Önskar båttips för Stockholmsområdet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar båttips för Stockholmsområdet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Önskar båttips för Stockholmsområdet

Hej, flyttar snart till Stockholm city och funderar på att köpa mig en båt i samband med det. Har nu några frågor om detta.

1. Först undrar jag om båtplatser. Finns det lediga sådana t.ex. runt Kungsholmen? Vad kostar en båtplats till en femmeters styrpulpet? Har ni tips på andra lämpliga marinor med bra kommunikationer till stan som skulle kunna passa en bil-lös?

2. Vilken båttyp bör jag sikta på, budgeten är väl ca 100-150.000kr? Den ska funka bra till både fiske och bad m.m. (så frugan blir nöjd obv.). Har tänkt mig något i stil med Yamarin 50 SC eller Ryds 510 GTI. Om man åker inåt Mälaren bör ju dessa räcka men om jag vill prova fisket utåt skärgården, bör jag satsa på något kraftigare då? Var är förresten fisket bäst, skärgården eller Mälaren?

Har tusen frågor då jag bara ägt en båt förut (som var kass till fiske), har begränsad båtvana och dessutom blir ny i storstan. Alla tips och idéer mottages tacksamt! Fisket som ska bedrivas är det vanliga: jerk, spinn, gäddmete, vertikalfiske kanske osv... Jag gillar det mesta. Tack!

Du får nog stå i kö ett bra tag för en båtplats i det området. Vill du ha något omgående får du söka dig en bit bort.

Kommentera

Tror nog ditt största problem är att hitta båt plats, inne i city får du räkna med att stå några år i kö. Lästa för ett tag sedan att till dom populära bryggorna är det ca 7års väntetid.
      Buster & Silver båtarna skulle jag kolla på.

Kommentera

Ja, du får vänta bra länge om du ska ha båtplats i City.. Det är en miljonstad med över hundra tusen båtar (om inte mer?).. Storleken på de båtar du tittat på räcker gott. Fisket är generellt lättare i skärgården än mälaren, om du pratar gädda. Gös finns det antagligen mer av i mälaren.

Kommentera

Tack för bra svar som gjort att bilden klarnat lite! Båtarna jag tänkt mig är inte helt fel alltså, har kikat lite på Silver-båtarna också och de ser fina ut. Cosmoz>> Varför rekommenderar du aluminiumbåtar framför plast? Vet att det finns trådar om detta men...

Någon som har konkreta tips om bra båtplatser, helst söderut från stan med smidiga kommunikationer? Priser? Tack igen!

Kommentera

Har nu snöat in på Silver Fox 485 eller kanske ännu hellre en Yamarin 50 SC. Några invändningar mot dessa båtar? Vill kunna fiska i både skärgården och Mälaren.

Ryds föll bort lite då de verkar ha en himla massa sittplatser överallt. Jag ska ju fiska!

Kommentera

Fick precis plats i mälarhöjden "Mälarhöjdens båtklubb" där vi stått i många år och där kan jag rekomendera att söka! Tror även du kan söka till örnsberg.

Och så blev det en ny båt också en Hr 460 fishing och den kan jag också rekomendera. En billigare modell om man jämför mot andra märken.. Lycka till

Kommentera

Bor i Traneberg. Sist jag kollade så fanns det två platser på min båtklubb (var dock två år sedan, men det var anmärkningsvärt att det fanns lediga platser i slutet av maj det året). Dessa kostade 2500kr/år + en medlemsavgift som betalades en gång.

Testa att ringa runt så hittar du nog något bra! Ryds 510 GTI med 100hk är en helt OK allroundbåt tycker jag! Bra val om man gillar plast. Är sportfisket tyngdpunkten hade jag valt en sportfiskeanpassad modell.

Kommentera

Har hängt lite i Stockholm den senaste tiden och tycker att alla båtar verkar vara större än de femmetersbåtar jag tänkt mig. Folk verkar ha sexmetersbåtar och större. Kanske är det lite tryggare med en sådan om man ska ut i skärgården?

Den jag blivit sugen på nu heter Yamarin 59 CC med 100-115hk. Jag förstår att det är en väldigt fin båt till sommarnöjen rent generellt men hur är den till fiske? Jag vill alltså ha en båt som man dels kan åka ut och roa flickvännen med men som även fungerar bra till mitt fiske (jerk, spinn, gäddfluga, jiggning osv - det vanliga).

EDIT: en liten följdfråga också. Vi flyttar nog till Hammarbyhöjden, var skulle jag kunna ha båten? Har ingen bil utan behöver använda buss, tunnelbana etc.

Tack!
                  Senast ändrad av Snäckan; 2013-06-26, 13:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka