Båtbygge, behöver lite hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtbygge, behöver lite hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hade skissen på en post it lapp...
    En gammal båt följer ju inga ritningar.

Kommentera

Idag har jag dragit en epoxi grund över hela skrovet, har en liten fråga på det. Måste man verkligen epoxi måla skrovet, kommer ändå alltid att ha den på trailer när jag inte är ute och fiskar ??
      Förutom det fick jag idag en känsla av att den mer ser ut som en takbox än en båt där den ligger på bockarna
      Bifogade filer
      Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Verkar vara väldans många som är lika okunniga som jag. Såg att det under kvällen är 70-80 pers som kollat in på tråden men ändå ingen som kan något om att måla en båt...
        Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Ursprungligen postat av Pat Visa inlägg
          Verkar vara väldans många som är lika okunniga som jag. Såg att det under kvällen är 70-80 pers som kollat in på tråden men ändå ingen som kan något om att måla en båt...
          Ska du sälja den i framtiden är det ju helt klart lättare att få dom pengar man vill ha om man har epoxigrundat.
          Men jag som köpt billiga båtar och gjort iordning dom för mitt fiske så har jag köpt enkomps. färg hos den lokala färghandlaren.... blir skitfint resultat. Eftersom min båt alltid står på trailer så duger det fint.
          Färgen är Beckers metallack och på burken står det att den är till metall,glasfiber m.m.
          Jag har inte grundat med nån färg, endast mattat upp den gamla färgen först...

Kommentera

Ursprungligen postat av Vega Visa inlägg
            Ska du sälja den i framtiden är det ju helt klart lättare att få dom pengar man vill ha om man har epoxigrundat.
            Men jag som köpt billiga båtar och gjort iordning dom för mitt fiske så har jag köpt enkomps. färg hos den lokala färghandlaren.... blir skitfint resultat. Eftersom min båt alltid står på trailer så duger det fint.
            Färgen är Beckers metallack och på burken står det att den är till metall,glasfiber m.m.
            Jag har inte grundat med nån färg, endast mattat upp den gamla färgen först...
            Jo, som jag skrev så har jag nu epoxigrundat, min fråga var mer om ytskiktet/färdigfärgen. Har några burkar i källaren som jag funderar på om de skulle funka att måla med. Ska gå ner och ta en bild på dem, lägger upp den snart

Kommentera

Här är den färgen jag funderar på om det går att använda
              Bifogade filer

Kommentera

Dagen arbete har varit att våtslipa bort alla ojämnheter som uppstått efter 2 lager med epoxygrund. Första dagen under det här bygget som jag tyck det varit helt ok att det regnat Ruskigt nöjd med resultatet ! Om vädret tillåter ska jag styka första varvet av färdigfärgen på skrovet. Om jag kan få fram den kulör jag vill ha så kommer jag nog att följa ditt råd Vega och välja enkomponents färg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pat Visa inlägg
                  Dagen arbete har varit att våtslipa bort alla ojämnheter som uppstått efter 2 lager med epoxygrund. Första dagen under det här bygget som jag tyck det varit helt ok att det regnat Ruskigt nöjd med resultatet ! Om vädret tillåter ska jag styka första varvet av färdigfärgen på skrovet. Om jag kan få fram den kulör jag vill ha så kommer jag nog att följa ditt råd Vega och välja enkomponents färg.
                  Om du ska göra epoxigrunden rätt så bör du minst lägga på 2 lager till.
                  Lägger du enkomponent eller tvåkomponent under vattenlinjen så kan det bli blåsor efter ett tag, det räcker med bara epoxi under vattenlinjen om det ska gå i sötvatten eller på trailer.

Kommentera

Hoppsan. Då blir det till att lägga ytterligare 2 varv då. Tack för tipset Addee

Kommentera

Jag skulle inte använda den färgen, den är halvblank och det vill du inte ha. Kör med Biltemas 2-komp istället.
                      Billig och lätt att jobba med. Går utmärkt att rolla med deras mohairroller. Se till att tvätta rollern ordentligt så du får loss all lös ludd innan annars blir det obra när det släpper och hamnar i färgen.
                      //C
                      http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar