Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renovera Crescent 415/425 - Plasta om skrov och eventuellt inredning?

Hej

Jag har en Crescent 415/425 från 70-80-talet som jag köpte billigt för en säsong sedan.
    Jag har kört en säsong men visste från början att lite saker var tvungen att fixas.

Jag har kapat upp och kollat tofterna i aktern, mitten (som var helt trasig) och fören. Frigoliten som låg i plastsäckarna var blöt och väldigt tung. Har rivit ut frigoliten och låtit tofterna torka. Vidare har undersidan en en mkt dålig gjord lagning sedan tidigare, då den har läckt in vatten (enl förre ägaren). Lagningen är troligtvis gjord när båten varit fuktig, för plasten sitter inte speciellt bra... Se bild.

Frågan är nu vad ni tror behöver göras med båten? Självklart måste jag plasta om hela botten på båten. Frågan är bara om jag måste riva upp durken/bottenstockarna också eftersom det finns risk att det är fukt i dem och en ny botten inte skulle hålla så länge?
    Det bör sägas att innerbotten inte är mjuk iaf.

Click image for larger version

Name:	bild-14.JPG
Views:	1
Size:	763,3 KB
ID:	1818121Click image for larger version

Name:	bild-15.JPG
Size:	912,8 KB
ID:	1818122Click image for larger version

Name:	bild-6.JPG
Size:	645,5 KB
ID:	1818123
    Senast ändrad av oversea; 2013-05-07, 20:38.

Förstår inte riktigt hur lagningen av botten är utförd. Ser ut som om något är lagt inifrån, stämmer det?
    Ingenting har ju plastats i kanterna runt om skadan.....Ser konstigt ut.
    Förutom att det är ett dammigt och jävligt jobb är det faktiskt inte speciellt svårt att kapa ur durken och byta denna.
    Durken består av en 7 mm plyfaskiva som är plastad ovanpå och fastplastad utmed kanterna.
    Det finns inga bottenbalkar på båten.

Name:	testbilder 811.jpg
Size:	815,8 KB
ID:	1767643
    Lite dålig bild men här syns den inplastade skivan. Bry dig inte om den nya skivan som ligger framför, det var bara ett prov.
    Man får ta det lite försiktigt vid urkapningen. Det är lätt att råka skära genom ytterskrovet oxå.....råkade nämligen göra det på ett ställe....
    Du kan ju börja med att ta upp ett lite mindre hål först och känna efter om durken är fuktig under.
    Men troligtvis är det blött.....
    Samtidigt blir det enklare att göra en ordentlig reparation av ytterskrovet med durken urkapad.
    Mvh Micke

Kommentera

Lagningen är inte gjord innifrån då båten är helt orginal (innifrån), åtminstone tills jag började skära i den.

Jag fattar heller inte hur den är gjord. Han jag köpte båten av är inte direkt intresserad eller så kunnig om hur man lagar båtar (..känner honom). Vad jag förstått har han gjort ett par lagningar ändå, vilket jag tror är orsaken till skicket. Då det troligen var mycket fukt i tofterna/botten på båten, misstänker jag att detta kan ha påverkat lagningen rätt hårt. Lagningen/plastningen ser ut att gå över hela botten upp på botten (över den blåmålade delen)

Det svarta som du ser tror jag är orginalbotten, om än något nedslipad. Den känns dock annorlunda (känns inte som glasfiber) samt att den är svart (!?). Finns endel sprickor i den så blir nog att slipa ned den en bit.

Om/när byter bottendurken, kan jag låta akter- och för-tofterna vara kvar? Ser på bilden ut som att du bara tagit ut durken mellan tofterna?
      Om det är mycket fukt i botten på båten vore det intressant att höra ungefär hur lång tid det kan ta att torka samt vad du tror att kostnad för material för jobbet kan landa på?

Ursäkta för alla frågor, är mycket tacksam för alla svar jag kan få!

Fler bilder välkomnas gärna!
      Senast ändrad av oversea; 2013-05-08, 01:36.

Kommentera

Jag tror inte det svarta är orginalbotten. Det blå ser ut att vara det, tycker jag. Men det är svårt att se.
        Orsaken till att mittoften på min båt var kvar på bilden var helt enkelt att jag inte hunnit kapa bort den ännu.
        Att byta durken utan att ta bort tofterna tror jag är svårt. Även tofterna består av inplastad plyfa som troligtvis oxå är blöta.
        Skulle tofterna visa sig vara riktiga går det utmärkt att plasta tillbaka dom sen.
        Kostnaden är inte helt enkel att räkna ut. Men de flesta väljer att lägga ny durk av 12 mm plyfa och lite tunnare plastlager istället.
        Räkna med 2 st skivor = 400:- Fyra lager med glasfiber = 2 rullar matta 400:- och 20 liter polyester 1400:-. Plus härdare, aceton, slipmtrl, färg mm.
        Säg runt 3000:- då.

Name:	Blandat fiske 718.jpg
Size:	818,3 KB
ID:	1767645
        Mvh Micke

Kommentera

snyggt jobbat Mikael....själv skulle jag välja att riva ut hela durken + tofterna och lägga nya durken ända ut mot friborden, då
          får man en helt plan botten om än något högre och därmed lägre fribord...Click image for larger version

Name:	IMG_0190 2 (1).jpg
Views:	2
Size:	76,1 KB
ID:	1767646 blir nåt sånt här då även om durken här är höjd något litet till...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för all information och bilderna!
            Väldigt värdefullt!

Bra att få en ungefär idé om vad kostnaderna kan hamna på. Då jag kommer använda båten för Fiske men även för lite turer kommer jag nog försöka bygga upp den likt orginalet. Blir lite lättare när man har flera personer i båten med spön, väskor, pickninckorgar, etc.

Jag tänkte slipa undersidan på båten nu i helgen och därefter får vi se om jag även ska ge mig på durken och tofterna. Som sagt så är de inte "mjuk" på något sätt. Så jag får kanske ta upp ett hål och titta efter lite.

Jag har ännu inte lyckats lokalisera Marinplyfa i Umeå. Får kontakta XL-Bygg, ByggMax, Beijer-Bygg, K-Rauta (finns ej på deras hemsida), någon som vet säkert om de har Marinplyfa?
            Det har talats lite om OSB-Plywood på vissa forum. Är detta något som går att använda istället?

Alternativt om man lyxar till det och bygger med Divinycell eller Polyuretanskiva (biltema). Dock inte helt klar på skillnaden mot Marinplyfa samt hur de två även skiljer sig mot varandra.

Kommentera

Ursprungligen postat av oversea Visa inlägg
              Jag har ännu inte lyckats lokalisera Marinplyfa i Umeå. Får kontakta XL-Bygg, ByggMax, Beijer-Bygg, K-Rauta (finns ej på deras hemsida), någon som vet säkert om de har Marinplyfa?
              Det har talats lite om OSB-Plywood på vissa forum. Är detta något som går att använda istället?

Alternativt om man lyxar till det och bygger med Divinycell eller Polyuretanskiva (biltema). Dock inte helt klar på skillnaden mot Marinplyfa samt hur de två även skiljer sig mot varandra.
              Hej!
              Du ska köra med helt vanlig plyfa som du kan köpa på valfri byggvaruhandel. Plasten biter bäst på det.

Kommentera

ingen marinplywood....vanlig plywood är vattenfast den med...OSB skall du INTE ta,bra till mycket men här duger det inte....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Vega Visa inlägg
                  Hej!
                  Du ska köra med helt vanlig plyfa som du kan köpa på valfri byggvaruhandel. Plasten biter bäst på det.
                  Okej, så det som du och Byggarn säger är att jag ska köpa "Plyfa" = alltså Vanlig Plywood.
                  Är isf inte svårt att få tag på

När jag plastar plywood, ska alla utsågade bitar för durk etc plastas in helt (med eller utan glasfiber?) innan jag plastar in dem i båten?

Kommentera

Ursprungligen postat av oversea Visa inlägg
                    Okej, så det som du och Byggarn säger är att jag ska köpa "Plyfa" = alltså Vanlig Plywood.
                    Är isf inte svårt att få tag på

När jag plastar plywood, ska alla utsågade bitar för durk etc plastas in helt (med eller utan glasfiber?) innan jag plastar in dem i båten?
                    När jag byggde kastplatå i förra båten så körde jag ett lager med polyester först så att skivan blev såkallad mättad. Efter det blev det ett lager glasfiber m polyester på undersida innan skivan lades in i båten. Jag körde ett lager på undersidan för att få styrka i platån. Sen plastade jag ihop platån med skrovet. Hur många lager plast man bör ha i durken på under- o ovansida har jag ingen aning om, men jag hade nog kört två lager på undersidan iaf innan man lägger in durken i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka