Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Marinplyfa har INGET i en båt att göra om det gäller att gjuta in den!
    -plasten biter överlägset bäst i Björkplya, som är svindyr och onödvändigt, om det inte gäller att göra en akterspegel då man vill göra det rätt.
    -på småsnurror kan man kompromissa,fast å andra sidan går det åt så lite att man kan köpa spillbitar och ändå gå imål och göra det rätt.
    -köpte Björkplyfa till farsans båt som har en v8:a och behöver ny akterspegel, bara plyfan gick på 2500:- med massor med rabatt...
    -slarva inte!
    en korrekt renoverad pulka som du dokumenterat får du igen, och ännu bättre, den håller till du själv trillar av pinn.

din båt är trasig i botten, rätta vägen är att kapa upp, uppifrån, slipa bort allt skadat och göra en form utifrån, denna form hårdvaxar man, och belägger även med lite släppmedel, sedan börjar man med att lägga på Gelcoat, sedan plast och matta och bygger innåt till man har samma tjocklek som ursprunget.

-sedan kan man fråga sig om det är värt det.....
    -men se under alla förhållanden till att få bort allt sjukt laminat oavsett hur du gör.
    Senast ändrad av Nito; 2013-05-08, 23:02.

Kommentera

Det ser nästan ut som du har en gammal kreosotimpregnerad telefonstolpe inplastad i botten....
      Kanske därför durken känns stum.
      Öppna upp så vi får se hur det är gjort..
      Det är kul att se andra bygga om.

Kommentera

Haha.. Även om båten väger ett ton (åtminstone innan jag tog bort all fuktig frigolit), tror jag inte att det är en telefonstolpe.

Jag har förstått att det svarta är plastjutning, alltså orginalformen.

Nito: När du säger att kapa uppifrån, menar du att jag ska kapa ut uppifrån (från durken) hela vägen igenom. känns onödigt då det inte verkar vara hål rakt igenom?

Jag förstår hur du menar med att göra en form och sedan bygga upp, lager för lager, men undrar om detta är nödvändigt? Tror du inte det går att plasta över det "svarta"/plasten så länge det är torrt och jag tagit bort allt glasfiber som släppt?

Kommentera

Det svarta kan inte vara originalformen.
          En båt gjuts inuti en form, inte ovanpå den.
          Givetvis kan du plasta över den skadade ytan från utsidan men personligen skulle jag kapa upp allt, inte minst för att stilla min egen nyfikenhet men även för känslan att veta att allt är ordentligt gjort och i ordning.
          Om skummet i aktertoften var blött kan du vara ganska säker på att plyfan i den oxå är det.
          Och eftersom båten haft en så taskig lagning i botten, kan du vara ganska säker på att även plyfan i durken är blöt.
          Som jag ser det är det lika bra att skära bort inredningen.
          Mvh Micke

Kommentera

Ok, har missförstått var det svarta är. Vi har för övrigt en ljudform i en lada där jag förvarar båten.

Vet inte vad ni tycker men som jag ser det har jag två val:

1. Ta ut alla inredning, slipa och plasta både undersida och ovansidan av båten.

2. Slipa om och plasta bara botten. (göra det andra nästa år innan fiskesäsongen börjar!)

Tror ni att alternativ 2 skulle fungera som en lösning tills vidare? Det vill säga, att jag gör om inredningen nästa år...? Om jag gör bottenlagningen korrekt (med slipning, etc) skulle detta hålla eller är det risk för problem (fukt)?

Kommentera

om du snabblagar den lite spelar det väl ingen större roll om det håller eller inte om du planerar göra om det seriöst till nästa år, den kan inte bli mer vatten skadad än den redan är som det är.
              du bestämmer, men ett alternativ är ju att snabblaga i år och sedan riva bort det och göra om det seriöst med lite mer tid i planeringen till nästa säsong.

Kommentera

Tänkte framförallt på om det är möjligt att göra en snygg lagning på botten och nästa år riva ut inredningen utan att behöva göra om botten IGEN (slipa, plasta om, måla) nästa år.
                Tofterna och durken är exempelvis inte mjuk.

Man märker fort hur mycket saker det blir som ska göras på en båt om man ska göra det riktigt

Kommentera

det går göra en snygg lagning "utifrån" men det är mer jobb, man får jobba "baklänges" mot det jag skrev ovan, och slipa och fila en massa för att få gelcoaten snygg, samt att du kommer inte få samma stadga i laminatet eftersom du måste lämna en massa spelrum för att få Gelcoaten snygg.
                  mitt råd är att ska du lika göra en seriös lagning nästa år så gör en bondlagning som bara håller tätt nu, plumsa pulkan och fiska och ta hand om skiten seriöst nästa år, då har du ffa. hunnit läsa på massor.

Kommentera

Det har varit en väldigt intressant dag! Har under dagen jobbat med båten i 6 timmar!

Började med att riva (!) av plasten på båten. Alltså en tidigare lagning, som var limmat direkt på botten på båten utan att slipa bort tidigare gelcoat/bottenfärg. Denna lagning gick under hela bottenen, vid vattenlinjen.

Under denna tidigare lagningen fanns ytterligare en lagning, vilket på de bilder jag visat tidigare är det "svarta" som jag talat om. Detta är pålagt mitt under båten, från aktern till fören. Detta måste vara det knäppaste lagning någon någonsin gjort! Jag kan inte tänka mig att detta är något man vanligtvis använder!?

I denna lagning sitter det metal-galler (armering) och själva materialet är någon typ av plast eller lim som nästan kletar när man slipar det. Det sitter även flera spikar (!) eller skruvar (!!) i botten på båten vid denna armering. Precis som att det spikat fast armeringen och sedan kletat på lim.

Jag har börjat ta bort denna lagning med stämjärn för att se hur det ser ut under. Under denna lagning är en lång lång reva (kanske 1-1,5 meter?) under hela båten, som inte på något sätt är igenplastad(!) med epoxi eller polyester.
                    De som satt på detta har heller inte slipat gelcoaten under båten när det gjort den första lagningen (eller den andra för den delen).

Det jag har nu har tänkt är att ta bort alla denna svarta dynga och sedan slipa hela botten på båten till ren plast. Riva upp durken innifrån och sedan plasta med polyester och glasfiber hela botten för att få det relativt snygg. Kan för övrig säga att plasten ser bra ut förutom själva revan i botten.

Vad tror ni om denna ide? Bra? Dåligt?
                    Förslag?

Click image for larger version

Name:	bild-16.jpg
Views:	1
Size:	754,0 KB
ID:	1767679Click image for larger version

Name:	bild-17.jpg
Size:	712,9 KB
ID:	1767680Click image for larger version

Name:	bild-18.jpg
Size:	440,7 KB
ID:	1767681Click image for larger version

Name:	bild-19.jpg
Size:	863,4 KB
ID:	1767682Click image for larger version

Name:	bild-20.jpg
Size:	697,2 KB
ID:	1767683

På bilderna syns bland annat hur jag river upp första lagret plast som var helt löst!
                    Vidare syns även armeringen och hur tidigare lagningarna är gjorde.
                    Senast ändrad av oversea; 2013-05-12, 00:52.

Kommentera

Det ser ut som du har mycket jobb framöver. jag hade nog övervägt att köpa en annan båt med allt detta jobb även om det är lärorikt att göra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka