Akterspegelfunderingar kl. 03:24 på natten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akterspegelfunderingar kl. 03:24 på natten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akterspegelfunderingar kl. 03:24 på natten.

Jag rev min akterspegel för ett tag sedan och var ut en sväng igår kväll och hackade bort en stor, genomskinlig, gul knöl som blev kvar efter att jag kapade bort stödbenet för aktern. Det blev väldigt tunt just där klumpen suttit, bara ett lager s.k. rowing-väv kvar.

Jag slipade hela insidan på aktern och hade tänkt lägga ett eller kanske två lager glasfiber och polyester för att delvis täcka igen alla hål i aktern samt göra den lite stabilare. För att fylla hålen tänkte jag slipa dem samt peta i lite extra fibersmet. Tänkte använda tvingar för att hålla fast något platt som stöd och stopp på utsidan.

Jag tycker insidan ser ganska krackelerad ut dock, samtidigt känns det inte som att jag kan ta bort mer material, om det ens är möjligt. Efteråt blir det några skivor plywood som plastas dit en och en. Har sparat ett par centimeter av den gamla insidan på aktern för att ha något att fästa emot samt "skjuta i" plywooden mellan, men detta kanske är helt fel tänkt?

Några åsikter och synpunkter eller ska jag bara köra på som jag beskrivit? Håll till godo med ett par bilder för ytterligare förklaring:

Click image for larger version

Name:	IMG_20130519_200054.jpg
Views:	1
Size:	619,4 KB
ID:	1818285Click image for larger version

Name:	IMG_20130519_200114.jpg
Size:	627,5 KB
ID:	1818286

Ingen? Tänkte ut och mecka lite i morgon så vore skönt att ha lite kött på benen i ämnet innan man gör något man får ångra.

Kommentera

Det bruna på insidan är det trä eller plast?
      Du måste iaf slipa bort allt så du har ren plast för bäst vidhäftning.
      De små kanterna du sparat kan du ha kvar såtillvida att du får dit den nya spegeln utan att det tar emot.
      Du måste också slipa bort all topcoat innan du plastar ihop allt annars fäster det inte lika bra.
      //C

Edit: Läste ditt inlägg lite noggrannare och såg att du slipat på insidan, de krackeleringar du nämner skulle jag inte bry mig om, när du rollar på ny plast kommer de att fyllas igen. Hur stor motor kommer du hänga på?
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Det verkar vara nån gammal plast eller något, inte trä i alla fall... Jag tror jag kapar bort de små kanterna också, som du sa så kanske det blir mer krångligt än smidigt att få ner sista skivan samt att jag inte kommit åt att slipa lika bra innanför kanten.

Tänkte hänga på min 35hk Mercury från 84, den väger 67-68kg enligt alla uppgifter jag hittat på nätet men har lång rigg så jag ska höja aktern ungefär 13cm samtidigt.

Tack så mycket för hjälpen! Ska skopa i mig den här gröten sen fara iväg och fippla.

Kommentera

det bruna ser ut som någon form av mög som jag garanterat skulle ta bort, det ser inte ut att sitta så hår då det lossnat och man ser laminat bakom, ingen ide slarva då du lika tagit tag i problemet.
          ta bort kanterna du lämnat för det kommer bli besvärligt och trångt där att få det ordentligt gjort.
          tänk på att helst använda Björkplyfa till akterspegeln, och under inga omständigheter formplyfa.

Kommentera

Nån form av mög ja, exakt vad vet jag dock inte. Som du säger är det (endast ett lager) glasfiberväv ytterst, och sen ligger det så kallade "möget" i cirka en millimeter skikt på insidan om den. Nån form av lim eller något, det lossnar inte jättelätt...

Är rädd att peta hål i den yttersta glasfiberväven om jag börjar härja men det kanske inte gör något när jag ändå ska dit med ett par nya lager polyester efteråt. Om jag petar bort "möget" så blir det j-vligt tunt kvar... Råkade göra ett par små hål när jag petade bort den stora, gula klumpen där i mitten där stödet satt.

Blev slipmaraton på ett par timmar idag mellan regnskurarna i alla fall, har gjort precis som du föreslog att ta bort kanterna så det har jag gjort samt slipat ner till råplasten cirka en decimeter från aktern och inåt på både fribord och durk så det vore f-n om det inte fäster sen!

Kommentera

klokt, bara slipa bort skiten och göra rätt när du lika gör det.
              -sitter själv och kliar glasfiberdamm som bäst då farsan hade lovar bort mig som Båtlagare idag på en båt där snön nog legat för tung under vintern och en kölrulle gått genom skrovet....
              -om den blir väldigt sladdrig när du slipat bort allt så börja med ett eller två lager matta och direkt en plywoodskiva som du drar fast med grabber genom skovet utifrån innan det börjar härda så blir den rak och fin.
              -förplasta plyfan och låt härda innan du lägger in den i båten, ffa. björkplyfa suger duktigt med plastoch måste nästan förmättas, annars är risken stor att den inte fäster som den ska.

nedan en bild på hur jag lade igen ett gammalt hål efter ett drev med en skiva utifrån och så tänker du omvänt, bara dra fast med Grabber genom skrovet
              Click image for larger version

Name:	20120817_140910.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	1767792
              Senast ändrad av Nito; 2013-05-21, 18:53.

Kommentera

Schysst av far din att bara bjuda ut dig sådär. Han kan få låna ut dig till mig en sväng så kan du lära mig ett och annat.

Har några följdfrågor;

När jag förplastar plyfan, ska jag plasta in på båda sidor skivan inkl. runt kanterna så den blir som ett paket alltså? Ska jag använda glasfiber också eller räcker det att mätta med bara polyester? Dumma frågor kanske men jag är helt grön.

Antar att jag ska dra igenom grabbers på ett antal ställen från utsidan för att den ska ligga i dikt istället för att använda tvingar som ändå inte räcker ända ner? Sen får man spackla, slipa och fixa utsidan på aktern efteråt. Känns bara olustigt att dra massa skruvar genom alltihopa när jag försöker laga hålen som redan finns...

Slutligen, vad kan tänkas vara en bra tjocklek på aktern? Hade tänkt 3st 12mm först men med ett gäng lager plast kanske det blir lite väl tjockt.
                Senast ändrad av dr00l; 2013-05-21, 23:32.

Kommentera

-han är snäll.....
                  -förplasta plyfan med enbart lätt utspädd Polyester runt om så den får suga åt sig, ingen glasfiber.
                  ska vi vara seriösa el grande, borra en massa 5-7 mm. hål i skivan med ca. 1 dm mellan så har luften någonstans att ta vägen, och börja dra fast skivan med grabber från botten och jobba dig uppåt, se till att ha ström i dragaren eller använd en elektrisk borrmaskin (är inte alla det, 220v. då....)

-du får fylla hålen efteråt, det stämmer och om du inte har en Red Neck Bassboat som jag så får du lacka aktern för att få den enhetlig, annars bryr dig dig inte...

-nästa varv trä i akterspegeln drar du fast på samma sätt, fast inifrån.
                  när plasten härdat, drar du bort Grabberna.
                  -runda också av alla vassa hörn på plyfan, och ska vi vara ännu mer seriösa fyll ytan som ansluter skrovet mot där du ställer ner plyfan med glasfibespackel.

-efter detta håller din akter spegel för 100 hk minst

-nä, det jag menar är att det krävs så lite när man lika gör det att göra det rätt
                  Senast ändrad av Nito; 2013-05-22, 00:37.

Kommentera

Tack som fan, här ska byggas.

Ser att det finns massa olika varianter av s.k. "Grabbers" - någon speciell modell du använder?
                    När jag fäster den andra plattan, ska jag strunta i att plasta över skruvskallarna och ta det efteråt antar jag, annars finns det väl risk att det spricker efter härdning när jag ska skruva ur dem?

I övrigt har jag fått en ganska klar bild för hur jag ska göra och det tackar jag återigen för!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka