Hjälp med val av trolling/semesterbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av trolling/semesterbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av trolling/semesterbåt

Jag har börjat kika lite smått på en "riktig" båt och behöver lite tips på olika båttyper, det gäller en båt som skall kuna användas både som trollingbåt och semesterbåt, huvudsyftet är dock laxtrolling i de stora insjöarna och havet. Viktigast är att båten har bra sjöegenskaper och den skall naturligtvis vara ce godkänd.
    Det känns som att en täckt båt skulle vara sjösäkrast och naturligtvis också skönast när vädret är ruskigt, dock ska den vara öppen i aktern för trolling.
    Har tittat lite på Atlantic 570HRT Fisher, Atlantic Adventure, Finnmaster 6600WA, Uttern C68, Örnvik 640 Weekend, Bayliner Trophy, Yamarin 5800 Big Catch och liknande... Jag har noll koll på dessa båtar, dess sjöegenskaper och byggkvalitet?
    Bränsleförbrukning samt valet av inom/utombordare kan ju också vara av betydelse.

Andreas
    Senast ändrad av MrJazze; 2013-05-19, 22:28.

Har fått en Yamarin 59 CC med Yamaha 115 i kikaren är det någon som har något att säga om den båten?
    Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
      Har fått en Yamarin 59 CC med Yamaha 115 i kikaren är det någon som har något att säga om den båten?
      Andreas
      Den är ett utmärkt val som trollingbåt med fina sjöegenskaper men hur hade Du tänkt att semesrtra i en öppen båt, är inte hytt med kojer ett krav om man ska semestra ombord i någon/några veckor eller är det tälta i land som gäller för Då funkar det ju.

Någon WAC variant funkar om man inte har för höga krav på komfort på kojerna men jag vet av plågsam erfarenhet vad dåliga kojer gör med ryggen efter någon vecka till sjöss, och skulle aldrig tumma på komforten om det även ska semestras i den med familj kanske.

Av de fabrikat Du nämner ovan så bör Du ta bort Atlantic rena skräpet som inte är något att ha, visst billiga och ser bra ut på ytan men kvaliteten är kass, satsa hellre på en bättre beg av Yamarin eller Uttern, kan Du hitta en sen Bayliner Trophy med fronthytt så är det ett bra skrov men kräver en del motor och inte så billig i drift men stadiga att fiska ifrån, men jag skulle ändå välja Yamarin WAC på +6m med en 4Taktare på 115-150hk.

My 2 Cent

Kommentera

För att göra det ännu svårare så är Kyrkö 520 ganska poppis vad jag har förstått.

Kommentera

Det här med semestrandet får nog vänta lite på sig! Känns bökigt att traila en stor hyttbåt till allt fiske och det lär knappast vara idealiskt att vetikala och spinnfiska ifrån. Inte heller fick jag någon båtplats som tillåter att jag kan ha två båtar. Yamarinen är ju knappast idealisk till någonting den heller men fungerar nog som en bra allroundbåt! Dessutom är det ju till ett betydligt bättre pris än en stor hyttbåt både ur ägandeaspekt och inköpspris! Tackar för dina synpunkter, har inte så stor erfarenhet av båtar och att få testa en båt är ju inte det lättaste så det är ju bra att få veta att det är en ok båt iaf!

Andreas

Kommentera

Har nu nu kikat lite på en 59 cc och något jag tyckte var ett stort minus var att när man kommer upp på badstegen fans ingen plattform, vilket också är ett minus vid landning av fisk enligt mina åsikter! Nya 61 cc har ju det men då pratar vi ju minst 100tkr till..
            Finnmaster 6000 wa är ju en liknande båt i ung samma prisklass och den har ju en sorts plattform bak, någon som har något att säga om denna? Verkar vara en rätt tung båt, är 115 en bra bestyckning mån tro?
            Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 825 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka