Bygga en flatbottnad eka. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga en flatbottnad eka.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga en flatbottnad eka.

Jag tänkte bygga mig en flatbottna eka men är lite som jag undrar över och hoppas på att någon ska kunna svara på det. För det första så har jag funderat om det räcker med 1 tums brädor som botten och till sidorna eller måste det vara grövre? Sen vilket virke kan vara det bäst? Och till sist, när man bygger den måste man täta samtidigt som man bygger, typ lägga i lite lin mellan brädorna eller liknande?

Tack för svar!

Hej!
    Du kan bygga den i råspont. Du måste tänka på att böjja trät för att få rätt form på den. Jag tror att bygg max har haft en reklam film där de bygger en flatbottnad eka. Materialet kan lätt gå ner till 16mm. Jag har haft en mahognybåt på nästan 8m. där var 16 mm i botten och 12mm på sidorna.
    du behöver ha någon mall för att få rätt sväng på sidorna. Leta lite ritningar först. kolla på sjöhistoriska de har många olika ritningar. Har själv ritat upp spant till en pettersson båt som jag tänkte göra.
    hoppas detta hjälpt dig lite.
    / ingemar

Kommentera

Wiloboken det hjälpte mig! Har en gammal båt som jag tänkte bygga efter. Får ta och titta vidare lite mera på detta innan jag sätter mig in i det!
      /Viktor

Kommentera

entum räcker bra i borden, skulle nog välja 1 1/4'' i botten även om entum räcker....gran blir nog bäst,spontad i botten...kvistfri gran i borden så de inte spricker vid böjningen (gran är även lite lättare att böja än furu)...furu funkar nog med...eller lärk,innehåller mer harts och håller lite längre,men ett helt annat pris...visst kan du med fördel täta vid bygget,dock inte nödvändigt det sväller ihop så fint ändå när det drar i sig vatten, tänk på det så du inte slår ihop bräderna helt i botten,bör finnas lite svällmån annars får du en "rulig" botten...aktern görs med fördel av lite tjockare virke ändå så har du ordentligt att skruva borden i och då håller den utan prut för en motor också...
        knepigast är att hyvla falsarna i bräderna till borden,men det fixar sig skall du se...Lycka till...
        Senast ändrad av byggarn; 2013-05-06, 18:53.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Malin Joakimson <malin.joakimson@maritima.se>
          Här har du en adress. jag letade upp några modeller sedan hjälpte hon mig med det.
          / ingemar

Kommentera

tack för svaret byggarn det gav mig mera tips! Vilket tror ni blir lättast om man börjar bygga botten eller om man börjar med själva sidorna och kör botten sist?

Kommentera

du behöver börja med några spant för att få rätt form. gör en jigg som du kan dra bitarna så blir det lättare.
              sedan börjar du med botten.

Kommentera

Precis en sån båt är det jag har här hemma och tänkte bygga. Tänkte kanske modifera den lite med någon extra sittplats där fram. Tror du fortfarande att jag ska börja med spant?
                /viktor

Kommentera

Jag hade gjort för och akter med något spant mellan. här har du bara mittbrädan, för och akter så den kan bli lite kantig.
                  Det är lättare att få en jämn linje med fler spant. Det är en liten lättrodd båt efter en sådan modell.
                  Lycka till och skicka bilder så jag får följa projektet.
                  / Ingemar

Kommentera

Ingen som vet någon som har byggt en liknande båt innan som har gjort en tråd där han/hon visar lite hur dem har gått till väga?
                    /viktor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka