Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hade jag 25.000kr hade jag köpt en ny båt. Tyvärr har jag inte den degen just nu, sparas till en usa resa efter sommaren

Jag är dock fundersam om det verkligen är så "mkt" jobb efter att jag slipat undersidan. Känns som att det är den delen som är den jobbigaste?
    Efter det handlar det om att kapa upp förstärka botten inifrån och sedan utifrån.. Förstärka med några plastade bottenstockar samt ny durk.. sedan måla botten på båten.

Säkert många timmar, men känns inte direkt svårt... eller är jag ute och cyklar totalt?

Kommentera

Ruggig lagning du....
      Ser ut som om de använt tätningsmassa för papptak eller underredsmassa.
      Ingen idé att ljuga, det är mycket jobb.
      Men samtidigt ett lärorikt jobb och ett jobb som ger en skön känsla när man väl är klar.
      Bara att få bort all den svarta geggan är ett tidsödande arbete. Prova gärna att köra med värmepistol och skrapa.
      Det brukar funka bra när man ska ha bort gammal underredsmassa.
      Sen är det som du säger....bara det roliga kvar.
      Lycka till!
      Mvh Micke

Kommentera

Men du kan ju få en skaplig båt för runt 5000 kr som du lär få lägga ner på bara plast och färg osv.

Kommentera

Jo, fast då blir det ju egentligen samma sak som för denna båt.
          Samt att jag tyvärr tror att det är svårt att hitta en sådan båt i Norrland.
          Särskilt en som klarar en Mariner 28 hk

Det är helt enkelt inte så många båter till försäljning runt Umeå (för sådana priser).
          Men nu är jag ändå på god väg med det här projektet. Blir säkert ett roligt projekt tillslut.

Tanken är att slipa hela undersidan, vända på den och kapa upp durken.
          Plasta botten/durken. Ny trä för att förstärka upp och sedan vänta och laga hålen samt måla båten.

Enkelt jobb, eller hur

Så här ser den ut efter att jag fått bort all tätningsmassa som satt under båten!
          Click image for larger version

Name:	bild-21.jpg
Views:	2
Size:	870,9 KB
ID:	1767688

Kommentera

hoppsan....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

slipa rent 5-10cm runt det trasiga, lägg ett par lager plast med duk,riv duken och låt lagren gå omlott lite så du inte får tvära skarver...
              låt härda, vänd båten... riv ur durken och fortsätt lagningen inifrån med tre fyra lager matta och mycket polyester....

sen är det bara durken,aktern och finliret kvar...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                slipa rent 5-10cm runt det trasiga, lägg ett par lager plast med duk,riv duken och låt lagren gå omlott lite så du inte får tvära skarver...
                låt härda, vänd båten... riv ur durken och fortsätt lagningen inifrån med tre fyra lager matta och mycket polyester....

sen är det bara durken,aktern och finliret kvar...
                Jag ska alltså börja plast utsidan på båten?
                Trodde det var bättre att riva ut durken och börja plasta innifrån, för att sedan plasta undersidan då man har nåt att fästa på. Att det var lättare att bygga plasten på detta sätt?

Tänkte också passa på att förstärka botten med några bottenstockar. Frågan är om man ska bygga dem (långa träreglar med några reglar emellan) först, sedan plasta in dessa och sista plasta fast dem i botten på båten?
                Senast ändrad av oversea; 2013-05-13, 00:09.

Kommentera

funkar naturligtvis att göra så med...hur du än vrider och vänder på det får du tomt under vid första lagret plast...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    funkar naturligtvis att göra så med...hur du än vrider och vänder på det får du tomt under vid första lagret plast...
                    Tomt under fösta lagret?

Är snart i fasen att börja plasta. Frågan är dock om jag ska skära bort mer från kanterna på sprickan (se bild) då det sitter typ 50-100 poppnitar + hål där tidigare (!) ägare satt fast metalnät för att styva upp skrovet. Hålen sitter 3-5 cm från kanten på sprickan på vardera sida. Känns som det blir svårare att få till en bra lagning om man tar bort mer plast?

Vad händer om jag plastar in dessa små små hål och en och annan nedslipad poppnit?
                    Någon fara?

Kommentera

Sådär ja! Nu var sprickan/revan reparerad!

Före

Name:	bild-21.jpg
Views:	2
Size:	870,9 KB
ID:	1767779Click image for larger version

Name:	bild-23.jpg
Views:	1
Size:	532,6 KB
ID:	1767780Click image for larger version

Name:	bild-24.jpg
Size:	511,3 KB
ID:	1767781

Efter

Name:	bild-25.jpg
Size:	653,6 KB
ID:	1767782

Har byggt upp botten. Har dock lite kvar att göra. Krävs en slipning av den nya plasten samt lägga på ett par lager glasfiber för att få en bättre

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka