Någon som monterad frontelmotor på ryds 485? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som monterad frontelmotor på ryds 485?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som monterad frontelmotor på ryds 485?

Hej,
    har köpt en Ryds 485 RLS. Sliter nu mitt hår med att få dit en minn kota powerdrive 55 punds elmotor i fören. Se länk http://cdn.blocket.com/static/1/imag...3016026179.jpg

Mitt problem är att jag helt enkelt inte når in via det trånga stuvutrymmet i fram för att dra mutter/bricka på undersidan av motorfästets bultar. Därtill, vilket är det första problemet, behöver jag in i samma förliga utrymme och gänga ur två bultar till en knap som är i vägen för där elmotorn ska sitta.

Finns någon som brottats med samma eller liknande båtmodell och faktiskt lyckats få dit en elmotor på ett vettigt sätt. Och hur gjorde ni i så fall? Inte törs man väl fästa elmotorn bara med vanlig skruv genom förplattan? Det är förvisso tjockt gods men nog behövs ett mothåll på undersidan med mutter och bricka. Eller kör någon runt med elmotor som bara är skruvad och som suttit kvar tillräckligt länge för att man ska våga tro på det.

En lösning jag laborerat med är att såga upp en lucka i förplattan för att på så sätt få åtkomst till området under . Men det känns också sådär, kan jag slippa göra ett stort hål i fören på båten vore jag glad.

Mycket tacksam för goda råd, för själv har jag kört fast just nu.

Ingen egen erfarenhet av ditt problem, dock har jag stött på liknande. Om det är omöjligt den vägen du beskriver, så skulle jag sågat och satt en inspektionslucka, ex vis mellan benen på hajfenan. Inte i vägen, du trampar inte på den. Jag har flera luckor i durken och påbyggnaden/skrovet på min 600. Håller tätt, blir de nån gång dåligaa köper man bara en ny i samma diameter. Glöm inte sikaflex när du monterar den yttre ringen.
    /steve

Kommentera

går det inte att komma åt från stuvfacket i fören?? annars måste det väl gå att göra hål uppåt inne i det för att komma åt....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hörde om en som lyckades först efter han tvingat sin tjej som fick plats. Var visserligen en 480.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
          Hörde om en som lyckades först efter han tvingat sin tjej som fick plats. Var visserligen en 480.

:-) har precis övertalat frun att försöka. Femåriga dottern kom in men hon orkade inte dra muttrarna...

Byggarn: är som sagt helt kört för en vuxen man att nå in via främre utrymmet. Är byggt i sån vinkel att det är omöjligt ens med långa armar. Man måste krypa in i skrovet och då krävs som sagt barn eller möjligen då fru. Alternativet är sågen och då tror jag Steves tips ovan om att ta upp lucka är bra. Är nog så man får göra. Men helst skulle jag slippa sådan håltagning.

Kommentera

Hej,
            jag besvarar nu min egen fråga, ifall någon i framtiden undrar samma sak som jag gjorde. Hade kontakt med Ryds som själva höll det för omöjligt att ta sig in i förutrymmet och montera elmotorn. De menade att det krävdes håltagning och lucka (och skickade även med ritningar över båtens innandöme som vägledning, mycket uppskattat!). Emellertid har jag en capoeirautövande slingerorm till kamrat vid namn Mange. Han antog utmaningen att ta sig in i fören utan håltagning. Och minsann, han lyckades med det till synes omöjliga. Bifogar bilder på arbetet och slutresultatet. Tyvärr ser man inte riktigt hur Mange vikt ihop kroppen i smått orimliga vinklar för att ta sig ända fram (finns diverse otäcka förstärkningar och annat därinne dessutom som gör att det är redigt trångt även när man väl är inne).
            Sålunda; det går utan hål om man är smidig som en katt eller har en sådan kompis. Hatten av för Mange! Och för den delen för min smedgranne Torsten som svetsat till en kanonfin elmotorplatta i rostfritt. Själv har jag mest druckit kaffe och hejat på... ;-)

Click image for larger version

Name:	IMG_1767fix.jpg
Views:	1
Size:	214,3 KB
ID:	1767826Click image for larger version

Name:	IMG_1770fix.jpg
Size:	206,1 KB
ID:	1767827Click image for larger version

Name:	IMG_1793fix.jpg
Size:	228,3 KB
ID:	1767828Click image for larger version

Name:	IMG_1795fix.jpg
Size:	240,0 KB
ID:	1767829
            Senast ändrad av supratress; 2013-05-26, 20:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 824 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka