Är detta gelcoat eller färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta gelcoat eller färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta gelcoat eller färg?

1. Är detta vitfärg (1-komp?) som är målat på glasfibern och som börjat släppa eller är det orginalgelcoat från crescent? Kan färgen i gelcoat släppa på detta viset?

2. Vad är de röda prickarna? Halkskydd? Kan man få bort dessa eller är de orginal på crescentbåtar?

Click image for larger version

Name:	färgsläpp.jpg
Views:	1
Size:	137,9 KB
ID:	1818464Click image for larger version

Name:	märkning.jpg
Size:	199,7 KB
ID:	1818465

Har en 465:a. Gissar att det är ommålat. Original orange gelcoat från 80-talet brukar vara mkt blekt av solen. Förvisso finns det gelcoat i rätt färg så det är klart att det skulle kunna vara ny sådan. Jag har lackat min sarg för 4 säsonger sedan med 1-komp som sitter riktigt bra. Botten målade jag med två-komp med mattningsmedel och halkskydd.

Kommentera

släpper det överallt eller är det bara på tofterna? om det bara är på tofterna så kan dom vara omgjorda ser inte riktigt orginal ut. prickarna/färgstänket är bara en utseendegrej. blir nog svåra att få bort utan att skada den andra ytan, ska du måla hela så är det väl bara att slipa bort dom.

Kommentera

färgen (mest troligt) eller gelcoaten har släppt på flera ställen i båten och är väldigt genomskinlig. Fy sjutton också vilket jobb som väntar mig om det är 1-komp. Har ju köpt 2-komp som jag ska måla med och då ska det ju all 1-komp vara puts väck :-(

Kommentera

Ursprungligen postat av Snorungen Visa inlägg
          färgen (mest troligt) eller gelcoaten har släppt på flera ställen i båten och är väldigt genomskinlig. Fy sjutton också vilket jobb som väntar mig om det är 1-komp. Har ju köpt 2-komp som jag ska måla med och då ska det ju all 1-komp vara puts väck :-(

det är ett jävla grisjobb. slipa är inget roligt. men det är nog med största säkerhet orginaltopcoat om det har dom där prickarna. jag är inte riktigt med på varför allt det gamla ska bort. i det stora hela är ju topcoaten och plasten under samma sorts material. du kanske kan förklara. men det är klart lossnar det av sig själv så vill man ju ha bort det innan man målar över. Vad är det för färg du ska måla med, själv har jag kört topcoat på mitt projekt och tyckte det funkade bra. botten har jag ju målat med 2-komp epoxi och det fäster ju fint.Click image for larger version

Name:	2013-03-16 15.22.21.jpg
Size:	365,3 KB
ID:	1767844 så såg min ut nytopcoatad

Kommentera

OM det är orginaltopcoat så behöver jag inte slipa bort allt!! Men om det är 1-komponentsfärg som är ditmålad i efterhand så måste det bort. Detta eftersom 2-komponentsfärg löser upp enkomponent om de målas på varandra!

Håller tummarna för att det är topcoat även om magkänslan är färg. Men som du säger dom där prickarna, är dom där orginal så får jag lite hopp

Tänkte måla inv. med biltemas 2 komp. polyuretan off white.

Kommentera

Name:	2.jpg
Size:	47,7 KB
ID:	1767845Click image for larger version

Name:	1.jpg
Size:	59,2 KB
ID:	1767846

Här är ett par till bilder!

Kommentera

Botten är redan renslipad och målad med 5 lager epoxiprimer.

Name:	botten.jpg
Size:	38,5 KB
ID:	1767847

Kommentera

Ursprungligen postat av Snorungen Visa inlägg
                  OM det är orginaltopcoat så behöver jag inte slipa bort allt!! Men om det är 1-komponentsfärg som är ditmålad i efterhand så måste det bort. Detta eftersom 2-komponentsfärg löser upp enkomponent om de målas på varandra!

Håller tummarna för att det är topcoat även om magkänslan är färg. Men som du säger dom där prickarna, är dom där orginal så får jag lite hopp

Tänkte måla inv. med biltemas 2 komp. polyuretan off white.
                  Ok då är jag med förbisåg det där med färg lite i tanken, det ser ju samtidigt väldigt lustigt ut att det släpper som det gör. Verkar ju otroligt att någon skulle ha slipat bort all topcoat för att måla med för en gång i tiden

Kommentera

Blanda lite av din tvåkompfärg och prova måla på en liten bit och se om det löser upp den gamla färgen. Löser den upp det så är det bara slipa bort all gammal färg eller köpa ny. Löser den inte upp den så är det bara köra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka