoat igen.
                Topcoat köper du antingen färdigt, eller gör själv genom att blanda i 4% Parafin i Gelcoaten, allt finns på Feltema
                räcker det inte med att lägga på en pur-färg direkt på glasfibret och skita i topcoaten? Vad tjänar man eg på att ha topcoat i båten?

Kommentera

anledningen till att man använder Gelcoat/Topcoat är att Glasfiberlaminat inte tål UV, det är också väldigt känsligt för skador som gör att det kommer in fukt i laminatet som vid minusgrader gör att du får frostsprängning som separerar laminaten och det får Böldpest.
                  om PUR gör samma jobb vet jag faktiskt inte, det får någon annan svara på, jag är old-school och använder Gel/Topcoat för då vet jag att jag är safe.
                  (det finns fler anledningar också, bara den att börjar man bygga ett skrov med Gelcoat i en viss färg är skrovet klart när du tar det ur formen, bara poleras och inget mer)
                  Senast ändrad av Nito; 2013-05-28, 20:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka